Fullblod bara hösilage=möjligt?

Tuvisen

Trådstartare
http://a01-b01.mypicturetown.com/P2PwebCmdController/pictureBank/myPhotos.html
Är lite bilder på mitt fullblod som jag haft i 2 veckor nu. Går nu endast på hösilage, men är ganska bra värden 55 SmRp och 6.0 MJ hon får nog i sig runt 20kg per dygn blir ju runt 1000 SmRp och 120 MJ. Hon behöver ju mer muskler och skulle ju inte precis bli fet om hon la på sig lite :p
Hon är 5år och rids 5 dar i veckan är väl tänkt i alla gångarter, men har varit hårt sista veckan så har fått tagit det lite lugnare.
Gick tidigare på 12-14 kg hösilage (men var väldigt torrt) vårt är på 60 % ts. + 1 kg havre och betfor, får nu bara lite betfor för att få i saltet.
Men efter att ha läst flera trådar om fullblod har jag svårt att tro att hon kan klara sig på bara hösilage...
Någon som har ett fullblod som klarar sig på det ? Vad brukar de ligga på för värden i SmRp och MJ för att hålla sig fina ?

Sv: Fullblod bara hösilage=möjligt?

Jag har ett digivande fullblodssto som klarar sig utmärkt på fritillgång av grovfoder och lite morötter. Men jag har också ett som inte håller hullet på samma grovfoder och tillgång plus 6 kilo kraftfoder och morötter. Så det är så individuellt vad en häst behöver. Visst är det vanligt att fullblod är tungfodrade men långt ifrån alla. De finns de som blir feta av att se en foderskopa också.

Du skriver att du bara haft hästen i 2 veckor, kommer den från banan eller är det en äldre?

Om den kommer direkt från banan är svaret NEEEEEJ. Då är den van vid krafftfoder och tar du bort allt kommer den garanterat inte må så bra, då gäller långsam avvänjning. De är vana att bli mätta på krafftfoder!

Om den kommer från någon som haft den som vanlig ridhäst så skulle jag fråga förra ägaren!

Bilderna funkade inte...

Min äter totalt 4kg hö, 7-8kg hösilage, 2,5kg hippo harmoni, 0,5kg hippo alfa, 1/2 krafftmått Fiber P (väger kanske 300 skulle jag tro). Hon är fin i hullet. Skulle hon däremot stå på bara stråfoder så skulle hon försvinna!
160cm ca 460-500kg

hon är 5 år och de som hade henne innan hade haft henne ca 6 månader innan det har hon gått som galopör, men har bara gått som förhäst på slutet.
Hon åt ca 1kg havre + lite betfor, var inte så jätte mkt vad jag kmr ihåg... Så har funderat på om hon inte behöver något mer, men havre vet jag inte hon är pigg nog som det är... ;)

http://a01-b01.mypicturetown.com/P2...3960B8E4A44&screenWidth=1152&screenHeight=864

http://a01-b01.mypicturetown.com/P2...1::::&commId=98BB6B46A11E811EE0D0E3960B8E4A44

tror länkarna ska funka nu iaf :)

jo så är det ju alltid, hade varit enklare om de kunde följa tabellen :p Men ungefär hur länge kan man låta henne bara äta hösilage om mna inte ser någon skillnad att hon bygger på sig lr inte blir rundare ? Blir hon smalare kmr hon ju såklart få nått med mer energi i...

du måste nog göra bilderna publika...

tänk på att det behöver inte vara havren hon är pigg av, fullblod ÄR det av naturen (de flesta), på min märktes ingen skillnad i pigghet eller bus-påhittig-dumheter med eller utan havre!

Jag skulle nog passa mig för att ta bort allt helt... kan hon inte få lite mkr och kväll och lite mineraler i betfor?

Vårt fuulblod skulle definitivt klara sig på ditt ensilage. men alla är ju olika.
om den nu är van vid ngt annat så tar det kanske ett tag innan det märks ngt ?
Jag kan annars tycka att fördelen med fullblod är att de ändrar sig ganska snabbt efter foderstaten. I alla fall har det varit så med vår som vi har haft i sexton år. Man ser snabbt om han får för lite eller för mkt. till skillnad från småttingarna som mer kan bli för tjocka utan att det märks.

Senast ändrad:

Men tkr hon verkar mindre nervös nu än när vi var där och provred, hon gick och skadade väldigt mkt på huvudet då, typiskt stressbeteende vilket hon bara gjorde första och andra dagen här och sen typ inte gjort det alls något mer...
Har annars funderat på om man ska gen henne korn...

Ja är ju svårt det där, för tkr ju ändå att vårt hösilage har bra värden, men man vet ju inte vad det var för värden på det innan, men hon fick ju 6-8 kg mindre då, och kan ha helt fel med 1kg havre ligger väl inte så mkt över 1 kg av vårt hösilage? kan var helt fel, för har aldrig fodrat med havre lr haft tanke på det, eftersom vår förra häst inte klarade av det...

korn = komat.

Sen får man inte missta sig att hästen är snäll-lugnare. Den kanske helt enkelt har mindre energi = inte mår så himla bra (för den sakens skull inte sagt att DIN häst har det så!!!!)

Jag skulle iaf inte ta bort krafftfodret helt på ett fullblod, men det är jag det...

det där stämmer ju inte för fem öre, det är en gammal myt många gillar att slänga ur sig.

Krafft Rehab tex, ett mkt välkänt foder för hästar som behöver kraftfoder utan en massa överskottsenergi utan för att hålla hullet, består i princip bara av korn, bara lite mer lättsmält variant. Korn funkar utmärkt på hästar och fullblod inklusive.

TS: mitt fullblod står på mkt lite kraftfoder. silage ca 15 kg, och 1 kg musli, kompletterat med 0,25 kg betfor och lite mineraler och salt.

oftast mår fullblod bra av en högre kvot, uppåt 8 eller lite högre.

Du skriver ju till och med själv;
består i princip bara av korn, bara lite mer lättsmält variant.

Där har du svaret.

Varför ge ett foder som kräver mer energi att smälta än vad det ger?

Mitt fullblod skulle säkert klarar sig utmärkt på ett bra hö och fri tillgång. Men jag vill inte chansa eftersom hon går ner så fort om hon har en dålig period. Har vissa perioder då hon vägrar äta någonting. I dagsläget äter hon säkert 15 kg ensilage. Men eftersom vi inte väger det vi slänger ut i hagen så vet jag inte säkert. Men hon äter iaf 6 kg grovfoder inne.

Travaren vi fått hem hon skulle verkligen klarar sig på bara grovfoder. Eftersom hon äter otroligt mycket hö både inne och ute. Hon äter 10 kg inne på natten och en himla massa ute och är väldigt fin i hullet. Men eftersom hon tränas får hon lite betfor, havre och mineraler.

Du skriver ju till och med själv;

Där har du svaret.

Varför ge ett foder som kräver mer energi att smälta än vad det ger?

det beror helt på kvantiteten du ger, och vad du komplementerar med. korn är inte bara komat, även i sin ursprungsform. det är ett bra alternativ på lätt antända hästar man vill få på hullet utan att gasa på med en massa överskottsbränsle som bara går ut genom öronen. Titta i innehålls deklarationen på de flesta musli blandingar också, det innehåller korn även det.

Har själv aldrig fodrat med korn men det ska väl vara bra för att få upp hullet lite ? Någon som vet värdena på korn ?

Jag skulle iaf inte ta bort krafftfodret helt på ett fullblod, men det är jag det...
Och jag har ett fullblod som nog har konsumerat sammanlagt 2 säckar kraftfoder de senaste 3 åren tillsammans....
Hon fungerar alldeles utmärkt på bara fri tillgång till bra hösilage. Vattenränna längs ryggraden och kluven rumpa... :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Deimion
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka