P

poss

Jag ska kanske få ta ett fullblod ,som har gått på löpet, av min kompis mamma och skola om till fälttävlans häst:) jag tycker de ska bli kul då jag gillar hästar med lite fart i. Dock möts man ju av skeptiska kommentarer om att de bara är fel på fullblod från löpet och att de e för mkt nerv osv..skulle bara höra om någon har något positivt eller roligt att säga om fullblod som faktiskt blivit omskolade o tävlat fälttävlan?..skulle vara skönt o höra att det faktiskt går..inte för att jag tvivlar för de har vart en dröm länge att få ett riktigt fullblod att rida terräng på:D

så positiva, roliga berättelser o kommentarer skulle pigga upp o tagga mej!!

Sv: Fullblod

Hur länge ar hästen gått löp? Ju längre den har gått destu större är risken att de är "slut" i benen eller blir inom den närmsta tiden. Men det är inte alla, vissa håller sig jättefina i benen. Det där med nerver, de får hästarna ju när de är i träning för löp. De får mycket foder och går inte ute så mycket, många får inte stimulans. Som sagt, det gäller heller inte exakt alla, de är fortfarande individer. Känner själv till hästar som gått löp hela livet och är helt lugna att hålla på med.

Min häst var en tickande bomb när jag tog honom, då var han 5 år. Jag gav honom annat foder, han fick vara ute betydligt mer och red honom så klart annorlunda. Det tog inte så lång tid innan han lugnade sig. Han har fortfarande lite nerver i sig, bland annat på tävling och när nåt är jättekul, då kan han hoppa och studsa, men det är ju inte så ovanligt bland hästar :) Så i regel tycker jag att de lugnar ner sig när de ställs av från galoppbanan.
Nu har han inte gått fälttävlan men ska debutera i början av juni.

Här e min åsna :)

Fast det brukar vara andra grenars folk som tycker så. Det finns ganska många inom fälttävlan som har rena fullblod.

Vi har en... som var jättedyr och lovande inom galoppen som 1-2-åring men som blev skadad i startboxen och slutade som ridhäst.

Vår guldklimp Dumle (Topflight**) Går lätt idag med lillasyster men har startat CNC* med en annan ryttare.
spetsx.jpg

halt.jpg

enl en ryttare som jobbat med honom var han hemsk som löphäst, väldigt hingstig och tuff. (Han kastrerades ju inte förrän han blev ridhäst). Hennes kommentar var att hon aldrig trodde att en liten 15-åring skulle kunna rida honom. Kul! Nu är han sur mot de flesta men inte mot sin ryttare. Han är inte så stor, mätt 161 cm.

Senast ändrad av en moderator:

De fullblod jag har tagit ifrån galoppen har varit lite på tårna till en början men trots det väldigt lättridna och de har alla lugnat ner sig när de kommit ner i kondition och kommit in i ett slags vardagslunk.
Jag har skolat om både till hopp, fält och western och inte haft några större problem på vägen!
Just nu så har jag gått över till quarter men det lutar åt att jag kommer att gå tillbaka till mina älskade fullblod då de har ett lättare temperament
(varje fall de jag haft!!)

Oj...
Hoppas att den inte har löpt i fleeera år!

De har ju en tendens att bli helvilda...

Konstruktiv kritik är alltid bra.
Att bara späda på fördomar utan motivering känns inte så seriöst.

Apropå längd du har inte sett Mark Todd, det har väl gått rätt bra för honom...:smirk:

Konstruktiv kritik är alltid bra.
Att bara späda på fördomar utan motivering känns inte så seriöst.

Håller med! Ett fullblod är ju en häst...alla hästar är individer och bör behandlas som det och inte nåt annat. Sen är det ju som någon skrev att de står högt i nerv när de kommer direkt från banan men det får man ju ta med i beräkningen när man köper en sån häst.

Jag har haft 3 fullblod direkt från banan och de har lugnat sig tämligen omgående efter foder, miljö och träningsombyte.

Fast det brukar vara andra grenars folk som tycker så. Det finns ganska många inom fälttävlan som har rena fullblod.

Vi har en... som var jättedyr och lovande inom galoppen som 1-2-åring men som blev skadad i startboxen och slutade som ridhäst.

Vår guldklimp Dumle (Topflight**) Går lätt idag med lillasyster men har startat CNC* med en annan ryttare.
spetsx.jpg

halt.jpg

enl en ryttare som jobbat med honom var han hemsk som löphäst, väldigt hingstig och tuff. (Han kastrerades ju inte förrän han blev ridhäst). Hennes kommentar var att hon aldrig trodde att en liten 15-åring skulle kunna rida honom. Kul! Nu är han sur mot de flesta men inte mot sin ryttare. Han är inte så stor, mätt 161 cm.

Snygg häst!! ;)

Hur länge ar hästen gått löp? Ju längre den har gått destu större är risken att de är "slut" i benen eller blir inom den närmsta tiden.

Om hästen hållit för löp länge borde det istället betyda att den har hållbara ben.

Till TS: På galoppforumet finns flera trådar med bra tips om hur man ska gå tillväga när man skolar om en galoppör. Fullblod blir ofta jättebra fälttävlanshästar, det finns det hur många exempel på som helst.

Helvilda har jag aldrig mött någon.Möjligen stressade...

Vi har 6 stycken fullblod i stallet som alla är/ förhoppningsvis kommer bli riktigt bra fälttävlanshästar i svår klass. Alla har varit tränade för galopp och några av dem har även gått löp.
Det gäller bara att ha tålamod och se till att hitta tränare som har erfarenhet av fullblod, speciellt i dressyren tycker jag det är viktigt. Det är inte alla som går att pressa lika mycket som vanliga halvblod, något inte alla dressyrtränare förstår :smirk:

Ett fullblod med bra hopp och gång är ju en perfekt fälttävlanshäst, sen ska man bara hitta en sån med :angel:

Min häst storebror går fälttävlan och jag är bra sugen på att testa min nästa år :)
Min kompis har en liten kille som också går fälttävlan hur bra som helst!

En myt är ju att fullblod är galna ute och speciellt om man är flera, visst finns de de som är galna, men jag tror många missat att när de tränas på bana så rider de alla i olika tempon. Min är lugn som en filbunke ute, behöver inte ens ta i tygeln för att stanna. Lika så när vi åkt iväg på träning och tävling så har jag lastat ut, hon har kollat sig omkring och sen är det bra :bow:

Du har ju Hilly Trip som ett bra exempel, hon gick löp ganska många år innan hon blev fälttävlanshäst.

Oj...

vadå dra alla under en kam...?
Min kommer direkt från banan och hon är inte speciellt helvild. Har även jobbat med galoppörer och de var alla skilda individer där. Både lata och heta/"helvilda".

Oj...

Va? :confused: Vad har du för erfarenheter som grund för det?

Såna kommentarer är bara dumma och okunniga.

Liksom kommentarer som någon annan skrev att om de gått länge löp så går benen snart sönder:rofl: :rofl: Om en häst gått löp länge och benen har hållit så lär de hålla hur länge som helst som ridhäst.

Mkt möjligt, kan man rida balanserat stör det inte. Att jag kallar honom åsna är inget att ta på allvar, därav smilyn.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 259
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 306
Senast: prallan
·
Hästvård Väldigt länge sen jag skrev här men nu skulle jag vilja höra era åsikter och kanske någon som haft samma/likande pronblem med sin häst...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Vinja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka