Fula fläckar under ögonen

Belethien

Trådstartare
Flera frågor såhär på "morgonkvisten" ;)

Min brors lilla dvärgspets/pomeranian ska ställas ut i februari. Men jag har ett liiitet problem, hans ögon rinner och skapar fula mörka missfärgningar under ögonen. Jag har ingen aning om hur man får bort det! Har försökt med JP eye care som skulle vara så bra men fått samma resultat som om jag gnuggar med lite vatten. Han blir aldrig riktigt ren, jag får bort det värsta men inte all gammal missfärgning.

Hur gör ni som har ljusa hundar med fläckar under ögonen? Jag tänkte prova potatismjöl och koksalt också, ska bara köpa i affären först :)

Tacksam för all hjälp! :bow:

Sv: Fula fläckar under ögonen

Man ger upp och låter ögonen vara ifred helt enkelt.:crazy: Eller så frågar man vet varför ögonen rinner?

Färgen är ett riktigt helvete att få bort, då håren är missfärgade och inte kommer att släppa den bruna färgen. Egentligen är det bara att putsa i förebyggande syfte, och smeta på lite bivax på de vita håren (så att vätskan rinner över).

Personligen tycker jag det är trevligast för hunden att bara låta bli att ständigt gnugga runt ögonen med en massa skumma medel.

Har hört att "no more tears" ska vara bra. Inte använt det själv dock, men tänkte själv testa med det (på hunden alltså:o:p)

ibland ska det tydligen kunna bero på någon sorts svampinfektion. svärmor behandlade sina bichon friséer med ett antisvampmedel från veterinären och de gick från att vara konstant brun-orangea under ögonen till att vara kritvita. hon har återupprepat kuren när hundarna börjat bli missfärgade igen och det har snabbt gått över. (den missfärgning som redan finns där försvinner inte, men den byggs inte på, så när den missfärgade pälsen vuxit ut så är det bara att klippa bort den och vips har man en ljus färg istället för brun :) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka