Funderar på att börja med lusern!!

M

Miloo2

Tror att jag vill börja kompletera min hästs foderstat genom att lägga till lusern!
Hur mycket av det kan man ge?
Vilken lusern skall jag ha hack lr pellets? Vilket rekomenderar ni?
Vad får man för resultat på hullet,när man utfodrar med lusern?

Mitt sto är inte mager men man kanske kan säga att hon inte får gå ner något i vikt/hull..Vill få henne jämnare,fylla ut vid höft om ni förstår!?:crazy:

Hon äter idag ca 1kg matildahavre(högfettshavre)om dagen + ca 300 g Kraft protein..
Får i henne 14 kg hö per dygn..(Det är ganska bra värden i grovfodret men lite lågt protein därför kompleterar jag med KP)

Hon är ett halvblod 164 cm..Rids i lättare träning!

Tack på förhand miloo2:bow:

Sv: Funderar på att börja med lusern!!

Jag ger luzernhack till mina för att höja upp proteinnivån. Funkar mkt bra, särskilt till nordisen som annars äter för fort. Jag lägger hacket i botten på hinken och fyller på med resten uppepå. Om din häst är en "pelletsfantast" så skall du ge pelletsen, men annars är hacket värt ett försök! Luktar jättegott oxå!:love:

Jag ger 2 kg resp 1 kg /dag till mina hästar. Men kan kan ge upp till 4 kg per dag och då byta ut lite av grovfodergivan.

Tänk dock på att det är mkt kalcuim i luzern, så att du räknar på det.

jag började fodra med lusernpellets för ca 1½månad sen.
min pålle var ganska tunn, (ej mager... men tunn). nu har det gett bra resultat! han är rundare i överlinjen och inte alls så tunn över korset längre.
jag började försiktigt med ca 2dl de första dagarna och ökade gradvis upp det till 1½kg.

han är MYCKET finare!:bump:

lundborg skrev:
jag började fodra med lusernpellets för ca 1½månad sen.
min pålle var ganska tunn, (ej mager... men tunn). nu har det gett bra resultat! han är rundare i överlinjen och inte alls så tunn över korset längre.
jag började försiktigt med ca 2dl de första dagarna och ökade gradvis upp det till 1½kg.

han är MYCKET finare!:bump:

Ok det är precis så jag vill att hon ska gå upp...över korset,få lite mer massa på henne!
min häst är mycket kräsen...pellets går bra och jag har även provat att ge henne Musli, och det måste väl likna lusernhack rätt mycket i konsistensen,hon gillar det oxå! Skall prova mej fram!
Blir det för mycket protein om jag fortsätter med kp...skall jag ta bort det om utfodrar med lusern

när jag undrade om detta fick jag bra svar här på buke:bow:
att lusern räknas som grovfoder, så jag fortsatte med hans vanliga kraftfoder också...
eftersom du verkar ha samma problem som jag så länkar jag till min tråd...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633379

Du får räkna på kvoterna och se var du hamnar, lusern är ju ett snällare proteinfodermedel genom att det räknas som grovfoder. Du ska helst blöta pellets, själv blandar jag lusernpellets med grovpellets som de är eftersom min häst inte gillar blöta. Du får prova dig fram. Vi hade en tunn arab i stallet som började med lusern när han kom till oss, han blev fin på ett par månader.

Jag har börjat ge lusern hack till min häst för att få upp proteinet. Han är en nordis och får 2 kg om dagen. Det är svårt att säga hur mycket du ska ge. Det beror på vad du har för värden på ditt hö. Dü sa att det var bra värden, måste du ge luserns då?? Varför vill du ge det?

lundborg skrev:
när jag undrade om detta fick jag bra svar här på buke:bow:
att lusern räknas som grovfoder, så jag fortsatte med hans vanliga kraftfoder också...
eftersom du verkar ha samma problem som jag så länkar jag till min tråd...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633379[
/QUOTE]

Tack för länken!fick ganska bra svar där...har du någon bild på hr din pålla ser ut nu?
Jag kanske har någon bild jag med..på hur min ser ut nu!!

Cantilda (som förresten fick avlivas för några dagar sen :cry: ) fick 1 liter lusern. Hon var ett fullblod som behövde det under vintern för att hålla uppe sitt hull och få lite mer massa.

jo, när jag kommer ihåg kameran så ska jag ta kort:D

BIMM skrev:
Du får räkna på kvoterna och se var du hamnar, lusern är ju ett snällare proteinfodermedel genom att det räknas som grovfoder. Du ska helst blöta pellets, själv blandar jag lusernpellets med grovpellets som de är eftersom min häst inte gillar blöta. Du får prova dig fram. Vi hade en tunn arab i stallet som började med lusern när han kom till oss, han blev fin på ett par månader.

Ok! min häst älskar att doppa sitt hö i vatten så det blir nog inga problem med att ge henne uppblött lusern!! Man MÅSTE väl blötlägga lusernpelletsen?! Hade en arabhingst som fick foderstrupsförstoppning av lusernpellets som inte var tillräckligt uppblött..
Vad bra att det gav resultat på araben du beskrev!!
Mvh miloo2

Cantilda skrev:
Cantilda (som förresten fick avlivas för några dagar sen :cry: ) fick 1 liter lusern. Hon var ett fullblod som behövde det under vintern för att hålla uppe sitt hull och få lite mer massa.

Ok..min verkar oxå behöva lite extra på vintern...Sänder en tröstkram till dej oxå!!
mvh miloo2

Tack! Det tröstar faktiskt...(: Vi blötte upp det tillsammans med hennes vanliga foder (kross,mineraler,vitlökspulver,betfor,och linfrön fick hon ett tag) och så fick hon15 kg hö varje dag. Då blev hon lagom, kanskelite för tjock, men de behövde hon under vintern för att hålla värmen osv.

Maxmax skrev:
Jag har börjat ge lusern hack till min häst för att få upp proteinet. Han är en nordis och får 2 kg om dagen. Det är svårt att säga hur mycket du ska ge. Det beror på vad du har för värden på ditt hö. Dü sa att det var bra värden, måste du ge luserns då?? Varför vill du ge det?
Det var GANSKA bra värden men för låg proteinhalt för att kunna väga upp till ett superbra hö..Därför har hon fått proteintillskott..Jag vill få upp henne i hull helt enkelt..

:banana:
Cantilda skrev:
Tack! Det tröstar faktiskt...(: Vi blötte upp det tillsammans med hennes vanliga foder (kross,mineraler,vitlökspulver,betfor,och linfrön fick hon ett tag) och så fick hon15 kg hö varje dag. Då blev hon lagom, kanskelite för tjock, men de behövde hon under vintern för att hålla värmen osv.
Men hellre banta hästen än att få fodra ihjäl sej;) Nä så illa är det inte men det är såklart en kostnadsfråga det här med foder,det kommer man inte undan med..
Fick hon kornkross eller havrekross?
Min äter 14 kg hö per dygn tycker jag är rätt ok...skulle helst bara vilja ge grovfoder!!

Miloo2 skrev:
:banana:
Men hellre banta hästen än att få fodra ihjäl sej;) Nä så illa är det inte men det är såklart en kostnadsfråga det här med foder,det kommer man inte undan med..
Fick hon kornkross eller havrekross?
Min äter 14 kg hö per dygn tycker jag är rätt ok...skulle helst bara vilja ge grovfoder!!

hon fick kornkross. fast Cantilda var ju 165 och såg mer ut som ett halvblod :) så hon behövde en hel del. Fast SÅ tjock blev hon inte, de va bara det att hon stog stilla ett tag pga av sina ben men behövde ändå lusern pga av hullet så då la hon på sej lite...

ja, den påminner om hur min såg ut. fast han är inte riktigt
"färdig-gödd" ännu:p fast han hade toppigare kors:crazy:
(fast det är lite svårt att se från den vinkeln)

Senast ändrad av en moderator:

Hmm kanske lite dålig bild men det finns fler bilder att se om ni går vidare!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 270
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar