Funderar på utestall eller utebox men....

S

Sissan

Klarar mina hästar av att stå kallt dygnet runt här uppe i norr (nedre västerbotten)??
Har ett sto som får nån typ av allergi varenda höst som vi tar in henne och då har jag ändå bytt stall och mat och allt flera gånger men blir ändå samma sak så nu funderar jag återigen på att hon alltid ska få stå i frisk "uteluft" men då blir jag osäker på om det är för kallt här uppe...??? (Fast de säljer ju uteboxar och utestall i Umeå...)
Tacksam för svar!!!:bow:

Sv: Funderar på utestall eller utebox men....

Hästar klarar kyla!
Så länge det är torrt och lä, så klarar de flesta hästar kyla väldigt bra.

Sätt på henne ett täcke på natten om det skulle bli riktigt tvär-kallt!

En sådan allergisk häst mår nog fin-fint av att slippa stallmiljön.
Lycka till!

Jag bor längre norrut än du och våra går på lösdrift. Varav en är frusen och går med täcke på vintern men det funkar utmärkt. Det går lite mer hö än på stall eftersom de behöver äta mer om det är kallt för att hålla värmen.

Kylan brukar inte vara något problem för hästar (såvida de inte är känsliga, sjuka eller annat specialfall). Det går alltid att täcka den riktigt kalla perioden.

Rent praktiskt är det dock bra att ha en hyfsat uppvärmd stallgång där man i lugn och ro kan sköta hästen i hälsa och sjukdom, förvara foder, inte frysa ihjäl när man pysslar med t ex sår.

Värmeslinga i vattenrören är ett måste, annars blir det nog problem.

Personligen hade jag gärna förvarat HÄSTEN i utebox och haft stallet till uppbindning, vård och skötsel och foderförvaring.

Lös vattnet med therombar eller liknande!
Håller med ovanstående, vi bor också långt norrut, fullblod på lösdrift, går dock åt mera mat och vi kör täcke på vid riktigt dåligt väder! :D

fundera på hur du ska göra med vattnet.
Den delen är redan löst med Thermobar ute och värmeslingor inne!:D Har aldrig haft så varma stall nångång så inte vattnet frusit(när det varit riktigt kallt) under dagen då hästarna varit ute.

Håller med ovanstående, vi bor också långt norrut, fullblod på lösdrift, :D
Tål fullblod att vara ute måste ju mitt varmblod också göra det, förutom nån knepig allergi så är hon alldeles jättefrisk..;)

Rent praktiskt är det dock bra att ha en hyfsat uppvärmd stallgång där man i lugn och ro kan sköta hästen i hälsa och sjukdom, förvara foder, inte frysa ihjäl när man pysslar med t ex sår.

Personligen hade jag gärna förvarat HÄSTEN i utebox och haft stallet till uppbindning, vård och skötsel och foderförvaring.

Ja problemet blir ju det där med värme men var till en travtränare som hade nån värmelampa i taket där hon vid behov ställde hästarna vid skötsel för att de dels skulle bli varma och dels för att hon skulle hålla fingrarna varma vid skötsel och det tyckte jag ju såg helpraktiskt(skönt) ut..:idea:

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 734
Senast: TygerTyger
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar