Funderar på att "sadla om"

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tosen_85
  • Startdatum Startdatum
T

Tosen_85

Ska börja med att säga att jag har ingen aning om jag har lagt denna tråden på rätt ställe, återstår att se hur mycket skäll jag får.

Nu har jag länge haft funderingar på att börja med trav men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med att skaffa licens och vad som krävs för att få en licens.
Den licens jag vill ha heter B3 tror jag (träna men inte köra lopp).
Närmasta banan är romme, kan man ta licens där?

Har även hört att ens bana ska godkänna hästen uppstallningsplats och är lite osäker om mitt stall duger då en "förståsigpåare" som håller på med trav ansåg att man inte kan har uteboxar till travare om dom ska hålla tävlingsklass... men jag har aldrig märk av några problem med ridhästar i uteboxar så det borde väl inte vara någon fara med att ha travare i utebox, eller :confused:

Vad är lämpligt som "förstahäst" för en nybliven amatör, oprövad eller startad?

Sv: Funderar på att "sadla om"

Japp, det är B3 du ska ta om du vill ta licens men inte köra i lopp. Du får kolla med din hemmabana t ex Romme om det är där du har din bana.
Detta med uppstallningsplats spelar ingen roll. Finns ju travare, som går i lösdrift! Även uteboxar duger bra och de flesta står på stall.
Jag hade travarna både på lösdrift o i stallet o det funkade bra det med.
Ingen kom o kollade hur mina hästar hade det, men jag hade ju Örebro som min hemmabana så det är lite olika på alla ställen, tror jag.

Du får kolla med din hemmabana om du kan ta tränarlicens. De brukar anordna kurser våren o hösten.

Ang stallplatsen är det "bara" viktigt att den följer djurskyddsregler, sen får du ha vilken uppstallning som helst. Jag gillar uteboxar och lösdrift! :D

Vilken häst som är lämplig som första häst skulle jag säga en äldre snäll häst som vet vad det handlar om, kanske någon som behöver luftombyte för att tända till.

Ang stallplatsen är det "bara" viktigt att den följer djurskyddsregler, sen får du ha vilken uppstallning som helst. Jag gillar uteboxar och lösdrift! :D

Vilken häst som är lämplig som första häst skulle jag säga en äldre snäll häst som vet vad det handlar om, kanske någon som behöver luftombyte för att tända till.

Ja jag tycker att en äldre häst verkar vettigast :)

För att förtydliga så menar jag att en äldre häst behöver inte vara lastgamal... Säg 5-6 år någonting, de har koll på vad som ska göras men är inte ute ur spelet än! :D

Liknande trådar

Trav Har fått ett erbjudande att ta en travare gratis som inte fungerar i travet, den skrivs helt enkelt över endast till mig, annars säljs...
Svar
10
· Visningar
2 016
Senast: giffan
·
Trav Jag ska ta licens nu till våren och jag har några små funderingar. jag ska ta nåogn amatör licens av något slag och det är här min...
Svar
5
· Visningar
1 465
Dressyr Har blivit mer och mer medveten om mitt problem med min vbl travare. Han har varit ridhäst i några år nu och jag tycker överlag han är...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: Zuzzi
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka