funderar på nr.2, men är det ok??

_Skifting_

Trådstartare
ja... dålig rubrik, då det bara är jag/vi som kan svara på detta... men sonen är nu 11mån, väldigt simpel liten grabb, som inte kräver det yttersta av denna lilla familj.
sitter gärna inne på sitt rum och underhåller sig själv i timmar, kommer krypandes och pekar på blöjan när han vill den ska bytas (detta har han kommit på själv). med andra ord, lätt, glad och "snäll" unge.
drömmen för min del (sambon är väl med till hälften ungefär.. :angel:) är att få måååånga barn. 5 eller fler.
men, nu till kruxet.
vi bor på gård med en hel del att göra vid, jag har 3 hästar varav den ena ska komma igång i ordentlig träning snart för att bli tävlingshäst. och en annan ska betäckas.
jag har två hundar, och även studier att sköta.
skulle det vara helt orimligt att planera nästa redan nu??

kära buke, dela med er av era tankar och funderingar av alla dess slag...

Sv: funderar på nr.2, men är det ok??

Nu bor inte jag på gård, men jag har en häst som jag inte blir av med. Nu har jag dock satsat lite pengar på henne, stoppat om sadeln, kiropraktorbesök och jag rider henne 6 dagar i veckan. Och hon går helt sjukt bra och nu vill jag nog inte sälja henne ;)
Har oxå en riktigt go, glad och snäll unge. Han kan äta själv och är duktig på att prata, både med små ord och ett mkt tydligt kroppsspråk.

Jag har varit sugen på en till redan från när vi åkte hem från bb! Men det har inte blivit någon graviditet för mig än eftersom maken fortfarande tvekar lite. Mkt för han är rädd om mig, vill att jag inte ska må lika dåligt som med sonen, jobba in mig ordentligt på jobbet och försöka sälja hästen, eller i alla fall försöka hitta någon halv-fodervärd för att minska utgifterna.

Själv vet jag ju att bara för man vill ha barn blir man inte gravid på en gång. Det kan faktiskt ta lång tid! Vi kommer snart att försöka, för att jag ska behålla samma FP. Det kommer bli väldigt tufft men jag kommer vara ännu mer envis och verkligen planera dagarna.

Sätt igång hästen nu under sommaren, tävla lite i höst och vinter. Bli gravid någonstans kring dec-mars och du låter hästen gå på bete samtidigt som du är höggravid. När ditt sto kommer föla på våren kanske du bara är i 2-5 månaden och då brukar man ju fortfarande vara ganska smidig och rörlig. Det kan väl vara en plan?

Själv hade jag ju problem med fogarna som inte blivit bättre, så för mig har de kommit i facket "skit-samma" och jag kommer rida så mkt det bara går (om jag klarar mig från sammandragningar dvs)

hej... det var ju faktiskt en bra planering!!
problemet med hästen som ska bli en tävlingsndivid (förhoppningsvis) är att hon bara är 3 i år.
nyss inkörd och skall skickas på utbildning inom någon vecka.
Tänkte träna henne och kanska starta ngn lättare klubbis med henne i höst/tidig vinter.
sen är det vintervila som gäller då jag inte har träningsmöjligheter när det är fruset.
men nästa år så ska det ju förhoppningsvis kunna bli bättre träningar och tävlingar för vår del, dock fortfarande i måttlig grad då hon ju är så ung.
stoet som ska betäckas är en krävande dam, med mycket åsikter så HATAR att stå... :D
och den andra hästen jag har bör oxå jobba pga. ålder för att inte falla ur.
suck, vill ju ha bebis snart igen. känns så bra att få dom tätt och att de har varandra under uppväxten.
sen så är det ju skiolan, om det ska kunna bli något av mig i framtiden så måste jag börja nu... har ju inga betyg att tala om sen grundskolan, och gymnasie hanns inte med innan sonen kom...
känns som tiden inte riktigt är med mig just nu för vad man vill, men är det någon annan som sitter i "samma" sits, som skulle vela utöka familjen, men som oxå har tiden och planeringen totalt mot sig??

Jasså det är en unghäst. Då passar det ju bra att ta en vila/lugnare över vintern också för att få växa. Kan du inte rida den äldre hästen lite lugnt mys i skogen med avelsstoet som handhäst?

Jag vill så mkt men får inte heller tiden att räcka till. Jag vill också börja plugga. Och jobba trivs jag inte med att göra ;) Hästen vet jag inte vad jag ska göra med. Måste forska lite mer. Låna ut på foder vågar jag inte. Men vill ju inte behålla henne för länge så hon inte är lovande som avelssto, kanske får åldern emot sig? (Hon är 9 år, fyllde faktiskt år igår!)

Vänta i minst 3 år mellan barnen. Få ordning på hästen, storasyskonet har slutat med blöjor och kan kanske cykla bredvid. Jag hade kunnat njuta mer av småbarnstiden om jag inte hade fått så tätt.
Jag hade inte fast jobb och för att inte halka ner i ersättningsnivå så blev det tätt.

Vänta i minst 3 år mellan barnen. Få ordning på hästen, storasyskonet har slutat med blöjor och kan kanske cykla bredvid.

Vi tänkte tvärtom. Under småbarnsåren är man ganska låst. Hästeriet går på sparlåga. Då är det bättre att få den perioden avklarad på en och samma gång. Så just nu lever jag mamma-liv på heltid (med avbrott för en ridtur en eller två gånger i veckan) med två små gullungar under tre år. Om något år kan jag börja ägna mer tid åt hästeriet igen, om jag vill.

En kille på 11 månader... då hade vi redan fått en till liten kille... :D Har just lite drygt 11 månader mellan mina. Vi visste att vi ville ha 2 barn tätt och började verkstaden igen såfort jag var redo efter förlossningen, vilket ju tog nån månad. Eran kille kommer ju att vara runt 2 år innan ni får nästa och är han så duktig redan nu så blir det nog inga problem.

Jag har 3 hästar, 2 unghästar & en äldre pensionerad, har inte haft några problem att hinna med, allt går bara man vill. :D Bor på gård och ska snart börja jobba igen, varit hemma i 2 år till hösten.

Vi tänkte tvärtom. Under småbarnsåren är man ganska låst. Hästeriet går på sparlåga. Då är det bättre att få den perioden avklarad på en och samma gång. Så just nu lever jag mamma-liv på heltid (med avbrott för en ridtur en eller två gånger i veckan) med två små gullungar under tre år. Om något år kan jag börja ägna mer tid åt hästeriet igen, om jag vill.

Jag är helt inne på samma. :)
Vill man ha 3-4 barn kanske och ska ha ca 3 år emellan dom så kommer man ju att bli "låst" i över 10 år framöver. Själv är jag såpass gammal osså att det känns inte rätt & vänta så länge. Nu vet jag ju inte hur gammal TS är?

För mig passar det bättre att ha tätt mellan barnen, både för våran skulle som föräldrar och för barnens skull. Våra killar på 1½ och drygt ½ år har redan så roligt tillsammans. :)

Bor också på en gård med hästar och hundar :). Har sett alltför många gå in i "tvåbarnsfällan" och inte hinna med NÅGONTING annat, fått sälja hästarna o.s.v. Barn nr 1 har varit så himla enkelt, och då tror man inte att det är så stor skillnad med ytterligare ett barn.. Så vi kommer inte skaffa fler i dagsläget, kanske om 3-4 år i sådana fall (när dottern är 5) :)

Självklart är det olika. Men att hinna med 5-6 hästar och 2 små barn som börjar röra på sig och alltså INTE går att lämna någonstans utan tillsyn är nog inte många förunnat. Det beror ju på vad man har för liv i övrigt. Om mamma o pappa kan ge varandra egentid i 3-4 timmar/dag.
Kanske har bara en partner något intresse och sitter glatt ensam varje kväll med barnen.
Eller så finns det släktingar som backar upp på dagtid så man hinner göra stall på dagen.

Att vara "låst" är just det vi varit fram till ganska nyss - nu när pojkarna är 9 och 11 kan vi lämna dom 1-2 timmar utan att det blir tokigt.

Man får ju inte lämna barnen på dagis för att sköta om sina hästar om man nu inte har hästföretag.

Man får ju inte lämna barnen på dagis för att sköta om sina hästar om man nu inte har hästföretag.

Du får lämna storasyskon 15 timmar/vecka här jag bor under tiden man är hemma och är föräldraledig med småsyskon ;)

delvis knapp...

känner att jag nog får dela med mig av lite mer info här, lättare att få mer korrekta svar såhär då... :P

joo.. jag är ju förvisso bara 20 (i aug. faktiskt), och jag och min sambo bor ju på gård, han är 33.
han har fast och säkert jobb med bra inkomst, och jag går på lägstanivå, dock med lite extra jobb här-och-där... :D
Jag har ju 3 hästar som sagt.
ett arabsto på 17 år, avelsstoet, som ju som som sagt är krävande. fixar inte att bara stå, men är halv krasslig sen tidigare ägare pga. rejäl felridning.
ett shettissto på 20 år, som jag kör. måste tyvärr hålla igång pga. ålder (för att inte falla ur) och lätt astma som blir bättre av träning.
och så har jag unghästen. 3årigt shettissto, som ska bli tävlingshäst i körning, så träningarna kommer att bli mer målmedvetna till hösten och förhoppningsvis ska vi komma iväg på en liten klubbis innan årsskiftet.

Araben hade jag nog kunnat ta med mig ut när jag kör den gamla shettisdamen, då hon körs som bäst på rösten och så gott som enhandsfattning, men frågan är ju om araben fixar hennes något *harkel* lugna tempo... ;)

vardagsrutinerna ser ut såhär:
en av inakoderingarna släpper ut och morgonfodrar alla hästerna på vardagar. under dagen när sambon jobbar så följer sonen med ut och "hjälper till" att mocka, fylla vatten osv.
när han sover middag (12-14) vilket han gör i vagnen ute så brukar jag tömköra, löslongera eller rida lite barbacka på araben för att det inte ska ta så lång tid att få ut henne i hagen igen när sonen vaknat. så där är hennes motion avklarad.
sen är det middag för sonen (förbereds på morgonen). vid 16 går vi ut igen, då tar jag in den äldre shettisen och gör henne klar tills sambon kommer vid 16.30-17.00, och så får hon sin runda.
när jag kommer tillbaka kommer sambon och sonen ut och gör vid henne efter rundan, så tar jag in unghästen för hennes motion/pyssel.
om svärfar (som äger unghästen, men jag tränar den) kommit för att mocka till unghästen, så passar han sonen och sambon hjälper mig med unghästen. vi är fortfarande i stadiet att man är två vid allt arbete med henne.
annars så blir det longering eller lite markarbete, gå en runda osv så han kan ha sonen.
antingen under tiden eller när jag gör klart henne efter träning så fixar sambon med kvällsmat. sen äter vi tillsammans, badar sonen och lägger honom vid ca 20.00-20.30.
efter det så har vi en stund själv innan hästarna går in vid 22.

helgerna tar man lite som det kommer... :angel:

känner lite som några andra skrev att man vill få småbarnstiden "avklarad"...
ska man ha tre år mellan (vilket förvisso inte hade varit några problem för min ålder, och man vill ha så många barn som jag vill... jaa.. det är bara att räkna,...
3, 6, 9, 12, 15, 18, 21.... med andra ord så skulle jag "ha tid" med hästeriet om ungefär 20 år, när jag är ca 40 och sambon 53.... :angel:
varför ska vi då bo här, kän man undra...
(inget sarkastiskt eller illa menat med denna kommentaren, så det inte misstolkas.. bara lösa funderingar från min sida.... )

Men har du shettisar! Då blir det ju ännu enklare. Bygg på en bilbarnstol på vagnen som CosmicQueen gjort :idea: Ta med dig araben och gamlingen som handhästar. Ta en sväng och sen jobbar du unghästen hemma.

Rasmus har alltid varit med mig i stallet. Rider jag eller tar ut alla 15 hästar sitter han i vagnen. Mockar jag så springer han lös i stallet och hittar en massa roliga saker att pyssla med. Han tycker de är jättekul att göra höpåsar och foderhinkar.
När jag ska rida kan jag gå en promenad först. Vagnen på ena sidan och hästen på den andra. Då är inte min häst en shettis utan ett nervigt fullblod men med mkt stort förstående för småbarn.

Sen rider jag på banan, parkerar vagnen i ena hörnet och rider i 30-50 minuter. Ibland somnar han, ibland sitter han och snackar och vevar med armarna. Han vet att har jag en häst i handen så kan han inte komma upp till mig och accepterar det. Han har aldrig gnällt fast han lämnas själv kvar i stallet t.ex. när jag leder in/ut hästarna.

Jag har alltid en nöd-påse med mig. Med russin, kex, frukt. Skulle han bli sugen så får han plocka med det tills jag är klar.

Fast min son kanske inte är normal ;) De andra i stallet påstår att jag ger honom lugnande i frukostgröten ;) Han var 10 månader när vi flyttade hit och jag tog hem hästen och började med att ta med honom till stallet 2-4 timmar i streck för in/utsläpp/rida.

Du får lämna storasyskon 15 timmar/vecka här jag bor under tiden man är hemma och är föräldraledig med småsyskon ;)

Det där tycker jag är knasigt :crazy:. Föräldralediga som lämnar det äldre syskonet på dagis och är hemma med det yngre syskonet, bara för att dom inte orkar ta hand om båda. "Det är skönt med lite avlastning", heter det. Varför skaffar man barnen så tätt om det är så jobbigt?? Okej om syskonet är 4-5 år, då kanske dom har behov av att träffa andra jämnåriga barn.. Det är ett problem för dom överbelastade förskolelärarna också, dessa föräldralediga mammor som har småttingarna på dagis "bara för att dom har rätt till det".

Självklart är det olika. Men att hinna med 5-6 hästar och 2 små barn som börjar röra på sig och alltså INTE går att lämna någonstans utan tillsyn är nog inte många förunnat. Det beror ju på vad man har för liv i övrigt. Om mamma o pappa kan ge varandra egentid i 3-4 timmar/dag.
Kanske har bara en partner något intresse och sitter glatt ensam varje kväll med barnen.
Eller så finns det släktingar som backar upp på dagtid så man hinner göra stall på dagen.

Att vara "låst" är just det vi varit fram till ganska nyss - nu när pojkarna är 9 och 11 kan vi lämna dom 1-2 timmar utan att det blir tokigt.

5-6 hästar skulle jag osså ha svårt att hinna med... men nu var det väl ingen här som har det? Både jag och TS har 3 hästar... För mig har det fungerat ypperligt. Gamlingen motioneras mkt sparsamt, endast i mån av tid, blir väl 1-2 dgr/vecka. Nu har hon dessutom vilat hela vintern pga fång. :(
Sedan har jag en hbl korsning som jag har medryttare på, hon tar 2 dgr/ vecka och jag 2-3 dgr/vecka. Sedan är det en shettis, motioneras ca 4 dgr/vecka. Jag tar ofta med shettisen som släphäst då jag kör hbl.et för att spara tid.

Och precis som pmm skriver så har mina barn ofta fått följa med ut och köra hästarna och dom har nästan alltid varit med i stallet och dom gillar det. :) Dom sitter i barnbilstol i rockarden, fungerar hur bra som helst. Brukar somna rätt omgående. :D Nu flyttade vi på gård i januari och det är verkligen underbart, förr hade jag dom inhyrda och hade ca 15 minuter enkel väg till stallet. Så skönt att slippa dom resorna nu & lägga tiden på annat + att slippa baxa in barn i & ur bilen varenda gång.

Min sambo sitter inte låst och ensammen bara för att jag har hästar. Ska jag inte motionera någon häst så gör jag stallet på dagen då barnen är med mig. Sambon är ofta med mig i stallet (det trots att han är totalt ointresserad av hästar) och hjälper till & följer med på körturer. han har skoteråkning som eget intresse och det är inga problem att kombinera eller hinna med.

Visst gnälls & gnabbas det över hästarna ibland...men det tror jag nog att det gör i varje hem där ena partnern inte är 100% intresserad? ;)

Sedan har jag turen att ha en mamma som mer än gärna ställer upp som barnvakt om jag vill ha egentid i stallet då sambon tex jobbar eller så. Våra barn är mkt sociala och vi har aldrig haft några som helst problem med att lämna dom hos andra. Kanske just för att vi gjort det regelbundet ända från att dom var riktigt små.

Det där tycker jag är knasigt :crazy:. Föräldralediga som lämnar det äldre syskonet på dagis och är hemma med det yngre syskonet, bara för att dom inte orkar ta hand om båda. "Det är skönt med lite avlastning", heter det. Varför skaffar man barnen så tätt om det är så jobbigt?? Okej om syskonet är 4-5 år, då kanske dom har behov av att träffa andra jämnåriga barn.. Det är ett problem för dom överbelastade förskolelärarna också, dessa föräldralediga mammor som har småttingarna på dagis "bara för att dom har rätt till det".

Jag tycker inte att det är det minsta knasigt.. Oj så olika man kan se på det... ;)

Jag har sökt 15 tim/vecka till min 1½ åring, men tyvärr fick vi ingen plats då det är knökfullt. Och jag vill inte ha honom där för att "slippa honom & få mera gjort hemma". Nä, det är för hans skull. Han är mkt social och aktiv. Tyvärr känner vi inte så många jämnåriga som han kan leka med.
Båda våra kommer att få börja på förskolan till hösten (dom kommer vara 2 resp 1 år då) ist, då vi båda börjar jobba.

Det stämmer inte, 15 timmar när man är arbetslös/föräldraledig är för att dagis ska vara en rutin för barnet. Att träffa de andra barnen och personalen regelbundet. Det har med förtroende och tryggheten till dagis och personalen att göra.

Rasmus gick 15 timmar, 5 h * 3 dagar, när jag var arbetslös. Funkade jättebra för oss och hans dagmamma och de andra barnen. Han var hemma 1 vecka med mig när han hade öroninflammation. Och jag kan inte på något sätt aktivera honom som de andra barnen (3-5 år, 2 pojkar och 2 flickor) gör hos hans dagmamma. Även fast vi gör samma saker. Är ute och leker kollar in saker, målar, bygger, busar.

Han älskar att gå hos sin dagmamma, han börjar vinka hej då till mig när vi kommer innanför dörren ;)
Rasmus är absolut inte jobbig, saker som rida, städa, diska och tvätta gör jag när han är hemma. När han är på dagis äter jag godis och surfar på buke ;)

Jamen, nu pratar vi ju om hur det blir att ha 2 barn. Då kan du glömma din surftid.
Om du nu inte råkar få bara A-barn. Dom flesta jag känner har dock fått blandad kompott.
Det är väl meningen att man ska ha tid med småsyskonet när storasyskon är på dagis 15-timmars. Inte hålla på med sin hobby.
Som du sa -15 timmars är till för barnet - inte för föräldrarna.

Jag har nitton månader mellan mina två älsta och ångrar det inte en sekund. Nu är de 5 och 7 och är varandras bästa kompiar och trygghet. De är oskiljaktiga och håller i hop i vått och torrt. Småbarnstiden var inge problem alls mer än en otymplig tvillingkärra :p vi var ju inne i det då så allt bara flöt på. Trots att nummer två hade mycket kolik fram till ettårsålder då vi kom frm till att det var mjölkallergi. Barn nummer ett har alltid varit mycket enkel.

Fick en liten några år senare när mellan tösen var tre lite drygt och det var på någotvis lite jobbigare då vi fick börja om från början igen.

Vi bor också på en gård och föder upp hästar jag har altid haft mellan 8-14 hästar och det har fungerat överförväntan. Att ha barn blir inte svårare än vad man gör det till :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jaha, då var det dags igen. För er som inte minns förra tråden så gäller detta ett tvistemål om en blandrashund utan papper, där dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka