K

kantarell

Jag har nyligen fått hem ett fulblodssto på snart 10 år.Mkh ca.1.62.Pga en skada går det inte att rida henne.Hon är lite mager för tillfället(svårfödd).Mitt hö är tyvärr inte analyserat,men jag TROR att det är lite sämre värden i det?!(det var ju dåligt väder i somras,så höet togs rätt sent)Förra ägarna sa att hon lägger på hullet lite bättre av lucern bl.a.Hon fick lite havre också av dem.Den EV foderstat jag funderar på är liknande: 2 kg musli (lantmännens),1 liter havre,2 dl betfor och 12 kg hö(+mineraler).Vad tror ni...Låter det som att det kan tänkas funka?! :confused: Jag har tänkt prova mig fram o se vilket som blir bäst för henne! :crazy: Kom gärna med annat förslag på foderstat om detta låter helt knas!!! :D
 
Det är mycket svårt att ge rekomedationer när du inte ha analyserat hö, pga att det är höet som "styr" vad som är lämpligt att ge för kraftfoder....
Vad får dig att tro att höet har lite sämre värden?
Det bästa är att analysera höet för då har du bättre koll på vad hästen få i sig, detta är ännu viktigare(tycker jag) efter som att hästen är svårfödd...
 
Tycker också att du ska börja med att analysera höt!
Har själv ett svårfött fullblod och hade tom nån månad tillbaks "skithö" (smrp 24g/kg foder, mj 7.0 g/kg foder, har ej mineralerna i huvet).
Fick då komplettera upp hennes 12kg hö med 1,5 kg krafft pluss grön och 1 kg lusernhack (blir dyyyrt i längden :crazy:). Hon var lite för mager innan, men fick perfekt hull! Hon behöver en smrp/mj kvot på runt 6,5 och 107.5 mj, trots att hon i dagsläget (återigen :cry:)är konvalecent..

Köpte sen ett bättre hö, så det enda hon nu behöver förutom höt är 0,7 kg krafft pluss grön....

Så höet är ju HELT avgörande vad annat du behöver ge.
Men lusern är ju bra för att få upp hullet, det fungerar utmärkt för mitt fullblod, och hon stödfodras alltid med lusern under betessäsongen, annars magrar hon av direkt.
 
Ett tips är linfrögröt!

Koka hela linfrön med t ex krossat el hela korn alt. havre ca 30 min. det ska bli som en snorig gröt.

Ungefär 1 dl linfrö/dag

Det fungerade för mig i alla fall! Lycka till!

Loggan
 
Vad är lantmännens musli för nåt?
Menar du kraffts då?

Jag skulle prova med lucern. Det är grovfoder (som hö) och innehåller mycket protein. Antagligen något som är lågt i ditt hö om det är sent taget.

Många hästar älskar lucern men vänj in henne långsamt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförarjacka
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp