Funderar på att låta betäcka

jerseyko

Trådstartare
Jag har mitt sto ute på annons då jag är sjuk, det är ju helt fel läge att sälja vad man nu än försöker sälja i dagsläget och nu närmar sig våren.

En sak jag har haft i bakhuvudet en längre period är att låta betäcka henne i vår. Ställa henne på en helinackordering med trevlig lösdrift och sen försöka sälja henne igen efter fölis är född.

Jag märkte tydligt av hennes brunst när jag köpte henne, men sen lugnade hon ner sig och jag märkte inte av någon brunst alls sen på sommaren.

Den här sommaren gick hon på bete och var super brunstig, vart ju inte bättre av att en av unghästarna hoppade på henne men som tur var förstod han inte vad mer han skulle göra utan det var väl mer ett måste för hon i princip klättrade in under honom :o

Mitt sto blir 9 år, hon fick föl 05.

Jag gillar det lilla jag sett av Camaro M. Jag gillar också Non Stop R efter att jag träffade honom på min praktik hos Lisen och Peder.

Mitt sto är en fd galoppör, e. Strong Statement ue. Diaghlyphard.
Hon ska vara visad på 3 års men jag vet inte vad hon fick för resultat.

Hur börjar man? Hur vet man när hon är på väg in i brunst? När betäcker/inseminerar man? Vart åker man?
Vad finns det för bra böcker/hemsidor man kan läsa mer?

Min häst är en mkt klok allround häst, hon är smidig som en katt att hoppa och jag tycker hon är väldigt cool för att vara fullblod.
Hon har bra hovar och tycker om mat.
Hennes helbror går fälttävlan enlig uppfödaren.

24491490.jpg

25111572.jpg

25283008.jpg

25111810.jpg

25111806.jpg

Hennes 3 åriga son e. Alpen Corrado
25111839.jpg

23736543.jpg

Sv: Funderar på att låta betäcka

Kollade in ditt sto på Blup sidan och där fanns inga resultat från treårstest,kvaliteetstävlan eller från tävling.

Det fanns även att hon var betäckt 2004 men ingen registrerad avkomma, men jag antar att det är den e. Alpen Corrado

När du ska betäcka så börjar du med att bestämma hingst (jättelätt:eek:,not). Se till att ha iallafall 2 st reserver.

Sedan tar du kontakt med en seminstation, dessa kan du hitta på ASVH hemsida. Då väljer du en, antingen den som är närmast eller om du har någon med gott rykte nära dig.

Om du har svårt att se brunsten så skulle jag ta ut en vet. när du tror att hon är på väg in i brunst, som kan UL henne. Sedan skulle jag köra till seminstationen med henne. Jag skulle sikta på att börja betäcka i april.

När jag har betäckt har jag lämnat kvar stoet på semnstationen över själva semineringen, för att minska stressen med att åka varannandag under ca 1 vecka. Sedan har jag tagit hem henne och kört tillbaka henne på 16 dygn. Man kan ju även lämna kvar henne ända fram till 16 dygn, beror ju på hur nära man bor.

Tänk på att det kostar iallafall 20.000kr att få fram ett föl även om allt går bra.

Jag betäckte med Jaguar mail förra året och hon tog sig på första semineringen men det gick i allfall på ca 22.000kr med allt runtomkring.

Angående hingst till ditt sto så skulle jag kolla på följande:

* Ludwigs Champion
* Camaro M
* Cartier
* Nobel
* (Feliciano)

Detta är multitalanger som nog ihop med xx ger säljbara avkommor. Det kan ju vara så att ditt sto har exteriöra brister som gör någon av dem olämplig, det får du kolla upp. Det var lite svårt att se på korten hur hon ser ut, det man ser är att hon kanske har lite svag överlinje och kort rygg, så ta inte en hingst med samma brister utan en hingst med normal rygg (inte lång rygg).

Lycka till!

Tackar.

Det är sant att avkomman inte är registrerad, fråga mig inte varför. Han är mkt trevlig men ser mer spöken än vad min gör och är lite för känslig. Jag hängde lite på honom i somras och det var knappt så jag kunde andas utan att han blev spänd. Vet inte om det beror på stammen eller om han helt enkelt bara är så, nu kan de i alla fall sitta på honom ;)

Jag hittade en bild på henne på nätet när jag sökte.
25112205.jpg

Kontaktade häststam men de visste bara namnet på henne, jag mailade ägaren som hade henne efter galoppen och nu när jag kollar så är bilden från en premiering. Men hon fick inga strålande poäng, vilket jag faktiskt förstår med tanke på hur hon såg ut då! (Hon växte 1 stl i grimma och 10 cm i täcke när hon var dräktig)

Den stammen har varit ganska framgångsrik inom fälttävlan, bäst tror jag i kombination med Irco Marco-blod, så Feliciano eller Hip Hop kan nog passa.

Jag för min del skulle inte ta Feliciano till henne. Dels så måste hon åka ner till honom för betäckning och dels så ger han gärna något lågställda avkommor. Men hingstar som Nobel eller Cortus skulle kunna ge trevliga avkommor. Även Briar och Okeanos har gett bra ihop med fullblod. Allihop kan klassas som multitalanger och passar även för fälttävlansavlen.

Förlåt men :eek: vad hon ser ut på den sista bilden....

Finare på dina egna bilder:).

Ja du kanske förstår att hon inte fick så bra poäng, jag tycker det är synd att de inte visade henne och hennes avkomma. Då hade hon vuxit både på bredden och höjden!

Camaro M är en läcker hingst, och jag som är biltokig :angel:
Cortus gillar jag också, men när jag frågade om honom förut så sa många att hans avkommor blev väldigt stora? (När jag blev gravid 07 funderade jag på att även låta hästen få ett föl. Men det blev inte så)
Fullblod i båda killarna och de vill jag ha, en Ahorn avkomma har jag ridit och den var mkt trevlig och går idag högre klasser i hoppning.

Vill du inte ha så stor avkomma och även ha fullblod i så finns Lambourghini och Haydn. Tyvärr så är ju Haydn på naturligt i Halland numera.

Aerline betäcktes min förra sköthäst med, mkt snygg och trevlig avkomma som var betydligt mkt coolare än sin mor ;) Tyvärr blev han bara 3½ år, han fick botulism :( Aerline har ju dessutom en del fullblod i sig.

Lambourghini hittar jag bara på en bild när han hoppar.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·
Avel Mitt sto, rent galopp-fullblod. e. Strong Statement u. Foxy News ue. Diaghylphard. Visades på 3års test och då såg hon ut Så här och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 513
Senast: Cairo
·
M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka