FULLT med fästingar!

Sv: FULLT med fästingar!

"Låtsas fästingarna",hur ser dem ut? Vad gör dem då?Suger dem oxå blod och kan man få sjukdomar av dem oxå?

Lonely skrev:
Hur vet man om det är en låtsas eller riktig fästing? :crazy:

En "låtsas" fästing släpper så fort du pillar på den. Det gör ju inte en riktig.

"Låtsas" fästingarna har jag ingen aning om vad de gör. Har aldrig sett att de blivit större genom att suga blod, om de nu suger blod!?

Om de har smittor vet jag inte heller. De har säkert något fint namn, men jag kallar dem låtsasfästingar tills jag kan mer. :crazy:

Ja, svara på det så skulle jag bli glad! :)

Har ingen aning. Vet inte ens om det är ett fästingdjur eller om det tillhör någon annan insektsart. :confused:

Jag kallar dem så för att de ser lite ut som fästingar, men de är lite, lite rundare i kroppen än en fästing som nyligen satt sig. Är lite svart/grå/bruna och lossnar så fort man pillar med nageln. Dock sitter de fast, men inte lika mkt som en fästing, som man inte kan pilla loss utan att åtminstonde huvudet blir kvar.

Har försökt söka på nätet om dessa, men hittar inget.

Hade själv hästar som fick dessa "fästingar" i massor. De satte sig främst i ansiktet och runt öronen, men även på benen. Gärna där pälsen är lite kortare än på övriga kroppen.

De satt i 20-30 tal nästan varje dag och tillslut så tog jag en mkt mkt fintandad kam och drog den över hästen, då lossnade dessa små djur.

Jag lät några sitta för att se om de blev större, men de såg inte ut att växa något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka