Funderar på att köpa kandar...

Solvira

Trådstartare
Från en butik på internet. Ett Döbert. Vågar man? Det fanns ju i extra full svart/vitt. :love: Men det är ju inte lite pengar det handlar om då. :crazy: Vad har ni för erfarenheter?

Funderar på att passa på att beställa betten på en gång då också, eller är det en dum idé? Kanske bättre att köpa här i stan och passa in? Han har 13,5 på ett jaktkandar och det är det som sitter bäst på honom :bow: så då funderar jag på att köpa betten i 13,5.
Kan man göra så? Köpa betten i 13,5 och ifall det inte passar beställa 14,5 eller nåt istället? Om inte annat så kan Tantalanta ha de betten som är 13,5. :angel:

Sv: Funderar på att köpa kandar...

Det tror jag blir alldeles utmärkt!;)

Själv har jag ett kandar från Schumacher, men till det har jag ett par tyglar från Döbert (fick med två släta till Schumacherkandaret, men jag behövde ett par med stoppar till bridongtyglen och då var Döbert betydligt billigare). Lädret var jättemjukt redan från början, helt klart i klass med mitt från Schumacher.
Jag har dessutom kännt på ett Döbert-kandar i butik och det kändes/såg fint ut.

Såhär ser mitt rundsydda Schumacher ut (Döbert påminner ju om dem)
20070122_2.jpg

Vad gäller betten så föredrar jag att ha provat ut stång innan jag köper (kanske kan låna av någon?), då det är så himla olika vad hästarna gillar. Bridongen brukar ju vara samma storlek som vanligt, så den kan du ju köpa om du vill!

Åh ja vill oxå ha råd att köpa ett Döbert:love: såg ett på globen och blev helt kär!

Det tycker jag du kan göra iaf är det gäller själva tränset, bett kanske du ska prova ut först.

Jag har både Döbertkandar och Döbertträns och de är underbara i kvaliten!

Vilken affär? du hittar massa svarta döbert på ebay.de, säkert billigare än nån affär här.. :)

Tror du det finns i extra full då? För jag har kollat efter begagnade kandar, men det är inte lätt att hitta till en kuse med stort huvud. :crazy:

döbert är av fin kvalitet.
ganska stora i stlk.

SO
är ngt mindre i stlk.

Jag tycker inte döbert är stora i strl. ganska lagom - om inte åt andra hållet liiite tajta.

Hej och hå, nu blev det ju lätt för mig när ni säger motsatta saker. :angel:

då jag har jobbat i olika drssyr stallar har jag varit i kontakt med mängder av olika träns o kandar. många döbert o schumacher.

döbert
stl. full
rätt länga sidostycken och lång käkrem

schumacher
stl. full
normalt.

min förra häst hade full/x full i stlk
han kunde med nöd o näppa ha OS full rundsytt kandar. men absolut inte ha döbert varken trän eller kandar i stlk. full då det var alldeles för litet.

döbert töjer sig något så du vet
OS töjer sig mindre

Fast nu säger du ju emot vad du skrev från början. :p

Nåväl, min häst kan överhuvudtaget inte ha full av -något- märke, så det blir ett extra full som ska inhandlas ändå!

Men tack så mycket ska du ha! :bow:

nix, säger inte emot mig själv angåend döbert, som detta gällde.

ganska stora i stlk.

SO
är ngt mindre i stlk.

döbert
stl. full

schumacher
stl. full
normalt.

nix, säger inte emot mig själv angåend döbert, som detta gällde.

ganska stora i stlk.

SO
är ngt mindre i stlk.

döbert
stl. full

schumacher
stl. full
normalt.

På vilket sätt är detta ej ett motsägande påstående? :D

Ingen fara. :) Hoppas nu att det blir bra med ett extra full, men det borde det! :banana:

Nu har det ju kommit! De var bra i längd på käkrem och sidostycken, men jag tycker gott att de kunde haft en längre rem till nosgrimman. Tur att jag tog extra full! Den sista på yttersta hålet nu, och då sitter den bra. Tur, för det hade ju varit surt annars.

Såhär ser det ut. :love:
kandar.jpg

kandar-1.jpg

Snyggt kandar!

Lädret brukar töja sig lite, så nosremmen blir nog perfekt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka