hollypolly
Trådstartare
Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd?
Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina hundar går visserligen lösa 90 procent av tiden så dom rör sig ju lite längre sträcka än mig
Samma här. De är lösa på tomten totalt kanske en timme om dagen, vi går en tur där de får gå lösa och bränna ur sig ordentligt samt simma en stund flera dagar i veckan sommartid. Träningsmässigt är det en stund med fåren 3-5 dagar i veckan, och minst en hund om dagen som jobbar med mig hos korna 3-9 timmar. Sommartid blir det betydligt mer rörelse och arbete, just nu sätter snön stopp för både simning och mycket av springandet. Den är så djup att de inte bottnar när de kliver av våra upptrampade stigarJag upplever att det är viktigare med ”rätt” sorts träning än mycket träning för mina.
Wachtelhundarna är mestadels nöjda med att få jaga under säsong, och annars fystränas. Gör inget extremt med dem, normala promenader i skogen typ 1h/dag varvat med lite löpning och lösspring i vårt stora lövhägn. Framförallt några timmars lösspring i hägnet per vecka håller dem nöjda när det inte är säsong.
Jaktlabbarna apporteringstränas 2-4 gånger per vecka, och utöver det får de samma promenader som wachtelhundarna. De är alltid lösa och därför är jag mer noga med att se till att de verkligen skrittar under promenad, försöker ha dem skrittandes vid sidan iaf 40-50% av promenadens längd.
Jag promenerar bara mina på em/kväll, på morgonen är de lösa i trädgården medan jag gör mig i ordning.
Är också noga med att lägga in 1-2 dagar/vecka med ren vila, när de inte får mer än någon kort rastningsrunda utanför trädgården. Då får de en fylld kong eller något rejält tugg som stimulans i stället för motion.
För oss funkar detta upplägget bra, jag tycker inte att jag märker någon större frustration hos dem även om de skulle behöva vila ett par veckor från träning, t ex pga sjukdom.
Det där känner jag igen. Vid 18 nån gång brukar det märkas om hunden fått tillräckligt under dagen. I bästa fall ställer hon sig bara förväntansfullt där vi brukar träna och säger GÖR NÅGOT, i sämsta fall blir hon reaktiv på ljud och går runt bland alla ställen där hon vet att jag brukar reagera, t ex till den tuggvänliga nedhasade gardinfållen.Och mellan kl 16-21:30 vill hon helst hitta på nått även om hon kan ta det lite lugnt nån halvtimme.