Sv: Fullblod

Jag har bara positivt att säga om fbl, jag är själv uppvuxen med galopphästar, och om någon inte funkade på galoppbanan ja då skolades dom om till ridhästar en del gick till fälttävlan, någon till dressyr och hoppning. Alla hästarna var fina i hullet, välmusklade och hade starka ben. Men å andra sidan fick hästarna en varierad träning och fick gå i stora hagar varje dag. Vilket också betyder en del. Inte minst för deras beteende alltid snälla/lugna och glada.

Avel kan också spela roll hurpass bra och tåliga benen blir. En häst kan tex ha långa "veka" kotor som inte kanske är idealet och en annan kanske har en sned hov ställning som då påfrestar på senan/kotan etc.

Men jag rekomenderar att alltid göra en fullständig vet bes innan köp gå igenom hästen med en kunnig inom fbl men som inte har ngn anknytning till hästen en oberoende alltså. Lycka till :)

Magnus gällerdal är ju ett expempel på att ha skolat om fullblod som gått löp...Och för honom har det ju gått bra! Men som sagt det tar sin tid oxå...och nu snackar vi Magnus, han är riktigt duktig...Det där med att dom är slut i benen kan ju stämma på en del hästar, andra inte..beror ju helt på.. men som sagt en veterinärbesiktning är ju inte helt fel!

Sen att fullblod är galna..?!? Tråkigt för dom människorna att fått uppleva galna fullblod..Möjligen att de är lite stressiga..men inte galna..

Så jag tycker absolut du ska ta hästen. Jag skulle själv gjort det om jag hittade ett fullblod som gått löp (inte för länge dock) och hade den "kapaciteten" för det jag vill med den..
/C*

Magnus gällerdal är ju ett expempel på att ha skolat om fullblod som gått löp...Och för honom har det ju gått bra! Men som sagt det tar sin tid oxå...och nu snackar vi Magnus, han är riktigt duktig...Det där med att dom är slut i benen kan ju stämma på en del hästar, andra inte..beror ju helt på.. men som sagt en veterinärbesiktning är ju inte helt fel!

Sen att fullblod är galna..?!? Tråkigt för dom människorna att fått uppleva galna fullblod..Möjligen att de är lite stressiga..men inte galna..

Så jag tycker absolut du ska ta hästen. Jag skulle själv gjort det om jag hittade ett fullblod som gått löp (inte för länge dock) och hade den "kapaciteten" för det jag vill med den..
/C*

Tack för alla bra tips o ord. Jag tränar till och med för Magnus Gällerdahl så då har jag nog den bästa hjälpen jag kan få:D:D

TACK ALLA SOM SKRIVIT SÅ MKT POSITIVT! FORTSÄTT ATT HYLLA ALLA FINA FULLBLOD!!:D

Du är inte för lång!!

Ska berätta lite om den "saken" som jag vill ha;

Det är en 6årig fullblodsvalack, fux, runt 165cm i mkh. Ganska långt utbildad i dressyren för att vara så ung, kan galoppombyten, skänkelvikningar m.m. Han är väldigt lugn, men ändå pigg. Hade jag fått köpa honom skulle jag ha honom till fälttävlan ;). Ägs av min tränare / "arbetsgivare" och han är till salu för 100.000kr men hon vill gärna att jag skulle ha honom så hon sa 80.000kr, men tyvärr är det för mkt för oss ändå :(
Vad är ett normalt pris för en sån häst? (har en känsla av att det är ganska mkt hon vill ha för honom)

Det beror ju lite på, har den tävlat, hoppad något? Har den kapacitet för att bli riktigt bra?

80.000 är inte jätte mycket om det är en välutbildad 6-åring som är tävlad lite och som dessutom har kapacitet.

Du är inte för lång!!

Ska berätta lite om den "saken" som jag vill ha;

Det är en 6årig fullblodsvalack, fux, runt 165cm i mkh. Ganska långt utbildad i dressyren för att vara så ung, kan galoppombyten, skänkelvikningar m.m. Han är väldigt lugn, men ändå pigg. Hade jag fått köpa honom skulle jag ha honom till fälttävlan ;). Ägs av min tränare / "arbetsgivare" och han är till salu för 100.000kr men hon vill gärna att jag skulle ha honom så hon sa 80.000kr, men tyvärr är det för mkt för oss ändå :(
Vad är ett normalt pris för en sån häst? (har en känsla av att det är ganska mkt hon vill ha för honom)

Oj vad värdefull hästen jag rider är då:idea: Hon motsvarar rätt bra det du skriver vad gäller ålder, dressyrutbildning, storlek mm. även lite hoppad och älskar terränghinder.

Hon har dessutom bra gång, bra psyke, mm.

Ja varför inte om den är så välutbildad i dressyr, det har tagit mej två år dit på den här hästen. Skulle lugnt kunna starta LA i alla fall som hon är nu. Om ryttaren var mer tävlingsinriktad.....

Hästpriser verkar kunna variera otroligt, som de alltid gjort. Jag tycker om att utbilda själv så jag skulle köpt en häst för 1/3 (och kommer att göra om jag skaffar ny ) och utbildat den själv. Fullblod alltså.

Men vill man ha den mer färdig så. Jag tycker fullblod som är rätt utbildade till ridhästar,( inte bara "omskolade" av nån halvdan ryttare) ska man betala för. Priserna på ett fullblod stiger med det dubbla minst jämfört med från banan, bara hästen är det allra minsta "omskolad" har jag sett. I många fall har den "omskolningen" bara skapat problem och jag köper som sagt hellre en outbildad:cool:

Men om det är din tränare och den är duktig så ja, hästen borde vara välriden och varför inte då? Men lite dyrt låter det nog. Försök pruta lite till.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 259
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 306
Senast: prallan
·
Hästvård Väldigt länge sen jag skrev här men nu skulle jag vilja höra era åsikter och kanske någon som haft samma/likande pronblem med sin häst...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Vinja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈