FULLT med fästingar!

E

Egonson

Urrrrrkk!! I går hittade jag säkert 30-40 MINI små fästingar på hästen, jättesmå grå/beiga är dem. Hon brukar ha dem, men inte SÅ många..
Uäk hon måste gått rakt in en hel fästingflock och fått alla invånarna på sig på en gång.. :eek:

De satt på och I öronen, i ansiktet, på benen och på bogarna. De syntes inte, kände dem bara som små små bulor på skinnet och skrapar man med nageln så trillar de av.
Måste nog köpa Switch och hälla på så att vi slipper dom :crazy:

Har ni också mycket fästingar nu?

Sv: FULLT med fästingar!

ååh äntligen en tråd där ja kan vara lycklig över att vara norrlänning :bump: :bump:
mina hästar (har haft häst dom senaste 7 sommrarna) har aldrig haft en fästing vad jag har sett.
och jag är en höns mamma som kollar igenom mina hästar minst varje dag

ja, jag har plockat några stycken redan. Har köpt SWITCH nu... :crazy: Hoppas att det funkar!

Jag har plockat av tre fästingar i år. två av dem var som de du beskrev.

Vad är det för sjukdommar hästarna kan va av fästingar?
symtomer?

Det hände mig för ett tag sen också. Sju fästingar på tio minuter, vad sägs om det? ;) :smirk:

15 fästingar på 2 minuter. (hunden)

hjälp!! vad ska man skydda djuren med?
både hund o häst.

Switchade på för två veckor sen då vi plötsligt fick nån slags knottattack i stallet (har en damm i hagen, antar att de kläcks där). Tyvärr verkar switchen inte ha nån effekt på fästingarna i år, jag har plockat ett par om dan i en veckas tid nu.
Vad göra!!!?? Tycker det är så himla otäckt med alla fästingburna sjukdomar som man kanske inte ens upptäcker.

Det är 1 månad sedan jag plockade de första :devil: -larna på katt & häst :mad:
Inga fler (peppar, peppar) på hästen men katterna mellan 4-8 varje dag :crazy:
vi har börjat med vitlök till hästarna. får se om det hjälper.

Jag själv har haft 2 :(

Jag tror att det blir ett riktigt fästing år i år...vi har fullt på både hästarna,katterna och hunden!
Vi köper fästinghalsband åt hunden,kostar ca.500 kr men räcker 6 månader.Katterna har vi på Protectline från Grodden,det är billigt och fungerar bra på våra katter.Hästarna har jag inte hittat nåt bra till än.En kompis häst fick borrelia och han är inte bra än trots att det är 2 år sedan.Han äter medicin i omgångar,är halt och vinglar var och varannan dag.JAG TYCKER ATT DEM ÄR SÅ ÄCKLIGA och värst av allt är att dem verkar gilla mig oxå!

vad ska man ha på en tävlingshäst (galopp) då? (så det inte blir doping, tror inte man får ha Switch pour on)... hittat två fästingar so far... å hon står ju typ i gushage med 5 grässtrån.....

Dum fråga säkert, men är fästingarna på hästar samma sort som de som hundar och människor får? Jag tycker inte att de ser likadana ut :confused: , men det kan vara jag som ser fel helt enkelt. De är ju också så mycket lättare att få bort. Det räcker ju med ett lätt ryck och så är de väck. På hundarna sitter de ju som berget, och det är ju inte en chans i världen att få bort dem utan en fästingplockare. Någon som vet om det är samma?

borelia, erlicios.
trötthet, svullna leder oklara symtom. De är äckliga de där fästingarna :devil: .
Tar man de inom tre dagar så ska de inte smitta, men det är ju inte så enkelt när de ibland är riktigt pyttesmå.

Det är inga riktiga fästingar din häst har fått. De ser likadana ut nästan, men har inte samma mundel. En riktigt fästing kan man inte pilla bort med nageln. Mina hästar fick alltid dessa fuskfästingar, som jag kallar dem, och de var ganska många. De sätter sig även där "vanliga" fästingar inte sätter sig. Fuskfästingarna sätter sig gärna i ansiktet på hästarna, där det är väldigt kort päls och lätt att ta sig fram. Vanliga fästingar söker sig gärna till lite mer skyddade platser där de får suga blod ifred.

Men de är ganska äckliga de med.

Hur vet man om det är en låtsas eller riktig fästing? :crazy:

Mamma och pappa har varit på en föreläsning om fästingar (de vaccinerar) och fyyyy säger jag bara!! Vad äckligt! De sätter sig på blad och väntar på att få lämpligt "byte". Sen kryper de runt tills de hittar tunn hud. De sprutar in ett medel samtidigt som de biter så att det inte känns. De dricker två gånger innan de dör förstod jag det som. Sen dör de och nymferna utvecklas i kroppen och äter av morsan.

Visst är det det äckligaste som finns när de har sugit så länge så de släpper själva, tex från hunden. Inte så ofta men ibland missar man ju. Sen ligger de på golvet som krusbär! Gaaah!
*spyr*

Har dock inte hittat någon jävel på hästen än men vet att både vovve och katt har haft.

mysko skrev:
Det är 1 månad sedan jag plockade de första :devil: -larna på katt & häst :mad:
Inga fler (peppar, peppar) på hästen men katterna mellan 4-8 varje dag :crazy:
vi har börjat med vitlök till hästarna. får se om det hjälper.

Jag själv har haft 2 :(

Själv har jag sluppit men hästen har haft men efter Switch-behandling har jag inte sett några...Hundarna får då och då och jag ska köpa halsband Scalibor, till dom och katterna får Frontline...katterna fullkomligt dräller av fästingar...Jo, vi har haft eländet i minst en månad redan... :cool:

Vitlök har en avskräckande verkan. Annars kan naturprodukter av olika slag hjälpa...Det är bara att prova sig fram. När jag bodden i Norrland behövde jag inte fundera så mycket vad det gäller fästingar, finns inga där :smirk: Men så hade jag den dåliga smaken att flytta söderut och då drabbades vi av hur mycket som helst...Så jag använder Switch till mina hästar...bara hoppas att de nya två tål det :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka