fullblods hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare medik_ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 524
M

medik_ox

hejsan, jag har suttit och tittar efter fullblodhingstar till mitt sto e. lane court u.BACCARAT ROSE u.e.MEADOW MINT. jag har funderingar på Local Hero e. DIAGHLYPHARD u.SHARP GIRL u.e. SHARPEN UP... låter det vettigt???? Jag känner perasonligen denne hingst och tycker att han är trevlig ger trevliga avkommor och ser bra ut!

vad tror ni???

Sv: fullblods hingst??

Vad ska du ha avkomman till?

Verkar inte som att det är någon idé att avla för galoppen eftersom varken hon eller hennes avkommor har några prestationer att tala om.

Mamman till henne har ju lämnat tre avkommor över 200.000 kr. Eftersom hon är från GB går det inte att se vad hennes möderne har lämnat på galoppsport.se. Stoets avkommor har iaf kommit till start och sprungit in någon krona. Så inte tycker då jag att det är för dåligt att avla på inom galoppen...

Det tycker jag eftersom hon själv inte gjort särskilt mycket och hennes fullblodsavkommor inte heller gjort det. Däremot har en halvblodsavkomma gått medelsvår hoppning, så det är kanske vad ts ska satsa på? Stoet har dessutom flera halvsyskon som gått bra på hinder så det är kanske där anlagen finns?

Senast ändrad:

Jag vill ha e sund häst som passar som allround.. det avkomman kommer till att tycka är kul kommer jag satsa på.. Jag kan Absolut ingenting om fullblodsavel utan är helt inriktad på polska araber.. sen fick jag detta sto av en bekant.. för stoet trivdes inte hos henne.. och jag behövde sällskap till min arabpojke.. Har tittat lite på Local.. varför används han inte mer i avel själv tycker jag att han är SKITSNYGG!!

http://medlem.spray.se/localhero6/

Hur stor är hon? Kanske du ska ha i åtanke om du funderar på Local, såg att han själv är 157, iaf om du inte vill ha alltför liten avkomma...

hejsan jag själv är liten 160cm så jag vill ha en litem avkomma..

Skönhet är inte allt här i världen!

Eller håller du på med smygreklam?

Är det inte så att han inte varit till förfogande för andras ston tidigare? Det var ju först 2006 som man fick börja använda alla hingstar till utomstående ston. 2007 har han ju ändå fått 3 avkommor (även om det är samma person som äger alla mödrarna).

Eftersom han inte är avelsvärderad för galoppsporten tidigare heller har han ju inte kunnat användas annat än till ägarens egna ston innan.

Kan hända att han kommer att användas mer framöver, när folk får upp ögonen för honom...

Han används väl antagligen inte så mycket för att han inte är godkänd.
Sen finns det ju betydligt bättre hingstar att använda om man vill använda fullblods hingstar... :angel:

Om du vill ha en trevlig allround häst och själv gillar polska araber, varför inte göra en anglo? :idea:

Han har väl ändå sprungit in hyfsat med pengar själv med 1,3 milj (mer än många av de avelsväderade/ godkända hingstarna), och stamtavlan är ju bra - så frågan är väl egentligen mer varför han inte avelsvärderats i galoppförbundet.

Är han behäftad med någon defekt som gjort att han inte gått igenom, eller har han helt enkelt inte visats? Varför i så fall? Detta är sådant som jag undrar över när jag tittar på hingstar som honom.

Hyfsat med pengar ja men det finns fortfarande bättre hingstar än han med bättre stam.
Dessutom har han ju nära släkt med flera andra framgångsrika hingstar.

Melmac, Salad Day och Songline har samma pappa som LH, Melmac har själv sprungit in nästan 1,8 miljoner, Salad Day nästan 1,4 miljoner sist men inte minst så har vi Songline som har knatat in 3,2 miljoner. Melmac och Songline har absolut intressantare härstammningar.

Sharp Matt har samma linjer som på LH möderne fast på sitt fäderne, Sharp Matt har över 2,3mille insprunget..

Ska vi prata avkommors insprungna pengar så har Songline 10,5 mille, Melmac 4,3 miljoner, Sharp Matt har 2,5 mille men när vi ändå pratar avkommors vinstpengar så måste vi ju nämna Funambule som också är släkt genom Lyphard, avkommor som sprungit in över 16,5 miljon...

Det finns alltså flertalet betydligt bättre hingstar än LH att använda när man ska avla fullblod... :smirk:

Ska man avla hobbyhäst som i TS fall så visst why not. Men nu frågades det ju också varför han inte användes mer, helt enkelt för att han är för dålig för fullblods aveln och han är inte godkänd för nån annan ras heller...

Han används väl antagligen inte så mycket för att han inte är godkänd.
Sen finns det ju betydligt bättre hingstar att använda om man vill använda fullblods hingstar... :angel:

Om du vill ha en trevlig allround häst och själv gillar polska araber, varför inte göra en anglo? :idea:

hejsan, jag har en hemmagjord anglo hemma på 3 år.. =) av just detta stot.. tänkte jag ville ha fullblod denna gången..

Han har väl ändå sprungit in hyfsat med pengar själv med 1,3 milj (mer än många av de avelsväderade/ godkända hingstarna), och stamtavlan är ju bra - så frågan är väl egentligen mer varför han inte avelsvärderats i galoppförbundet.

Är han behäftad med någon defekt som gjort att han inte gått igenom, eller har han helt enkelt inte visats? Varför i så fall? Detta är sådant som jag undrar över när jag tittar på hingstar som honom.

jag har pratat med ägaren och ställt dessa frågor och hon svarade att dom inte har haft tid och ork förens nu.. jag har för mig att han skall vara avelsvärderad detta året.. mvh

Hyfsat med pengar ja men det finns fortfarande bättre hingstar än han med bättre stam.
Dessutom har han ju nära släkt med flera andra framgångsrika hingstar.

Melmac, Salad Day och Songline har samma pappa som LH, Melmac har själv sprungit in nästan 1,8 miljoner, Salad Day nästan 1,4 miljoner sist men inte minst så har vi Songline som har knatat in 3,2 miljoner. Melmac och Songline har absolut intressantare härstammningar.

Sharp Matt har samma linjer som på LH möderne fast på sitt fäderne, Sharp Matt har över 2,3mille insprunget..

Ska vi prata avkommors insprungna pengar så har Songline 10,5 mille, Melmac 4,3 miljoner, Sharp Matt har 2,5 mille men när vi ändå pratar avkommors vinstpengar så måste vi ju nämna Funambule som också är släkt genom Lyphard, avkommor som sprungit in över 16,5 miljon...

Det finns alltså flertalet betydligt bättre hingstar än LH att använda när man ska avla fullblod... :smirk:

Ska man avla hobbyhäst som i TS fall så visst why not. Men nu frågades det ju också varför han inte användes mer, helt enkelt för att han är för dålig för fullblods aveln och han är inte godkänd för nån annan ras heller...

Vad skulle du rekomendera.. för jag vet att innom arabaveln så linjeavlar man och man ska göra det med ett visst procenttal imellan linjerna.. antar att det inte är så innom fullblodsaveln... jag är intresserad av en häst som syns i mängden.. jag har en viss svaghet för dressyr (dock är jag inte så duktig men jag kämpar) hoppning var mitt kall när jag bvar yngre så jag tycker det är kul att hoppa på klubbtävlingar.. sen vill jag ha något som är stabilt i psyket.. då jag använder mig mkt av nh och har planer på att börja träna/tävla trail by hand.. och hästaen i sig måste ha ett bra psyke för det.. visst kan man komma dit med vilken häst som hellst men det är alltid ett plus om hästen är stabil från början. så sammanfattat : något som syns, något som ser bra ut i dressyr, som kan hoppa någurlunda och som är stabil... finns DEN hingsten för mig???

Med ett fullblods sto kan man göra mängder av rasrena "korsningar".

Av de raserna där du kan få en schysst allround häst så tycker jag arab eller anglo hingst alt ett halvblod till pappa.

Annars finns ju Quarter, de brukar ju ge bra psyke också.

Vill du ha en avkomma som är stabil så tycker jag att du ska strunta i arab och fullblods hingstar, dom är ofta intelligenta men de står högt i blod och de har inte det stabilaste psyket även om dom är enligt mig dom härligaste. :)

Vill du hålla på med western o NH är det nog läge att titta på Quarter eller Paint om du vill synas :idea:
Båda "raserna" brukar vara mycket trevliga till tempramentet och JA dom kan faktiskt både gå dressyr o hoppa,finns tom tävlingar inom dom grenarna i rasklubbarnas regi

Jo, men avkommors insprungna pengar kan man ju knappast jämföra än, eller hur? Eftersom Local Hero bara har en tävlande avkomma än och han blir ju 3 år i år. Nackdelen är ju att Local Hero inte kommit till avelsvärdering tidigare då kanske han hade varit i samma bedömningsbara situation.

Vet inte riktigt hu fullblodsmänniskor räknar, för som jag ser det har ju Local Hero ett bättre möderne än både Songline och Melmac eftersom hon själv bara gjorde bara 3 starter men fick av detta en 1:a o en 2:a plac (33% seger o 67% plats) - hennes 10 avkommor har 14% seger och 40% plats i sina 90 starter.

Melmacs mor har på 45! starter plac 3-4-9 (7% seger o 36% plats) och hennes 10 avkommor har också 14% seger och 36% plats men detta är då på tot 292 starter!!

Songlines mor har på 4 starter presterat absolut ingenting! Hennes 8 avkommor har 24% seger och 52% plats och detta då på hela 240 starter! Då står väl Songline för det mesta. Även om hon har 2 avkommor till som ligger på 1,6 milj o på knappt 900 000:-
Kan ju då hålla med om att Songline är outstanding själv, men det är ju egentligen bara slumpen som avgjort det. Det sitter ju inte direkt i generna, om man ska stirra sig blind på stammen. Det är ju tur att vissa VÅGAR chansa ibland.

Går vi då på Funambule som du ville ta upp så har han i dagsläget 140 tävlingsbara avkommor!!! Dessa har totalt startat 1494!! ggr och har BARA 12% seger och 36% plats. Inte så imponerande tycker jag. Trots den stora summan insprungna pengar. Många bäckar små...
Själv hade han 66% seger och 83% plats på 8 starter så han har ju själv presterat mycket på få starter. Tyvärr kan vi inte se hur hans möderne och syskon presterat eftersom han är importerad.

Som jag ser det så borde ägaren till LH satt han i avel om de ansåg att han var värd att avla på, eller?

Ska vi gå in på mödernet så visst, Songlines morsa var ingen lysande löphäst med 0kr på 4 starter, däremot är hon ju ett lysande avelsto enligt mig! På 8 avkommor har 7 sprungit in pengar, endast 2 har sprungit in under 60000kr medans resten är från 247000kr och uppåt. Visst ingen bra löphäst själv men hon måste ju förvärva sig bra...

Local Heros mamma hade ju visserligen bra plats och seger % men hon sprang bara 3 ggr, och om det nu gick så bra, varför togs hon av banan? höll hon inte?
Resterande av hennes avkommor har ju bara sprungit in små summor så då är väl LH mer än lyckoträff än Songline där flera av avkommorna sprungit bra?

Visst vore det kul om även modern har löpt bra MEN jag anser att det hon lämnar är intressantare, här är ytterligare ett exempel: Gyllenette Gick inte bra på banan själv men har förärvt sig ganska så bra...

Hejsan gott folk jag har hittat en arabpojke som jag börjar intressera mig mer och mer för istället för LH, och jag vet att araber OCH fullblod har lite mer "synliga" nerver, tycker dock att det finns inget bättre än att hantera ett fullblod (av båda sorterna) Jag är inte helt inne på Western men tycker att det är intressant och givande för både häst och människa.. Har dock inte riktigt bestämt mig.. Jag vill tacka er alla för hjälpen och tycker att det har varit intressant att läsa och se era synpunkter.. jag kan som sagt inget om fbl avel utan lär mig av att läsa och sammanfatta.. sen givetvis utifrån vad jag söker med..

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 166
Avel har 2 ston som ska betäckas. Har kollat lite på horestelex där man kan välja hingst o sto o se hur stammen på blivande föl blir...
Svar
13
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka