Fullblodshovar

Sv: Fullblodshovar

Även Quarterhästar har ofta dåliga hovar. Det är ju mycket fullblod i den rasen också.

Sitter och blir arg på mig själv.
har också nyligen köpt ett fullblod, inget större fel på hovarna än,men hästen både väver o är krubbitare......
Borde inte säljaren upplyst mig om detta?????
mvhR

Ok...*lånar knapp*
Jag tycker inte det är ngt. större fel på fullblod, tycker ju om alla hästar oavsett RAS..Men jag har inte tänkt på det förrän NU när ni skrev om deras kassa fötter & så...
Så man börjar fundera, varför har dom så förbannat dåliga hovar?
Ok, att dom har tunna hovväggar & dyl, men ändå??? :confused:
Jag kan faktiskt tänka mej köpa ett fullblod (hade nämligen tänkt köpa en ung galopphäst, men det blev inget). Har ju ett varmblod & en shettis härhemma, båda går barfota.
Inga problem med dom två hästar när det gäller deras fötter...
Har en granne som har en varmblodsvalack med plattfötter...Och vad gör han? Jo, han går barfota fram (dom är tydligen inte plattfötter) men har skor bak eftersom dom är platta. Han ska tydligen få ett par kilsulor därbak....Men en undran...

Vad är det som gör att fullbloden har så kassa fötter?
Det är intressant...Visst, jag skulle inte ha något emot ett fullblod om den vore i min ägo med kassa fötter, har ju en superbra hovslagare.
Det är väl också viktigt att man inte byter hovslagare fler ggr??
Jag har haft samma hovslagare i 2 år sedan jag flyttade hit med mina hästar.
Har nästan alltid bara haft travare, men även ponnysar :D

Berätta gärna för mig om fullbloden...Om varför dom har så kassa fötter (dock inte har alla det, det har jag ju förstått!)

/Carolrita

rosita skrev:
Sitter och blir arg på mig själv.
har också nyligen köpt ett fullblod, inget större fel på hovarna än,men hästen både väver o är krubbitare......
Borde inte säljaren upplyst mig om detta?????
mvhR

Det kan man tycka. Jag brukar i alla fall fråga om hästen är olatsfri.

/Jane

Fröken_Skåne skrev:
vad trist :( Jag som precis tänkte föreslå barfota gång fast med barfotaskor

vad är barfotaskor?

låter lite motsägelsefullt barfota med skor ;)

Jag har haft 5st fullblod och inte haft problem med någon av deras hovar.

Däremot haft många halvblod som har haft knackiga hovar :crazy:

jag ska bara säga en sak:
MIN HÄST FÅR STANNA :D:D:D:D:D

Sen ve tjag inte varför fullblod har dåliga fötter. Jag hade inte en aning om det innan jag köpte hästen.. Men vad jag hört är dom framavlade (i alla fall quarterhästen) för att ha små hovar för då ska resten av kroppen se stor och maffig ut! Kanske likadant med fullblod? För quarter ska tydligen ha ännu värre hovar än fbl!

Det finns ingen ras som har dåliga fötter. Däremot finns det raser som utvecklats på olika typer av underlag, och fått sina hovar dimensionerade därefter. Då uppkommer problem om man har dem i en miljö med ett helt annat underlag, särskilt om man inte förstår och försöker kompensera för den olämpliga miljön. Allt beror på miljö och levnadsförhållanden. Ju naturligare levnadsförhållanden, desto färre hälsoproblem. Ju mer avvikelser från det evolutionen har format djuret till, desto sämre hälsa både fysiskt och psykiskt. Konventionell 'hovvård' och hästhållning tar mycket liten hänsyn till hur hästen är ämnad att leva, alltså blir hästar sjuka oftare och tidigare och på andra sätt än i naturen. Hårdhovsraser (tex arab, quarter, fullblod) som lever på svensk mjuk mylla har svårt att få tillräcklig hovmekanism, tex. Sedan är det min fasta övertygelse att skor, hur skickligt de än appliceras, försämrar hovens hälsa över tid. Ofta sker det så stegvis att vi inte förstår hur det hänger ihop när hästen väl börjar visa uttalade symptom.

Läs på innan du skriver en massa. Hårdhovsraser.......! suck

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 981
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar