Fula märken efter stigläder

_Runaway_

Trådstartare
Går det att på något sätt få bort de fula märken som blir på sadeln där stiglädret ligger an? Eller stövlar kanske emd för den delen. På sadeln min är det dels där man har benet, typ stigläderbredd, samt där stiglädret går in i hällan på kåpan. Går det att få bort?

Sv: Fula märken efter stigläder

Har samma problem med min sadel och den är tabacco färgad.

Förstår inte vad du menar?? Att färgen ändras eller vadå?

Använd iaf mjuka stigläder. Prestige är bra. Sliter minst möjligt på sadeln.

"skav" märken - min har prestige läder nu - men före så hade den stûbben och det har blivit märken + märken efter svarta ridstövlar (köpte den begagnad). Har inte fått hem den ännu, men undrar om det går bort om jag smörjer den? Någon som vet?

Ang. svart sadel - har du provat skofärg?

Ameriogs stigläder använder jag.. det fungerar jättre bra på sadlarna

Märken blir det mer eller mindre på alla sadlar. Ett tips är väl att använda mjuka stigläder, gärna med nylon i så blir det mindre skav iallafall.
Har inte hört nåt smart tips för att få bort skav helt.

Tyvärr är det så att ljust läder blir mörkare där det slits mest, oavsett vad man gör för att undvika det. Nåt man får ta helt enkelt... :)

Skulle inte ha skofärg på en sadel!! Tänk på dina byxor!! :eek:

Har du något annat bra tips på vad man kan använda på sadlar ¨då för att färga det? Skavet syns ju mindre om man färgar det tycker jag. Känner en som använde nåt färgmedel men hon vet inte vad det heter eller var det finns att köpa (etiketten är borta och hon köpte det på eurohorse för evigheter sen) och sadeln ser mkt bättre ut när man har använt sånt...

Har använt skokräm på min gammla sadel, självklart inte över hela utan bara där det är slitet - vid benen längst nere (där stövlarna tar i), och det funkade bra.

Nej, jag rörde inte sadelen på några dagar så att den kunde dra till sig färgen + jag torkade av det som var "över". Det var en skokräm iallafall och så borstade jag in färgen med en skoborste.

Narvsvärta heter det. Men det funkar inte på allt läder, och är inget man ska laborera med själv tycker jag... Är lädret av såpass dålig kvalite att det tappar färgen, så är det förmodligen för dålig för att färgas också!! Det var iaf det jag fick som svar då jag frågade en sadelmakare, det gällden en tysk sadel från Euroriding, så såå dålig var inte sadeln heller....

Jag såg häromdan att min Globus har på ena kåpan blivit lite mörkgrå längst ner. Det syns knappt, men jag stör mig bara på det och vill helst göra nåt åt det. Det kan ju vara så att det är den glansiga ytan som har släppt och att det bara därför ser ut att vara gråare, för det syntes bara när jag hade tvättat den. När jag har ridit i den så syns det inte om man inte kollat riktigt riktigt noga. Men ändå, jag vill ha en helt svart sadel, jag vill itne att det ska se ut att att vara lite mörkgrått. Har av sadelmakare hört att det går bra med skokräm...

Nån mer som har använt skokräm?

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
752
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar