Fuktskadad hund

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en basset som väldigt ofta är blöt om öron och runt mun och hals. Hon doppar ju alltid öronen i vattnet när hon dricker plus att hon är så nära marken så hon blir fort och lätt blöt. Torkar inte heller så lätt i hudvecken. Så hon har blivit lite fuktskadad under hakan, halsen och i "armhålorna". Brukar såklart torka med handuk så ofta jag kan. Men.
Kan man använda puder eller potatismjöl för att hjälpa henne att hålla torrt? Vilket är i så fall bäst?
Hur gör ni andra med hundar som ofta är fuktiga för att hålla dom fri från fuktskador?

Sv: Fuktskadad hund

SkorpSmulan skrev:
Jag har en basset som väldigt ofta är blöt om öron och runt mun och hals. Hon doppar ju alltid öronen i vattnet när hon dricker plus att hon är så nära marken så hon blir fort och lätt blöt. Torkar inte heller så lätt i hudvecken. Så hon har blivit lite fuktskadad under hakan, halsen och i "armhålorna". Brukar såklart torka med handuk så ofta jag kan. Men.
Kan man använda puder eller potatismjöl för att hjälpa henne att hålla torrt? Vilket är i så fall bäst?
Hur gör ni andra med hundar som ofta är fuktiga för att hålla dom fri från fuktskador?
Fick ett pulver av veterinären när jag hade min Njuffe och han hade fukteksem.
Finns skålar för hundar med långa öron, så kallade spanielskål kanske vore nåt för din?
Finns det inget djurvänligt att binda upp öronen med?
Fick rådet med njuffen att hålla honom välklippt där fukt samlades.

Jodå. Det är bara det att hon är så svår torkad. Hårfönen tycker hon är ganska läskig, annars är ju det effektivt.
Kanske ska jag även säja att hon inte riktigt har fuktexem. Än. Men det kan ju lätt bli.

Du kan använda potatismjöl, det torkar upp bra, vi använde det på våra bassar när dom blev fuktiga/ blöta.
Det är väldigt vanligt att det sätter sig fukteksem i armhålor på dom,
Akta så att hon inte får jästsvamp, det är så fruktansvärt vanligt på basset.

Om hon kliar sig mycket, det blir hårlöst och rött nästan fjälligt samt vätskar sig.
Så länge det "bara" är rödbrunt så är det ingen fara, bara använd potatismjöl, så får vi hoppas att det hjälper, annars finns det en jätteduktig veterinär på detta , men hon jobbar i Skara.

Okej. Jo jag tänkte att det är bäst att försöka hålla bukt på det innan det blir något värre av det. Men hon har börjat klia sig lite mer än vanligt vilket oroar mig lite. Men jag ska köra på med potatismjöl.
Det är det sämsta med att bo här uppe. Alla experter (vad det än gäller) bor söderut.

Du har möjligtvis inte bytt foder till henne? Då kan dom få klåda?
Prova att ta kontakt med uppfödaren, för hon bor väl inte så jättelångt från dig eller ??

Nä jag har inte gjort det. Det behöver ju inte alls vara något speciellt men ändå så att jag har reagerat på det. Hi hi. Jo rätt långt är det ju. Nu kommer jag inte ihåg exakt men mellan 60 och 80 mil är det.

hej en annan fråga om basset - en kompis till mig säger att basset inte blir rumsrena,hon har nämnligen haft en sådan-kan det verkligen stämma-eller var det bara hon som sa detta pga att hon inte lyckades få sin rumsren

Det tog jätte lång tid för min att bli rumsren. (ett år eller mer) Men det var på grund av envisa urinvägsinfektioner som blev kroniskt. Det var jättesvårt att få bukt med det. Även nu kan det hända en olycka om vi är någon annanstans än hemma.

men är det typiskt för basset att det tar lång tid eller var det bara för att din hund hade problem

Det är väldigt vanligt att en basset är sen med att bli rumsren, när den väl är det så är den rumsren till 150%. :)
Det finns även dom som aldrig blir helt rumsrena, det är inget ovanligt alls,man kan gå ut med dom hur mycket som helst, ändå måste dom göra ifrån sig inne, jag vet, vi har haft en sådan :angel:

Hur går det med klådan på "vovvan", har det blivit bättre?
Annars vet jag vem du kan ringa till men då får du pm:a mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar