fullblodshovar

B

bobbo

Hur fungerar fullblodens hovar när man ska använda hästen till vanlig ridning, och kanske bara skor var åttonde vecka? Mycket tappskor? Behöver dom sulor?

Sv: fullblodshovar

Det där är väldigt individuellt, en del har väldigt ömtåliga "fötter" medan andra tål mycket mer.
Jag skodde just min 2,5 åring för första gången i veckan, han går med boots på nu då han växer och har noll kontroll på vart han sätter sina fötter, han är valpig och för att undvika tappskor har jag boots.
Hästar ska skos om när det behövs, en del vid 6 veckor, andra efter 10 veckor, väldigt olika det där.

säger som Björkis, självklart är det individuellt, en del fullblod har kanon bra hovar medans andra har katastrofala... men OM man ska generalisera, så visst kommer "ryktet" från en viss sanning, att de tyvärr tenderar ha sämre hovar.

8 veckor kan därför vara mycket optimistiskt i fråga om sko intervall. Min har ganska bra hovar för att vara fullblod, men det har varit lite pyssel, noggran hovvård, hålla efter hovarna med vegetabilisk olja och noga med ingen lera som torkar ut, osv.... på sommaren skor jag i 4 veckors intervaller, annars funkar det inte, och på vinter halvåret 6 veckor. skor jag så så har jag sällan problem, men mer så funkar det inte, då blir det tappskor.

min har tappat en sko vid ett tillfälle, å då satt skon typ inmatad i transportväggen :angel:

annars har iaf jag klarat mig bra... måste dock sko var 4-5:e vecka... efter 5 veckor så får man börja skämmas :cool:
nu är hovarna visserligen (fortfarande) under projektet att få upp trakterna... hon har haft rätt platta ankfötter...
men som sagt... alla e ju olika, de är ju inte direkt vana att gå i hage å skogen dagarna i ända när de står på banan...

Ok, verkar som det är lite mer jobb och kostsammare att ha ett fullblod. Funderar på att köpa ett. :rofl: Men det ska ju fungera också.

bobbo skrev:
Ok, verkar som det är lite mer jobb och kostsammare att ha ett fullblod. Funderar på att köpa ett. :rofl: Men det ska ju fungera också.

fullblod kostar helt klart mer i mat, hovvård, SÅRVÅRD...
om en okänslig häst skulle få ett sår på benet så kanske man spolar av det med vatten, men ett fullblod är halt dagen efter... hehe... typ...
men de är UNDERBARA! lättlärda, lyhörda, lekfulla... :love:

tar du ett fullblod från banan så har de ju ofta haft det lite hårt å svårt i livet, å då får du världens bästa, trognaste vän!!!

Min är bara hälften fullblod, men han skos var 5. vecka, kan absolut inte gå längre än det.

bobbo skrev:
Hur fungerar fullblodens hovar när man ska använda hästen till vanlig ridning, och kanske bara skor var åttonde vecka? Mycket tappskor? Behöver dom sulor?

Varför sko så sällan som var 8:e vecka? Det ska ju till hovar av vädligt god kvalité som inte får sönder av sämhål PLUS extremt liten växt så de inte blir långa i tårna.

Säger Jane som är ganska nöjd över att ha son bloding barfota just nu.

bobbo skrev:

det funkar aldeles utmärkt, men som sagt, man ska vara medveten om att det kan vara lite mer "meck" än med ett tex halvblod. En del är som sagt lite känsliga när de slår sig osv, krävs lite mer rysch och pyssel runt sånt. Men jag skulle inte ha ett fullblod om det bara var meck och skit. Min är frisk och hel och fin och har aldrig varit sjuk eller skadad, frånsett lite småsår förstås från busande i hage. Jag skor som sagt oftare, men ser det inte direkt som ett problem... har en underbar häst....

Mitt gamla fullblod (21 år gammal) har haft problem med sina hovar sedan jag fick honom i början av sommaren, riktiga ankfötter där han nästan trampade på ballarna. Han var ofta öm i sulorna och hade tappskor av och till, dessutom fick han lätt mugg. Nu är de problmen lösta med en kanonbra hovslagare. Hon jobbade med honom i 2.5 timmar och efter det såg han ut att ha "nomala" hovar. Han fick halvsulor också så nu mår han jättebra. Han ömmar inte, har inga tappskor (än i alla fall) och går bättre än på länge. Inser nu vikten av att ha en bra hovslagare som inte bara kommer och verkar/skor på en kvart och tror att man blir gladare ju fortare de är klara.

De är mycket olika hur fullblodshovar är så att säga. Vissa är dåliga, de spricker lätt, tappar skorna lätt och är väldigt ömfota. Hovarna fläcks upp i kanterna osv. De mesta beror på att de har svårt att behålla fukten i hovarna. En galopphästar skos om oftare än vad ridhästar görs och deras skor är oftast lättare än ridhästens skor. Sen finns de som alltid undantag. De typiska är förstås att de är låga i trakterna och får sprickor lätt.
Vissa fullblod kan gå länge utan att skos om, då hoven nöts naturligt och håller bra, medan andra måste skos om oftare, antigen för att deras tår blir fort långa eller just pågrund av hur lätt de tappar sina skor och hur hoven ser ut. Jag har tre fullblod varav två är efter samma hingst, deras hovar har jag alltid haft problem med, men börjar nu efter tre år äntligen få ordning på den enes hovar medans den andra pendlar upp och ner. Mitt tredje fullblod, en ponny har väldigt fina hovar och jag har aldrig haft problem med dem.

Tack för alla bra svar. :banana: Det är jätte bra att veta både för och nackdelar innan man köper en häst!!
Har tidigare haft halvblod och andra hästar med mycket bra hovar. Dom har ju också haft tappskor lite då och då när det har varit blött i marken och geggiga hagar, men det har sällan varit något problem att få dit en ny sko.
Finns det några särskilda hingst linjer med dåliga hovar som man bör akta sig för, eller hingstar som ger andra problem? Har hört att Lotus Pool hästarna ofta blir bra ridhästar.

Island Reef avkommor har ofta dåliga hovar men brukar bli underbara ridhästar med bra lynne och totalt orädda för de mesta.

Mas Media avkommor har också dåliga hovar i överlag och kan vara lite nerviga.

AVkommor med Zimm som t.ex Zimm Zaid har väl inte världens bästa hovar men brukar bli fina ridhästar om än lite kantiga och knotiga om man inte ser upp.

Har haft tre fullblod. Två med bra hovar, aldrig tappskor. Inte mer känsliga än ett halvblod. Och en som var en riktig porslinshäst, vid minsta lilla skråma blev hon halt, dålig hovkvalitet, plattfotad mm.

Alla tre helt underbara att rida men foderkontot ökade markant med tre fullblod i stallet

Har ett fullblod med världens dåligaste hovar.. tappskor jätteofta, måste skos i regel var femte vecka.. hovarna är helt söndertrasade.. han får något fodertillskott men det hjälper inte alls..

Inte bara till dig, utan mest en undran till alla er som skor så ofta somner till var 4-5:e vecka...
Finns det något att ta alls på hovarna då?

Är inte risken stor att hovarna blir sönderspikade om man spikar så ofta eller är ni (hovis) noga med att slå i samma hål och ev gå upp en storlek på söm?

Har ni provat det mesta, med lättare skor, kiselgur, biotin, fodertran, olivolja osv osv... Inget som hjälper?

Har de ofta vita fötter? Kan vara intressant att veta, tycker ofta att vita fötter är vekare...

Är vara intresserad av hovar och helst problemhovar då jag själv har häst med problemhovar, tappskor och urkass kvalité, men honom försöker vi sko så sällan som möjligt för att inte perforera hovarna för mkt. Skor när det är som värst var 6:e vecka, men der gärna att han går 8-9 veckor och ju längre skorna kan sitta kvar, desto mer kan man verka och desto bättre blir fötterna när man inte behöver sko så ofta...
Ond cirkel?

Det finns massor att ta på mina hästar och jag skor var 5. vecka. Länger än så kan dom absolut inte gå, blir alldeles för långa. Och då har jag en 7 år gammal valack med fullblodspappa och en 24 år gammal pensionär (sen i somras är han barfota med boots). Ynglingen hade inte så bra hovar då han kom, visst dom växte, men kvaliten var inte så bra. Min hovslagare har anmärkt på att han fått otroligt bra höver sen jag fick honom. Tror det beror på fodret, båda äter Eggersman.

Jag tror att det finns tre saker som skapar en bra hov:
-Foder!!
-Cirkulation
-Hovslagaren...

Om din häst har så dåliga hovar tycker jag du ska ha honom barfota med boots istället, åtminstone i en period så hovarna får en chans att bli bättre...

Jo visst hamnar man i en ond cirkel men sitter inte skorna kvar mer än 5 veckor så är det ju bättre att sko om än att tappar skor som drar sönder hela hovväggen. Jag har haft en del fullblod och alla har inte dåliga fötter men vissa har det, just nu har jag den med sämst hovar. Var hos hovis idag och fick LIMMA på skor för det finns inget att spika i. Jag tog kort på hovarna en dag och tänkte lägga ut på buke men ångrade mej för att de ser så hemska ut så då hade säkert någon börjat tjata om vanvård och det orkar jag inte höra. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024