Fullblod bara hösilage=möjligt?

Sv: Fullblod bara hösilage=möjligt?

Ja jag tkr oxå hon är för smal och vill därför ha upp hullet på henne.

ja har nog tänkt att prova att ge korn :) Får väl se om hon äter det för det första ;) vår förra häst var ju extremt kräsen så :p

Åja, SÅ smal är hon inte, däremot är hon tunn om hon ska få chans att sätta muskler och ha ngt att bygga av. Jag ser ingen kris tunn häst alls faktiskt, snarare är hon betydligt mindre slimmad och tunn än många som kommer direkt från löpet.
Jag tycker det är en god ide att INTE basera foderstaten på enbart silage med goda värden i ett sånt läge där man drastiskt vill få upp hästen i hull för att bygga muskulatur. fodra med enbart eller 99% grovfoder kan du göra sen, när du nått nivån du vill.
just nu skulle jag noga anlaysera foderstaten och lägga till lämpligt lågenergi grovfoder, dvs foder som lägger sig på hullet, inte ut genom öronen.

krafft rehab, eller korn mixat med annat lämpligt kraftfoder, eller luzern, skulle komma till mina tankar först och främst - men som sagt - du måste räkna på foderstaten.

Jo det är lite det man känner att man vill få upp henne i hull och muskler först :)

Rehab är ett kanonfoder för "tillfällig" uppfodring. Lättsmält och ger snabbt resultat. Dyrt, men om man bara behöver ge en kortare period så är det värt det.

Annars verkar ditt hösilage alldeles utmärkt som enda foder när rätt hull uppnåtts - grattis!

Och jag har ett fullblod som nog har konsumerat sammanlagt 2 säckar kraftfoder de senaste 3 åren tillsammans....
Hon fungerar alldeles utmärkt på bara fri tillgång till bra hösilage. Vattenränna längs ryggraden och kluven rumpa... :love:

Ett sånt fullblod vill jag OCKSÅ ha!

Min kille var superlättfödd när han var i träning och vi fick hela tiden passa att han inte blev för tung. Nu när han är pensionär och busar med kompisarna i hagen hela dagarna och bara rids lätt är han nästan omöjlig att hålla i hull:mad:.

Om man får stjäla en fråga - korn i rätt form, är det möjligtvis krossat korn? Eftersom det tycks vara svårsmält. Fodrade med detta när jag var yngre och krossade det alltid då i vår maskin. Har funderat på detta som ett komplement till mitt fullblod.

korn måste krossas, kokas eller stöpas innan utfodring till häst

Om man får stjäla en fråga - korn i rätt form, är det möjligtvis krossat korn? Eftersom det tycks vara svårsmält. Fodrade med detta när jag var yngre och krossade det alltid då i vår maskin. Har funderat på detta som ett komplement till mitt fullblod.

Krossat (eller stöpt/kokat som ameo skriver, vilket är otroligt krångligt) är förutsättningen för att hästen ska kunna smälta det. Man ska heller inte fodra för stora mängder korn, idealet om man väljer att fodra med det, är att det är en del av kraftfodergivan, och det ska inte vara majoriteten av kraftfoder givan utan som komplement.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Deimion
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka