Fullblodsägare..

E

evrebellma

Har en häst som jag rider åt en annan, jätte trevlig! 75 % fullblod, 8 år. Har tyvärr varit slit och släng med hans ridning Men det börjar arta sig och han e duktig:) Till saken. Han är ganska tunn, verkar till att ha svårt att lägga på hullet (hullet måste ju till så det finns ngt att bygga av). Men han behöver absolut inte mer energi!! Har haft han i 2 v. Trappar upp med MKT hö, sen äter han gräs hela dagarna men äter inte som de andra utan tar en tugga då och då helt oberörd;) Läste om magnesium (för att lugna ner), ska testa det. Men som sagt foder som bygger upp hullet men som inte lägger sig på hjärnan så han blir som en tok..
Ägaren har gett betfor och Fibergi bas.

-Luzern?
-Krafft grov?
-Kross korn?

Förslag !?:bow:
 
Sv: Fullblodsägare..

Mitt fullblod tar sig jätte bra på sojamjöl men det ska man vara försiktig med på sommaren. Går din häst på bete?

Linfrökaka, har du testat det?
 
Sv: Fullblodsägare..

Bete och bete, går där från tidig morgon till sen kväll.
Nej inte testat det. Men är helst ute efter ngt annat eller kompletterande foder då det verkar som om fibergin går rätt igenom honom.. Är det mkt energi i Fibergi ?
 
Sv: Fullblodsägare..

D&H build up, tror jag nästan inte ja kan få tag på hos handlaren.. Vilket företag kommer det ifrån? Vad är det för foder, innehåller?
 
Sv: Fullblodsägare..

Jag räknar inte in betet i mitt fullblods foderstat för han petar i sig så lite tyvärr.
Är han väldigt tunn rekomenderar jag krafft rehab tills han är uppe i önskad vikt (skitdyrt men bra) och sedan krafft sport och lucern.
 
Sv: Fullblodsägare..

lusernpellets fungerar jättebra på min ena (inte fullblod men också högt i blod). Vägdes innan o efter 2 v med lusern o hade gått upp 20 kg!
 
Sv: Fullblodsägare..

Jag har exakt samma problem med mitt fullblod , och han får obergänsat (ungefär) med hö, D&H Build up , linfrökaka, lusern + korn , en hel del :angel: , men de e först nu som han börjar ta sig igen.
Det dumma är att han äter sitt hö otroligt långsamt och bara några strån sen bara står han och tittar , vilket gör att han itne får i sig så mycket som han egentligen borde få..
 
Sv: Fullblodsägare..

Build up fungerade inte alls på vårt fullblod. Men om han äter lusern är det ett bra foder med vettigt protein som är snällt mot magen. Jag hade satsat på lucern, och sedan lutat mig tillbaka och väntat. På tre veckor tycker jag att du borde se åtminstone en liten förändring.

Om höet inte har bra kvot (om det har en låg kvot) är det bara dumt att ge mycket av det.

Tänk på att ändra foderstaten långsamt bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp