Fullblodshovar

Fille

Trådstartare
Jag köpte en häst för ganska exakt 1 månad sen. Han behövdes skos om när vi köpte honom så vi ringde en hovslagare som ja känner sen innan.
Hon kom o skodde om fram (bak var bra). Efter kanske 4 dar trampar han av sig höger fram (där han är plattfotad). Hon (hovisen) kommer ut igen o slår på skon. Samma här skon sitter i kanske 4-5 dar o sen får hovisen komma ut igen. Då har det gått nästan 2 veckor.
Vi ringde o pratade med förra ägaren o vi bestämde att hon skulle komma ut o kolla på hovarna tillsammans med hästen gamla hovslagare. Dom kommer och drar då av fram och säger: Det är lungt det går att rida på mjukt underlag endå. Jag red 2 ggr o longerade utan lina en gång sen märkte jag att hästen var jätteöm i hovarna och var typ halt o svullen i benen. Så i måndags var hovslagaren ute (fast en ny denna gång) och slog på skor fram (bak har han haft skor hela tiden). Han var fortfarande svullen så idag var vet ute (han var eg ute för att kolla på en annan häst i samma stall så ja passade på att visa min häst´s ben). Han är fortfarande halt så vi fick en medicin som hästen ska äta i 5 dar. Och så ska han ta det lungt i 14 dar.
Hade vi vetat att fullblod hade så struliga hovar så hade vi nog inte köpt ett fullblod. Men det var ingen som upplyste oss o vi visste då inte att denna häst behövdes skos ungefär var 4:e vecka.
Det e så trist när man köper sin första häst o så händer detta ^o)

Var bara tvungen att skriva av mig, ni får gärna skriva om ni har liknande erfarenheter eller nåt..

Sv: Fullblodshovar

Inte bara fullblod har plattfötter. Min gammelpålle hade plattfötter. Och det gäller att hålla skoperioden kort ifall man vill slippa tappskor och trasiga hovar. Men det brukar ju inte vara nåt bekymmer, dessutom lade vi på en bred sko för att ge extra understöd samt TUNNA söm...eftersom plattisar oftast har tunna hovväggar. Och man har ju ingen lust att sabba dom mera då det finns lite knep att ta till. Plattfotingar brukar sällan klara gå barfota..då brukar stengallor och hovbölder dyka upp som ett brev på posten..Vi hade även sulor på hästen just för att undvika detta. Kompisens fullblod med ännu plattare och sämre fötter råkade ut för en hovbensfraktur...bara för någon tyckte den kunde gå barfota en tid...

Jag har ett fullblod, men har inte haft de problem du beskriver.
Han har trampat av sig max ca 5-6 skor under de snart 6 år jag ägt honom.
Skor om ca var 8:e vecka. Han var verkligen "ful" o utfluten när jag köpte honom,
men han har succesivt hela tiden förbättrats. Kan INTE gå oskodd - han är alldeles
för tunn i sulan för det. Sommartid skos han med sulor fram o märker då inget av
att han skulle vara ömfotad. Känsliga är dom, men jag skulle inte byta ut honom.

hej! tack för lite svar! :D Jag känner samma som biffen att ja skulle aldrig lämna ifrån mig honom. Han är helt underbar "annars".

Jag har också ett fullblod med tråkiga hovar som går sönder lätt och tappar skorna rätt ofta, vi hade skor med sidokappor på ett tag för att "få ihop" hoven lite mer och det är svårare att tappa dom dojorna...kör även med boots i hagen...

Sen ett tips till....börja ge din häst mineralen steel joint, dyr men otroligt prisvärd och de gör verkligen underverk för fötterna på dem..har dock bara gett min egen häst det ca 1 v men sett 4-5 st fullblod som gått på det en längre tid o blivit så mkt bättre.

Lycka till!!

Får även ha hårda sulor fram på henne, annars blir hon superöm och går inte att rida, hon har tydligen haft det hela livet så det är väll därför man måste fortsätta med det...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett fullblod, han har visst haft sulor fram på somrarna för att han blir SÅ öm. Vi har haft honom utan skor i två veckor utan problem, har även ridit honom på fälten utan att han blivit öm. Han fick kanonfina hovar av att gå utan skor ett tag (tack för allt regn!). Nu är han skodd runt om utan sulor. Så jag har inte dom problemen med min häst. Men jag vet att det är nåt som fullblod kan ha problem med. Red en förut som absolut inte gick att rida ens med skor på sommar-grus-vägar.

Nu vill jag protestera, inte ALLA fullblod har dåliga hovar och alla dåliga hovar sitter inte på fullblod.

Hovar är ju sånt man kollar vid ett köp och om hästen är plattfotad så får man diskutera med hovis om vad som behövs göras. Att ha hästen barfota och själv raspa har jag gjort på mitt fullblod som hade en hov som flöt ut och han håller så sakteliga på att välva hoven igen.

Men om hästen ska vara barfota så måste ni kolla att inte strålen är för "hög" då kan hästen ömma otroligt.

Lycka till med första hästen, fullbloden är trevliga men det är lite extra med dom!

/Jane

Jag har trösthistoria som visar att det finns HOPP! :)

Köpte mitt fullblod förra juni, kom till mig oskodd från förra ägaren, för han hade "tappat" :angel: skorna och reds inte så mycket och hon hade inte lyckats få tag i hovslagaren.... :angel: Hovarna var därmed inte direkt i topp skick kan man säga, var trasiga och fransiga och hade lite röta dessutom.

Ja sen fattade jag ju rätt snabbt att det nog inte var direkt första gången han hade "tappat" skor om man säger så... :angel: :smirk:

Han var 4 år och vinglig, hade nog aldrig gått i kuperade hagar. Vår stora sommarhage är KUPERAD och han sprang och busade med sina grabb kompisar. Skorna rök typ var 4:e dag.... trampade av sig framskorna med bakhovarna, och på bak "sköt" han skorna bakåt då han sätter ner hovarna väldigt hårt, så efter några veckor var bakskorna halvägs in under hoven och åkte såklart av de också.

Kort sagt var hela sommaren ett helvete. Red 2 dar, sen hade han tappsko, vänta på hovslagaren, sen fanns det så lite att slå i pga alla avtramp att han blev öm i nån dag efter att hovis skott om, och man fick vänta med att rida. Började sen rida igen, samma sak igen.

Sen i september 2005 har jag dock i princip haft NÅGRA av dessa problem. Hovis lärde sig sko honom rätt, innebär dock sidokappor fram, och bak varmriktar hon skona så att han inte slår i hoven i backen på samma sätt med tån. Mycket arbete och dressyr och allsidig träning har gett honom muskler och gjort att han breddat sig, så han trampar inte av sig längre, dessutom är han givetvis stabilare och mer balanserad i sig själv.

tror jag haft typ 3 tappskor senaste 10 månaderna, det är allt.
Hovkvaliteten är helt ok också nu - men jag är noga med att alltid spola bort lera från hovarna som bidrar till att torka ur dem, och oljar in med raps/oliv olja ett par ggr i veckan.

så: det finns hopp, jag lovar. Största delen är att hovis lär sig "din" häst, och det gör han ju säkerligen om du har en duktig.
använd boots i hagen under tiden, det hjälper ganska mycket, gjorde det ett tag när det var som värst och det minskade definitivt antalet tramp skor.

sen är det ju trots så oavsett, att VISST- fullblod är fullblod. så 8 veckors intervaller kan du nog glömma, definitivt under sommar perioden iallafall, - nog vanligare med 5-6 veckor. Min går 5 veckor sommar och 6 veckor vinter.

LYCKA TILL, och ge inte upp!

Senast ändrad:

Ja, du gör nog helt rätt i att lämmna tillbaka hästen. Du säget att ingen upplyste er om att fullblod ofta har dåliga hovar, har Ni frågat någon om det innan köpet?

När jag först kom och skulle sko din häst första gången den 18 juli hade han tappat vf sko och fått den påspikad av stallägaren (Hovis nr 1) Hästen hade värme i hoven och var halt. Om det var barfotagången eller sömtryck som var orsaken kunde jag inte säga. Eng.fbl har oftast tunna väggar och det är svårt att undvika sömtryck, och har man ingen utbildning tycker jag att man ska låta bli andras hästar.

Jag (Hovis nr 2) upplyste dig om att hästen hade mycket dåliga hovar innan jag ens rört den. Han fick nya skor fram eftersom bak inte behövde skos då (Jag skulle ju ändå tillbaka inom kort sa jag till dig)

26 juli kommer jag tillbaka när hf tappats, då smider jag några extra sömhål i tådelen på de nya skorna han får då på båda fram. Jag sömmar om bakhovarna när jag ändå är där.

Lördag den 30 juli skodde jag med nya skor bak, eftersom Ni ryckt bort en sko som enl. uppgift satt löst. (man tar INTE bort skorna på ett fbl med dåliga hovar)
Veckan efter ringer ni förra ägaren och dennes hovis som kommer ut och drar bort skorna (Hovis nr 3) och ni rekommenderas barfotagång i ca 2 veckor. Du rider ett par ggr och sen är hästen halt. (Det var ju väntat med de hovarna)

Månd 8 aug ringer ni en ny hovslagare (Hovis nr 4) som sätter på skor igen.
Torsd 11 aug Veterinären kommer ut och ordinerar pencilin och vila i 14 dagar. (varför är du ute och rider bara en vecka senare?)

Alltså nu har din häst haft 4 olika "hovslagare" inom loppet av 3 veckor. Det kanske är för dig som det tydligen är för mig, "inte van vid fbl", ska nog hålla sig till ponnyer och kallblod.
Du kan ju verka andras hästar så varför inte sko din egen också?
Det blir ju jättebilligt. :banana:

fullblod har kanske i 'regel' känsligare hovar, men problemet med skor som trillar av är inviduellt men också beroende på hovslagaren.
Att skorna trillar kan ju enkelt bero gegga, att hästen trampat sig själv (som min häst gör massor)

Tappskor behöver inte bero på hovarna, de kan lika gärna bero på hovslagaren :angel: Och även de mestt KASSA hovar brukar man kunna få åtskilligt bättre på sikt, och med lite planering och liknande.

hästens hovar har blivit bättre.. men vi har kommit fram til latt han har astma så vi har hövt köpet han åker imorrn :(

Fille skrev:
hästens hovar har blivit bättre.. men vi har kommit fram til latt han har astma så vi har hövt köpet han åker imorrn :(

Psst..veterinärbesiktiga på bra klinik innan köp nästa gång, så slipper man otrevliga överraskningar i betydligt högre grad ;)

jag har 2 hästar (fullblod) som har sådana fötter men har inte heller dom problemen, jag tror nog mer på HUR hovslagaren skor hästen. Se till att kanterna verkligen är fasade?? (nerslipade) så det inte finns något att trampa på om du förstår.

Blå Bergen skrev:
1.Du säget att ingen upplyste er om att fullblod ofta har dåliga hovar, har Ni frågat någon om det innan köpet?
2.Lördag den 30 juli skodde jag med nya skor bak, eftersom Ni ryckt bort en sko som enl. uppgift satt löst. (man tar INTE bort skorna på ett fbl med dåliga hovar)
3.Torsd 11 aug Veterinären kommer ut och ordinerar pencilin och vila i 14 dagar. (varför är du ute och rider bara en vecka senare?)
4.Du kan ju verka andras hästar så varför inte sko din egen också?
Det blir ju jättebilligt.

Svar1: Mamma frågade efter eventuella probelmområden som man skulle tänka på. Den dåvarande ägaren sa nej, inga problem nånstans eller liknande. Vi anser att om man behöver sko hästen ca var 4 vecka så ska man upplysa om det.
Svar2: Skon satt kvar med ca 2-3 söm, resten var borta. Så skon skulle åka vilken sekund som hellst.
Svar3: Veterinären ordinerade skritt på en gång. Fick inte Pc utan antiinflamatoriskt medicin.
Svar4: Behöver inte sko nån häst mer har ju ingen.

När det gäller tappskor så säger mig min erfarenhet att det till största del beror på hovslagaren - end of diskussion.

Inga hovar ingen häst.

Hitta en noggrann, lugn och kunnig hovslagare så ska du se att skorna sitter och sedan ser du till att inte byta hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 981
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka