fund. över fölköp

lis1e

Trådstartare
har tittat på en annons om ett föl som är fött i maj. de skriver att man kan hämta henne i oktober. då har hon förmodligen gått med sin mor på bete hela sommaren, bara fått dia och kanske betat lite. har skumläst några inlägg här på forumet och undrar om det inte är för tidigt? hon är ju bara fem månader då och hon är ju knappast avvand då. man kan ju inte bara ta henne från mamman bara så där. har inte pratat med uppfödaren om varför hon ska säljas när hon är fem månader.

fölen ska väl lära sig att äta kraftfoder/hö innan man tar de ifrån sin mor? hur ska man göra i ett sådant här fall? be om att få låna stoet ett tag? (läste att någon hade gjort så) de begär 8000 för henne, (haflinger/halvblod korsning) tycker nästan det är lite för mycket för ett föl faktiskt. men det är en väldigt fin häst...

tacksam för svar,
lisette

Sv: fund. över fölköp

Man rekommenderar att ett föl inte ska skiljas från mamman innan sex månaders ålder...

8000:- är inte dyrt för ett föl!!!
Det har stoet "ätit" upp under dräktigheten!!!

Även ett korsningsföl kostar att föda upp!

ojoj....det kostar väl i runda slängar absolut MINST 1200 i månaden att ha häst...ta de x 18 månader så kan du se om du fortfarande tycker att det är dyrt med 8000..... + att du faktiskt får en häst också....jag tycker det är skandalöst billigt......rena rama rånet....

Jag skulle be att få ha fölet kvar tills i november och se att hon kan stå i egen box och äter kraftfoder/grovfoder först. Troligen stallas stoet upp i september och då får fölet provsmaka mammans mat.

8000 tycker jag är rimligt för en korsning, jag tar 5500 för ett wm hingstföl och 15 000 för ett sekt c sto

Welsh skrev:
Jag skulle be att få ha fölet kvar tills i november och se att hon kan stå i egen box och äter kraftfoder/grovfoder först. Troligen stallas stoet upp i september och då får fölet provsmaka mammans mat.

8000 tycker jag är rimligt för en korsning, jag tar 5500 för ett wm hingstföl och 15 000 för ett sekt c sto

problemet är nog bara att dom inte har plats där, deras hästar går i lösdrift alt står i spilta. vet inte riktigt hur man ska gå till väga egentligen. vill inte ta hästen ifrån mammihäst för tidigt, kanske kan innebära problem senare för mig..

Hör om stoet kan gå på lösdrift med fölet ett tag till och be dem fodra med krafftfoder vid sidan om. Från 4 månaders ålder så äter de små liven rätt så bra med gräs. Fördelen för dig är att den lärt sig äta hö vid sidan av mamma så att den är mer redo för en flytt. Direktavskiljning funkar det med men då vill man veta att fölet äter mat vid sidan av mjölken.

Eftersom du inte har pratat med uppfodaren sa vet du ju inte om folet ater sjalv eller inte. Ta inte saker och ting for givet!! De kanske har fodrat stoet och folet under hela sommaren.

8000:- tycker jag inte var mycket for ett fol, vad hade du tankt att betala? Du kan ju alltid forsoka pruta om du vill.

Vad som inte framgår här är om fölet kommer att ha pass när det leveras eller om köparen kommer att få fixa till det själv. Kommer ju att kosta lite det också, tror att korsningar till stor del kommer att behöva vara chip-märkta för att få ut något pass. beroende på var det reggas.

Mig veterligt så får man väl idag inte sälja en häst som inte är registrerad och har pass :confused: Alla hästar födda efter 2000 får dessutom pass automatiskt vid registrering idag. Bara för att det är en korsning så betyder det ju inte att uppfödaren är oseriös :smirk:

Kanske är lite från ämnet men ändå. Hur går man tillväga med betlning etc om man säljer ett föl? skriver man kontrakt och betalning vid leverans eller betalas fölet direkt+ kontrakt eller hur gör man?

Stall Olitten skrev:
Kanske är lite från ämnet men ändå. Hur går man tillväga med betlning etc om man säljer ett föl? skriver man kontrakt och betalning vid leverans eller betalas fölet direkt+ kontrakt eller hur gör man?

Såhär gör vi:

Om man har spekulant som bestämmer sig för fölungen innan den är avvand så får spekulanten betala en handpenning på 10% av den köpesumman för fölet. Vi skriver sedan ett kvitto på att vi har tagit emot x antal kronor för den fölungen och att resterande belopp betalas när dom sedan hämtar fölet.

Skulle sedan köparen dra sig ur affären så är handpenningen förverkligad ( om det inte är så att något hänt med fölet och att det blivit sjukt/skadad då vi givetvis betalar tillbaka handpenningen ).

Hälsningar Helen

Stall Olitten skrev:

Såhär gör vi:

Om man har spekulant som bestämmer sig för fölungen innan den är avvand så får spekulanten betala en handpenning på 10% av den köpesumman för fölet. Vi skriver sedan ett kvitto på att vi har tagit emot x antal kronor för den fölungen och att resterande belopp betalas när dom sedan hämtar fölet.

Skulle sedan köparen dra sig ur affären så är handpenningen förverkligad ( om det inte är så att något hänt med fölet och att det blivit sjukt/skadad då vi givetvis betalar tillbaka handpenningen ).

Vi säljer våra fölungar nyverkade, avmaskade, vaccinerade och försäkrade 2 år framåt med en vetinärvårdsförsäkring i motsvarande belopp som man köpt hästen för.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jag skriver kontrakt där det bla står bet rapport nr då fölet oftast inte har fått sitt pass ännu vid denna tidpunkt, sen skriver jag i att försäkringen inte får brytas inom 2 år då jag har dolda fel försäkringar på mina föl.
Då en del föl inte kostar så mkt så får de betala minst 1500 alt 10% i handpenning. Om köparen drar sig ur så är handpenningen förverkad, om det händer fölet något innan leverans så får de handpeningen åter.
När köparen kommer vid 6-8 månaders åldern så är mina föl
chippade, reg med pass, vaccinerade A2 stelkramp minst 1 ggr samt att de är visade för godkänd domare. :) När veterinären ger dem vaccinationen så brukar jag be honom titta över fölet efter ev fel som är synliga för dagen. Medföljer gör också en ny grimma och jag försöker ha lite bilder från fölstadiet :D

lis1e skrev:
fölen ska väl lära sig att äta kraftfoder/hö innan man tar de ifrån sin mor? hur ska man göra i ett sådant här fall?

Fölen börjar äta tidigt, redan när de är några veckor. Sedan beror det ju på vad stoet får att äta och om fölet får någon möjlighet att lära sej äta själv. Jag låter alltid mina föl få tillgång till hö på hösten det sparar stoet. Kraftfoder , möjligen lite grann, men det är bättre med ett riktigt bra hö. (Med tanke på rasen som din tilltänkta häst har så är den säkert 'lättfodrad'.)
Vissa föl fixar hur enkelt som helst att bli avvanda vid 5-månader andra behöver vara hos stoet längre. Personligen tittar jag mer på hur stoet mår och på fölets beteende. Ska fölet gå ensamt? med jämnårig kompis? Byta stall? Sådana saker påverkar givetvis.

Jag tycker att det låters om du behöver rådfråga någon hästkunnig i din närhet. Priset låter mer än rimligt, billigare hamnar fölet säkert i en slaktbil.

Får och får. Sedan 2000 har jag köpt följande hästar:
Halvblodssto 9 år fullstam och det gamla passet.
Halvblodshingst med alla avgifter betalda till hingstägaren men med bara betäckningsrapporten. Jag fick så själv stå för registeringen och passet.
Halvblodssto 13 år och bara det gröna registeringsbeviset (A4).
Halvblodssto 12 år samma som ovan.
Häst importerad 2003 från Tyskland köpt av ridskola helt utan papper (ridhäst till min dotter). Är ännu inte löst hur han ska få sitt pass.
Shettis med fullstam fast uppfödaren hann aldig lämna in papperna på honom innan jag köpte honom och jag fick inte heller dom innan jag sålde honom vidare. Så nästa köpare fick till sist fixa till det. Vet inte hur bara att han ahr pass idag.
Så jag tycker att det är något som inte precis har slagit igenom ute hos folk som säljer hästar. När nu det här fölet är så pass billigt är risken stor att det är ett pris utan "papper" och pass. Så det var därför jag väckte den tanken här.

Aha, ja då får vår trådfölspekulant verkligen trycka på att fölet ska vara registrerat innan köp :idea:
Hur som helst så får alla födda efter 2000 som är registrerade pass numera :)

Till trådskrivaren. Hur stor tror de att fölet kommer att bli? Ska den reggas i ASRP el ASVH el SH?

Och vad ska man bejära i pris för sitt årsföl :o Om man verkligen tror att den kommer att bli nåt + att den är väääldigt snygg?

Prisfrågor undviker vi på HELA forumet, då det är OMÖJLIGT att prissätta en häst man inte sett!

Welsh skrev:
Aha, ja då får vår trådfölspekulant verkligen trycka på att fölet ska vara registrerat innan köp :idea:
Hur som helst så får alla födda efter 2000 som är registrerade pass numera :)

Till trådskrivaren. Hur stor tror de att fölet kommer att bli? Ska den reggas i ASRP el ASVH el SH?

det står inget i annonsen, bara att hingsten är 155 hög...

Idasagare skrev:
Fölen börjar äta tidigt, redan när de är några veckor. Sedan beror det ju på vad stoet får att äta och om fölet får någon möjlighet att lära sej äta själv. Jag låter alltid mina föl få tillgång till hö på hösten det sparar stoet. Kraftfoder , möjligen lite grann, men det är bättre med ett riktigt bra hö. (Med tanke på rasen som din tilltänkta häst har så är den säkert 'lättfodrad'.)
Vissa föl fixar hur enkelt som helst att bli avvanda vid 5-månader andra behöver vara hos stoet längre. Personligen tittar jag mer på hur stoet mår och på fölets beteende. Ska fölet gå ensamt? med jämnårig kompis? Byta stall? Sådana saker påverkar givetvis.

Jag tycker att det låters om du behöver rådfråga någon hästkunnig i din närhet. Priset låter mer än rimligt, billigare hamnar fölet säkert i en slaktbil.

fölet kommer ju givetvis att ha en kompis, fast jämnårig - nej. och byta stall ja!
jag ville bara kolla med er om ni hade erfarenheter inom fölköp. farsan har erfarenhet, men han har haft turen att få köpa sto + föl smatidigt så det har ju inte varit några problem...

Liknande trådar

Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 632
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)