fullblodshovar

Sv: fullblodshovar

bobbo skrev:
Hur fungerar fullblodens hovar när man ska använda hästen till vanlig ridning, och kanske bara skor var åttonde vecka? Mycket tappskor? Behöver dom sulor?

100% fullblod:
skoddes var 5:e vecka. Tappskor på sommaren, när det var torrt. Frasiga hovar, som blev skadade när skon slets av. Inte ömfotad ens när han tappade skon!

50% fullblod: skos var 5:e vecka. Tappskor nu på hösten. Har sulor fram, ömmar annars. Han kan gå på mjukt underlag ( ridhus) utan framsko. Tappade en under en träning och vi märkte inte det förrän efteråt. Skon låg då på "framridningen". Är väldigt sömkänslig.

50% fullbod: sto, ville ha henne barfota vid fölning (triangelmärkt fölsto) men en månad innan fick vi sko henne. Hon kunde inte gå. Går skodd fram nu. Skos var 8:e vecka, det räcker. Rids inte...

Skorna brukar kunna sitta 2 omgångar vinterhalvåret men mitt i sommaren får de bara sitta 1 omgång. Dottern tävlar fälttävlan så skorna måste vara bra.

Så det är nog individuellt även om det är fullblod. Fast visst kan man se skillnad...

Det är ju väldigt olika, mitt Fullblod hade väldigt platta fötter och inte världens bästa hovkvalité men hon klarade sig med bara vanliga skor och skoddes väl om ca var 8:e vecka.

Det är så¨väldigt olika, men det är det för alla hästar. Hovarna växer ju tex olika fort på olika hästar. kanske har fullblod mer tendens till tunna känsliga sulor och hovväggar som spricker, mjukt horn som lätt gör att sömmarna börjar glida. men inget katastrofalt, inget som på något sätt skulle göra att jag gick över till att rida någon annan ras. OCh såren blir lite lättare åt lymfangithållet på många men det är inte allvarligt. Det vänjer man sig vid, jag lovar. De är känsliga, lättlärda, kloka, smidiga, elastiska, lätta och har man haft fullblod känns ett vanligt halvblod bedrövligt att galoppera.....bara en sån sak. Det är en galopp som verkligen går att arbeta ur, allt blir så lätt.

Mitt fullblod har väldigt bra hovar :) men hon har tappskor ganska ofta och då går hovarna sönder rätt mkt i samband med det. Men det är inget stort problem. Nu har hon varit sjukskriven en längre tid och gått barfota då går hovarna sönder lite i början men sen går det bra.

ps. hon har aldrig gått på galoppen

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar