Funderinar över inridning 2010

C

CBJack

Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack lite smått och hoppas på att man slipper gipsvaggan ;)

Det jag däremot funderar mycket nu på är att ev skicka honom till en tränare som sköter inridningen. Varför? Jag har ingenstans att hållas på, rundkorall blir det först i sommar när sambon har semester och vi har bara en massa skog att rida i vilket inte är fy skam eg men lite oroligt att ge sig ut i skogen på en orutinerad unghäst.

Hålla på att lasta för att åka 2,5 mil enkel resa 3-4 ggr veckan till anläggning är också lite ohållbart i längden då det mestadels kan ske kvällstid då jag ska börja jobba som soppåkare den 7 januari och vi vet ju hur väglaget brukar vara på slingriga vägar så här års...

Vad anser ni en häst ska kunna första delen utav inridningen, dvs innan man kan börja rida ut i skogen vilket jag f.ö anser vara det bästa utav allt, ur säkerhets synpunkt menar jag.

Hur långt tid är realistiskt att ha en unghäst på träning innan den bör vila för att smälta allt. Jag tror inte inridningen i sig blir några problem då han är en mycket cool häst som tar det mesta med ro och inte är speciellt rädd för något heller bara man tar det lugnt och visar honom vad man ska göra. Däremot är han tuff och man måste få med honom på noterna...

Om jag väljer att skicka honom på inridning efter "insittningen" hur mycket bör man låta tränaren fixa så att hästen är hanterbar i skog och mark? Rörigt värre låter det här nu men jag behöver lite feedback på mina tankar för nu har jag beslutsångest på hög nivå :confused:

Tränare har jag nog redan fnulat klart på då jag vill ha en som sysslar med boskapsgrenar även om hästen inte ska tränas på det ännu så är det nog bäst då grunden är viktig eller tänker jag galet?

Är oxå nyfiken på hur ni andra gör som inte har tillgång till ridbana mm, hur lägger ni upp inridningen? Jag känner att jag är lite lost då jag bara ridit in Isl.hästar och vbl och kbl travare tidigare och det är inte riktigt samma sak även om det handlar om inridning, jag vill att det ska bli rätt från start...

Kan tillägga att i sommar är tanken att han ska till CB's och få gå på stora beten i en härlig Quarter/Paint flock och bara vara innan utbilningen till boskapshäst börjar hösten 2010

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderinar över inridning 2010

Jag säger det med en gång; jag har inte mycket erfarenhet, men jag kanske kan ge dig nåt tips iaf! :)

Enligt mig bör hästen vara stabil, styrbar och trygg innan man ger sig ut i skogen. Där finns det så mycket att titta på, bli rädd för eller snubbla över, och dessutom inget staket att styra mot om det skulle gå åt h-vete. Vi höll oss på banan med unghästen tills hon kändes redo. Då kunde hon alla gångarter, svänga, stanna, backa osv. Dessutom har vi alltid med vår gamla häst när lillen ska ut på vägarna, som en stoppkloss och en säkerhetslina.

Innan du skickar till tränare behöver väl hästen egentligen inte kunna någonting, förutom att bli ledd i grimma. Om den är insutten, alternativt skrittad och travad gör det bara att träningen går snabbare framåt. Jag tror dom brukar säga att det tar 90 dagar att rida in en häst, och efter det är det kanske dags för en periods vila, sedan rida någon/några månader och sedan betet du pratade om? Jag tycker man ska skynda långsamt, hällre ha en häst som håller tills den är 30, än att tävla sönder sin 3-åring och sedan få pensionera den vid 15 års ålder.

Jag skaffade en unghäst för ett tag sen som blir 3 nu i året! jag har samma förutsättningar som du...ingen ridbana eller korall..bara en åker sen skog, skog, skog...men men...får göra de bästa av situationen..min är redan insutten men eftersom de är snö å blivit halt som attan här nu så arbetar jag bara henne från marken å miljötränar..just nu de två sista veckorna har vi inte gjort nånting mer än umgåtts i stallet å tränat massa saker där..ska med börja med henne så fort de blir lite bättre på backen..antingen mer snö eller barmark så jag kan börja rida henne lite mer å lära henne stanna riktigt mm...sen får man väl ta den andra tanten i hagen å ha med mig som draghäst å stoppkloss å ge mig ut i skogen..finns inte mycket annat att göra...de e juh de när man inte har tillgång till allt man skulle..då får man väl göra de bästa som går..skulle verkligen behöva sitta oftare på henne men hon är hur cool som helst att hoppa upp på!! men..som sagt sitter lite ibland å känner inte direkt press heller då hon behöver växa lite till på höjden å bredden...eller är jag helt ute å cyklar?? första unghäst jag har...

Ja jag hade tänkt att han efter inridningen ska gå hela sommaren på stora beten med samma sort och bygga sin kropp naturligt och vidareutbildas hösten 2010, tävla kommer vi inte göra förrän 2011/12 och då lär det bara bli för tränings skull och jag har inga ambitioner att stressa heller.

Frågan är ju då om man vågar ge sig ut i skog och mark eller om det blir den tilltänkta rundkorallen som gäller ett tag framöver då också och åka iväg till anläggning ibland...

Det är det som är nackdelen hemma hos oss, stall och hagar men ingen paddock :(

Vad skönt att det finns fler med samma elände ;) Jag har funderat på att hållas lite på stubbåkern för det var ok för bonden. Hade jag varit smart så hade jag tryckt ner några plaststolp innan tjälen och gjort en inhägnad men inte alltid man har huvudet på skaft.

Det tycker jag låter som en jättebra idé!

Ang skogen.. Jaa det är ju din säkerhet som sätts på spel om man säger så. Jag är kanske lite väl nojjig när det gäller skogsridning, men jag hade inte gett mig ut på en häst som jag inte är helt säker på. Tänk på hur en erfaren, trygg häst KAN bli i skogen? Vår unghäst är i och för sig lugn, men OM hon blir rädd, eller inte vågar gå förbi någonting läskigt rider jag förbi först med gammelhästen och så traskar hon efter.

Har du ingen hage du kan rida i? Så det i alla fall är hyffsat plant och bra, någonting man kan träna lite mer på. I början är det ju viktigt att träna hästen på att gå undan för tryck, och det kanske är svårt ute i snåriga skogen. Där är det tillräckligt att tänka på att gå rakt fram!:D

Ja jag funderar på grannens fårhage, våra egna är så himla knöliga, steniga och fulla med träd och nedförsbackar, kullar och annat. Ska kolla om plaststolpen funkar på stubbåkern att trycka ned iaf en bit.

Fördelen med all snö är ju att man landar mjukt :D

:banana:jag har gjort en lite inhägnad på åkern...just för att de känns tryggt för mig själv..har fått den erfarenheten av gammeltanten att har man en åker så är de så roligt å busa å springa å hoppa å greja..men finns de nån liten tråd eller nått som begränsar så är de inte lika kul längre..kan juh alltid hoppas på att unghästen tänker likadant!! om inte annars tänker mitt huvud likadant så då kanske man blir lugnare i själen å inte ger ut dom vibbarna till pållan=):banana:

Jag är av en lite annan uppfattning ;) Vi rider in alla våra unghästar i skogen! Tycker det är kanonbra om dom har lite att titta på och lite annat än ryttaren att tänka på :) Vi gör allt från att hänga, första uppsittningen och skritt, trav och galopp i skogen. MEN... jag är aldrig själv med unghästen!! Först när man hänger, sitter upp och skrittar så går alltid någon på backen. Efter att vi skrittat några gånger så börjar jag rida ut ihop med mammas gamla halvblod. Hon är alltid "barnvakt" till unghästarna :). Vi börjar trava tidigt och jag tycker att framåtbjudningen på unghästen är jätteviktigt och den får man så naturligt i skogen. Galoppen blir heller ingen större grej utan man låter bara hästen rulla in i galoppen utan att krångla och banka med benen. Helt plötsigt galopperar man utan att hästen knappt märkt det:D Galoppen är ju annars en sån grej som kan bli lite bockig i paddocken om man inte får fram hästen tillräckligt... jag har dock aldrig under mina inridningar i skogen varit med om att unghästarna bockar när det är dax för första galoppen. Sen efter nån månad när vi ridit i alla gångarter så börjar vi gå in i paddocken nån dag i veckan. Du kan lära din häst massor av saker i skogen och att gå runt stock och sten gör att hästen blir svängbar väldigt fort för man får en naturlig väg för hästen.

Jag tycker däremot INTE att man ska rida in hästen i skogen (eller i paddocken för den delen) om man är osäker... Man måste våga rida fram unghästen annars stöter man på problem vart man än befinner sig.

Ofta kan det dessutom vara så att man är så försiktig med att rida ut och utsätta dom för andra miljöer att man sitter och harvar i paddocken allt för länge och hästarna bygger massor av kondition och vänjer sig vid att det inte kommer nåt oväntat att när man väl ska ut i skogen sen så har man gjort sig själv en otjänst genom att unghästen vant sig vid den trygga lilla paddocken vilket kan göra att första uteritten blir riktigt farlig....

Men jag vet att det är många som tycker att man ska sitta inom lås och bom och det respekterar jag. Huvudsaken är att man hittar ett sätt som passar en själv och där man känner sig säker. För mig är det i skogen :laugh:

Ang om man bestämt sig för att lämna bort hästen så tror jag att det är lika bra att låta tränaren göra allt från början. Jag tycker absolut att man ska lämna bort hästen på inridning om man är osäker eller ovan!

Ska du låta hästen gå på bete hela sommaren (vilket låter mycket klokt!! :laugh:) så ska du nog lämna bort/rida hästen 2 månader iaf så att det sitter ordentligt. Unghästarna behöver ofta mer vila än träning så att både kroppen och huvudet hinner med :)

Hur gammal är din häst?
Lycka till!! :laugh:

Senast ändrad:

åhh va skönt att nån tycker att man BÖR/SKA/KAN göra de mesta i skogen!!! Självklart har jag juh nån som står på backen när jag sitter på hästen nu i början! annars kan man juh ligga där å skrika till f*n hämtar en om de skulle hända nåt!!:) men däremot så kommer nog den mesta av min ridning bli i skogen ivilket fall för jag tycker de e såå tråkigt att sitta å harva på åkern...har massa som erbjudit sig att komma å rida tanten som förhäst så de är juh positivt!! de mesta som hon och jag har lärt oss genom åren har vi lärt oss från träningar sen har jag fått öva å träla här hemma i skogen med dom övningarna så de mesta går om man bara vill...speciellt om man inte alltid har en så sammarbetsvillig häst som tanten..för så fort man kommer in på bana eller liknande å de vankas arbete så får hon bly i fötterna å allt e såååå tråkigt..men gör man allt de där när man rider ut så änker hon nog inte träning indirekt utan de blir bara så! enda nackdeleln är att man kanske inte får så koncentrerad träning som man får på en bana..men för en unghäst spelar de kanske inte så stor roll i början då man vill ha framåtbjudningen mm..finliret får man väl börja med lite mer i paddock!

Tack för kloka tankar. Jag har tyvärr ingen att rida tillsammans med då grannen är gravid och inte vill utsätta sig vilket jag tycker är bra. Jag har ju som sagt ridit in ett antal hästar när jag var yngre och som ung slår man sig lite, som äldre (snart 40 :crazy: hrmf) går man sönder... Dessutom är jag ingen rutinerad westernryttare utan kört mitt rejs på känsla i över 30 år så för mig är det ju också superviktigt att han lär sig rätt från början och jag får sedan lära mig rida en boskapshäst på rätt sätt med en tränare.

Eftersom jag även ridit Isl.häst under många år så rider man lite annorlunda om man rider "western hejsan svejsan" på känsla så är det milsvid skillnad att rida en Isl.h och en Paint även om många tycker att en häst är en häst.

Jag är inte orolig för att rida in honom men jag är livrädd för att signalerna, hjälperna osv ska bli fel. vem vet om några år kanske man måste sälja, inget jag hoppas inträffar men man vet ju aldrig vad framtiden säger och då gäller det ju också att hästen är rätt riden, hänger ni med i resonemanget?

Jack blir 3 år nu och har nog växt klart på höjden, han är nu ca 141 och hans pappa och mamma är lika små, han är en stabbig kille med rejäla ben och raka kotor. Tuff och nyfiken och relativt cool. Har lite för mycket hjärna för sitt eget bästa och därför känner jag mer och mer att det är bättre att proffsen får göra grovgörat och som verkligen har erfarenhet utav tuffa cowhorse.

Låter det vettigt med inridning Mars-Maj sedan bete Juni-Augusti, påbörjad utbildning Sept? Vintervila Dec-Feb osv Jag vill ju att han ska hålla många, många år och dessutom tycka livet är roligt :p

Ja det gäller ju verkligen att få dem att tycka det är roligt och där tror jag verkligen skogen gör sitt. Sedan tror inte jag personligen att harva runt på en ridbana gör att leder och ligament stärks, tvärtom.

Och vad slår en underbar lagom ljummen sommarkväll i skogen med en galopp på tallbarrsstigar... åh vad jag längtar :love:

Lillaputt har ett tråd på hästvård
Spätt, är det vanlig bland quaterhäster?
Kan vara bra för inridning gänget att läsa.
Az

Jag har hittils inte träffat någon Qh eller Paint som har spatt, hur vanligt det är på dessa kan jag därför inte uttala mig om, men på Isl.hästar är det enormt vanligt OCH fundering finns om det hör samman med att man väntar för länge med att belasta skelettet, om det är dit du vill komma med ditt inlägg menar jag.

Jag anser personligen inte att man ska tävla en 3-åring eller rida som en tok för tränare osv men allt är inte svart eller vitt, man bör hitta en medelväg där lagom belastning är bäst. Jag vill ha en stark häst därav min fråga ang skogen, jag kan sitta och bara skritta, hoppa av och umgås en stund, promenera tillsammans brevid hästen för att sedan rida i skritt en sväng till, klättra mycket osv. DET tror jag ger en stark och hållbar häst.

När folk däremot bara sitter och harvar runt i ridhus och paddock på en 2-åring och vill att hästen ska vara tävlingsklar som 3 år så tror jag så klart man sabbar förutsättningar för både en hållbar, välmusklad och framförallt glad häst. Men att vänta till 4-5 år tror jag inte heller är bra alla gånger, därmed inte sagt att man inte ska ta det lugnt med sin unghäst.

Jag kan ju oxå tillägga när vi ändå pratar belastning, en sadel är tung, och många utav Sveriges tränare är ganska "stora" killar, nu menar jag inte tjocka men mot mina 50 kg blir det en hel del mer kg, jag har valt tränare med omsorg där jag både gått på vitsord, meriter och storlek då jag inte vill slänga upp 115-120 kg som oftast kan bli den sammanlagda summan utav sadel och en normalstor man med den vanliga 30-års kulan på magen. Därför har jag sugit ganska länge på karamellen och vägt för och emot och nu hittat en duktig, mindre tränare för jobbet.

Lillaputt har ett tråd på hästvård
Spätt, är det vanlig bland quaterhäster?
Kan vara bra för inridning gänget att läsa.
Az

Jag tänkt det kunde vara intressant för er.
Jag har google lite och hitta bra läsning (english) om spätt och vissa raser.
Det har inte bara med tidig inriding att göra men oxå hästen benställning och exterior.
Az

Jag tänkt det kunde vara intressant för er.
Jag har google lite och hitta bra läsning (english) om spätt och vissa raser.
Det har inte bara med tidig inriding att göra men oxå hästen benställning och exterior.
Az

Ah, ja sådant är alltid intressant, och naturligtvis Az ska man se till hästens tillväxt perioder, exteriör osv under inridningsperioden. Nog så viktigt att ta hänsyn till som mycket annat

Då kommer jag belasta sönder min unghäst när jag ska lägga mina 80 kg + sadel på ryggen på henne när hon ska ridas in...

Två saker tror jag förstör hästarna, dels dålig uppfödning, folk begriper inte att det inte räcker med fri tillgång på hö när dom är unghästar utan dom måste ha betydligt mer protein för att bygga upp skelettet så det blir hållbart, dels så rider man dom för tidigt, för hårt och fel!!! När man börjar med en unghäst så ska den inte gå på volter i "form" utan den ska lära sig att bära vikt genom att gå i skog o mark. När 4-5 åringen blir halt av alla möjliga och omöjliga anledningar så drar folk sällan slutsatsen att det faktiskt beror på ovansående utan man tänker bara, oj vilken otur?!

Då kommer jag belasta sönder min unghäst när jag ska lägga mina 80 kg + sadel på ryggen på henne när hon ska ridas in...

Så illa menar jag inte ;) Men jag väljer ju hellre en lite mindre tränare som väger kanske 70-75 kg än att jag väljer en stor man på 95-100, min sambo är lång och ser inte ut att väga 115 kg men det gör han och han skulle inte få rida Jack, jag har valt en liten boskapshäst som förvisso kommer bli en stark biff men idag är han absolut inte mogen för den tyngden oavsett. Och det är viktigt att se om hästen är mogen i sin kropp för en större belastning.

Många ser bara till åldern och tycker att nu är du 3 då ska vi rida in men hästen kanske just då är ranglig och i en tillväxt period och just då är en inridning inte lämplig. Alla hästar växer efter olika förutsättningar och dem måste man ta hänsyn till, det är bara min åsikt och inget jag säger att det ÄR så...

Sedan är det som Kenneth säger, bra foderstat som tillför allt den växande hästen behöver är superviktigt. Många tror faktiskt att fri tillgång på hösilage och en skvätt mineraler fixar biffen och så enkelt är det ju inte. Många tycker jag är urfjantig med mitt baltande med foder, tillskott och hoof aid osv men jag vill ha en häst i balans som växer rätt, jag kan inte göra det 110% men jag måste göra mitt bästa utav det.

Två saker tror jag förstör hästarna, dels dålig uppfödning, folk begriper inte att det inte räcker med fri tillgång på hö när dom är unghästar utan dom måste ha betydligt mer protein för att bygga upp skelettet så det blir hållbart, dels så rider man dom för tidigt, för hårt och fel!!! När man börjar med en unghäst så ska den inte gå på volter i "form" utan den ska lära sig att bära vikt genom att gå i skog o mark. När 4-5 åringen blir halt av alla möjliga och omöjliga anledningar så drar folk sällan slutsatsen att det faktiskt beror på ovansående utan man tänker bara, oj vilken otur?!

Du har så rätt så. Jag har en vännina som ridit sitt ungsto i paddocken, när hon ett halvår senare blev halt och stel åkte de in till klinik för att kolla varför och veterinären sa bara - sluta rid i paddock, unghästar skadas av att ridas runt på det sättet hela tiden.

Jag tror också på att rida mycket i skog och mark mest i skritt och mycket klätra, det bygger naturliga muskler och stärker hästen. Jag har under den tiden jag ägt Jack varit ute på långpromenader i vår underbara skog minst varannan dag, uppskattat utav oss bägge

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar