Fullbloden och deras temperament

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lisbeth_salander
  • Startdatum Startdatum
L

lisbeth_salander

En något generaliserande fråga. Jag har ingen erfarenhet av fullblod. Vad har ni för erfarenhet? Hur är fullbloden i temperamentet jämfört med halvblod? Jag har ett 2 årigt sto som jag ev ska betäcka 09. Hon har superexteriör men är både lite känslig och skarp i temperamentet.
Är sugen på en hingst med mycket fullblodsinslag men det viktigaste är att få fram en avkomma med ett mer lätthanterligt psyke. En häst alla kan hantera. Tar man en större risk temperamentmässigt om man väljer en hingst med mycket fullblod? Vad tror ni?

Vad har ni för erfarenhet av temperamentet på avkommor efter t e x Highcruiser, Loredes, Highlander? Hohenstaufen är en stark kandidat men han har ju inga avkommor än.

Sv: Fullbloden och deras temperament

Fullbloden är ofta känsligare och snabbare men nej, jag upplever de inte som skarpare.
Halvblod kan vara betydligt oförsiktigare och hårdhänta.

En häst alla kan hantera är ju en svår definition, mitt fullblod är otroligt lätthanterad om man inte är smått hysterisk och stökig själv.

gamla stabila halvblod är ofta lugnare men också gärna trögare, det är en liten smaksak vad man vill ha.

Instämmer med Pontevecchio, de är känsligare och kvickare men inte skarpare.

Klart det finns skarpa fullblod också men det finns det ju även i halvblod.

Jag hade valt en hingst som hade ett bra psyke själv i första hand, eftersom ditt sto är så ungt hade jag dessutom valt en äldre hingst som är känd för att lämna ett trevligt temprament.
Looping och Lambourgini är två sånna hingstar, dock utan fullblods inslag då men de är själva trevliga och nedärver det.

Jag har själv använt Loredes till mitt ena fullblodsto i år, blir 75% fullblod i avkomman, mamman är känslig och kvick men inget as på något sätt.
Loredes har själv ett trevligt rykte och avkommorna som visades förra året på fölvisningarna verkade väldigt trevliga.
W-linjen som finns i honom brukar ofta lämna trevliga individer.

Jag håller med Ponteveccio, de är känsligare och reagerar snabbare men absolut inte skarpare, snarare tvärtom. Lyssnar väldigt mycket på sin ledare/ryttare.

Vad menar du med att ditt ungsto är skarpt i temperamentet?

Glöm inte bort att ditt sto bara är 2-år, hon kanske blir lite stabilare i psyket med åren.
Jag hade ett fullblod som var rätt stökig som 4-åring, betäckte henne som 5 och 6-åring och hon blev en liten ängel.
Tycker inte att du ska vara rädd att lägga på en hingst med mycket fullblod, de blir som sagt(enligt mitt tycke) mycket mera lyhörda och känsliga.
Lycka till

Tack för bra svar allihop! Och tack för uppmuntran om att hon kanske mognar. Med att hon är skarp menar jag att man måste vara väldigt bestämd. Hon vill gärna bestämma själv. På löshoppningen t ex blir hon arg och slår med svansen om någon viftar med piskan i luften. Hon har stått på bakbenen en hel del för att jag vill bestämma hur och vart vi ska gå när vi är på promenad. Det har jag dock fått ordning på men får hon chansen så testar hon ledarskapet.

Ska kolla lite mer på Lambourgini då. Tack för tips! Har ni fler exempel på dressyrhingstar som är kända för att lämna trevligt temperament? Vet att Donnehallblodet är kända för detta men det har hon redan långt fram i stammen så det är inget alternativ.

Har inte haft kontakt med så jättemånga fullblod, men några stycken (bla mitt 16-årga sto:love:). Min allmänna uppfattning:

Livliga och med mkt hjärna, blixtsnabba i sitt tänk. Lättlärda.De tänker och tycker mycket. Är oerhört lojala och ambitiösa. Kloka. Vackra:love: Nyfikna, "vaknare" än andra raser (generellt). Postitiva.Känsliga..Kan vara lite "pipiga" när nåt är fel, väldigt tydliga, och det upplever jag som positivt!

Gillar deras psyke och temperament! Men... nåja, ibland kan vi ha rätt livliga diskussioner ang. vilket tempo som ska gälla. Trav är för mesar. Korta galopper är för mesar. Fort ska det helst gå. Men även om matte vinner så lika glatt humör ändå!:)

Hon har i år fått en hingstunge, 7 månader nu. Pappa är Figaro R (hannoveranare), har läst mkt innan jag betäckte att han lämnar avkommor med bra psyken. Än är jag hur nöjd som helt, han är underbar lilla killen! Har ett otroligt trevligt sätt. Nyfiken och social precis som mor sin. Ska bli spännande att se vad det blir av honom när han blir stor.-)

Senast ändrad:

Låter dumt men jag upplever halvbloden som mer "korkade".
Gillar verkligen fullblod :love:

Hade en unghäst med nästan 75% fullblod i stammen och tyvärr blev hon som ett halvblod i huvudet. Lite små tråkig med andra ord.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 320
Avel Har ett sto som jag är inne på att betäcka till nästa år. Har aldrig själv haft egen häst som betäckts innan så behöver veta så mkt som...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Emsan
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka