Fullblodsston i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tranquility
  • Startdatum Startdatum
T

Tranquility

Hej.

Har varit på fölvisning och hört dommare kommentera att föl efter fullblodssto alltid kommer att få dommen att bli underutvecklad eftersom de behöver mer tid på sig att växa ikapp. Kan man inte ta hänsyn till detta???
Har i år 4 föl. 2 u: halvblod och 2 u: fullblod samt alla e: halvblod. Det är ju en väldigt stor skillnad, men ville man inte ha in mera fullblod i halvblodsaveln??? Känns ju lönlöst för oss som står och betäcker och BETALAR för att ha fullblodsston om detta inte tas hänsyn till!!!

Någon annan som upplevt samma???

Sv: Fullblodsston i halvblodsaveln

Det är nog inte per automatik så att föl u. xx-sto behöver mer tid för att utvecklas. Har själv erfarenhet av xx-ston likväl som rena hbl.ston i avel och har haft "högmjölkande" fullblod med föl e. hbl.hingst som sett ut som små köttbbullar - runda, fina och väl framme i sin utveckling. Likaväl som rena hbl.föl som behövt tillskottsmat då stoet ej mjölkat riktigt som önskat.

Min slutsats blir nog att det till största delen beror på hur mkt mat mamman bidrar med och inte alls så rasbetingat.

BRA xx-ston BEHÖVS i avelsboxen - det som krävs är hållbarhet, bra huvud samt en riktigt bra stam. Gärna långdistans eller hinder.

Jag tycker nog rent logiskt att det skulle vara tvärtom?
** växer ju fortare och är tidigare färdiga i sina kroppar, så på så sätt så borde ju fölen u:** se mer välväxta ut?

Jag har inget rent** i avel men likväl ett sto med över 60% ** och hennes avkommer är överlägset dom tidigaste här och vi har fått rätt många :idea:

Det har jag absolut inte upplevt. Har använt både fullblodsston till halvblodshingst och fullblodshingst till halvblodsston. Och halvblod till halvblod. De med fullblod blev både större och grövre och växte dessutom snabbare och såg mer välutvecklade ut.

Men nu var iof det halvblodsstoet jag hade i avel med halvblodshingst bara 159 hög och mjölkade dessutom dåligt så fölen var alltid på gränsen till tunna. Däremot fullblodsstoets fölungar såg ut som köttbullar.

Har en frågtill er.Letade senast på nätet häromdagen efter fullblodsston och fullblodshingstar i aveln, men hittar ingen jag är helt nöjd med.Det ska vara fullblod till hoppaveln.Så jag undrar ställer ni samma höga krav på era fullblodsston som halvblodsston när det gäller, teknik, tempreament, exteriör osv?Vilket blod använder ni?Gillar el rättade sagt gillade Sunset Boulevard xx jättemkt men han fick typ 7 avk i Sverige innan han dog.

Så jag undrar ställer ni samma höga krav på era fullblodsston som halvblodsston när det gäller, teknik, tempreament, exteriör osv?
Svaret är i princip ja.
jag skulle inte göra avkall på exteriöra krav för att det är ett fullblod
Och jag vill ha lika bra gångarter oavsett halvblod eller fullblod.
Sen är det det där med hoppningen och många fbl har ju en rätt trist benteknik, där ställer jag "så höga krav det går".

Å andra sidan har jag sålt mitt fullblodssto nu, för att jag insett att hon lämnar väldigt bra gångarter och borde vara hos någon som vill hålla på med gångartsavel i stället... (sista avkomman behåller jag dock tills jag sett hur den utvecklas och om den kan hoppa....)
Och som svar på ursprungsfrågan, mitt fullblodsföl (rent xx) är inte ett dugg outvecklad, snarare tvärt om... :D

Tyvärr finns idag i Sverige inte ngn xx-hingst som helt håller måttet för att användas i hoppavel (min personliga åsikt) utan man får i så fall leta efter hbl.hingstar med stort fullblodsinslag. Dessutom har ju fullbloden en galopp som ska följa marken och ta dem framåt så snabbt som möjligt, inte den bäriga runda kraftfulla galopp vi vill ha till våra hopphästar. Det avspeglar sig ofta i ridbarheten då galoppen kan bli svår att reglera.
Undantag finns naturligtvis men att avla på undantagen leder sällan framåt.

Frågan om krav på exteriör, teknik mm kan bara besvaras med att:
-Ja, stoet måste ha de egenskaper som jag vill föra vidare i nästa generation - kompletteras med en hingst som kan förbättra ytterligare.

har visat tre föl för samma dommare efter tre olika fullblodsston. Har fått samma resultat. Har fått 8: or i gång osv så det är inte det jag syftar på. Alla mina ston får stödfoder i den mängd de kräver, framförallt fullblodsstona och jag har bara ett sto som jag har svårt att hålla i hull med föl vid sidan. De får också fri tillhång på hö i hagen samt mineraler och vitaminer. Det året jag åkte med mitt Qalle-föl blev jag chockad över att dommaren sa "underutvecklad" då jag tyckte själv att hon såg ut som en rund ponny med rumpmuskler och allt... Hade 8: or i gången rakt över. När jag förra året åkte med ett lambourghiniföl så sa dommaren rakt ut att "fölet är något underutvecklat men det får man räkna med när man har en fullblodsmamma". Fick jättefina betyg på mamman och han sa att mitt föl var av typen "som många vill ha men få vågar avla fram". Är det bara jag som haft otur med dommaren då?

Från premieringen förra året:
bild0111.jpg

Tre månader efter premieringen för två år sedan:
lilly1.jpg

Mitt årsföl ser inte särskilt tanig och underutvecklad ut, hon är u: rent xx och e: hingst med xx far alltså runt 75% xx i henne.

Jag tror mer att det är att folk är rädda för mycket xx, har hört på ett antal fölvisningar att "oj det var vågat att avla fram med så mycket xx i" osv.

Skall byta ställe att visa i år... Får ny domare och hoppas på det bästa. Skall visa mitt första dressyrföl efter xx i år... Skall bli intressant och se vad de säger. Tycker bara "underutvecklad" är ett mycket fult ord att använda som kan misstolkas. Första året så trodde ju jag att jag gjort något fel... Nu när människor utifrån kommer och ser mina hästar så är det många som tror att min treåring som är rent fullblod är ett halvblod pga hennes fina kropp och muskelatur...

Min treåring:
drama10.jpg

Min tvååring efter samma mamma men med halvblodspappa:
lilly05.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka