Fuktskada i bostadsrätt

Manza

Trådstartare
Badrummet är från 90-talet och byggdes då av föreningen. Vid besök av inspektör idag gav fuktmätaren utslag, och han konstaterade att golvbrunnen saknade klämring(?) och att det inte låg en fuktmatta(?) under klinkern. Han kallade det icke fackmannamässigt, och sa att om man skulle åtgärda problemen så krävdes det att man bygger ett nytt badrum. Tydligen har det uppdagats problem i fler lägenheter.

Vem ska betala det? Spontant känner jag att det måste gå på föreningens försäkring?

Någon med kunskap?

Korta svaret är nog att det kommer gå på både föreningens och din försäkring.
Värt att veta är att klämringen är lägenhetsinnehavarens ansvar. Vet dock inte hur de ser på det när den inte finns. Prata med styrelsen och/eller representanten från RB/HSB eller vad det nu är. De vet hur man går vidare med allt. Om de inte vet så vet de vem som vet det iaf och kan hänvisa dig dit.

Min bror råkade ut för samma sak i sin förra lägenhet.
Gick inte på försäkringen då det var norm då och att badrummet är så gammalt.
Bara göra om, betala och se glad ut.

Korta svaret är nog att det kommer gå på både föreningens och din försäkring.
Värt att veta är att klämringen är lägenhetsinnehavarens ansvar. Vet dock inte hur de ser på det när den inte finns. Prata med styrelsen och/eller representanten från RB/HSB eller vad det nu är. De vet hur man går vidare med allt. Om de inte vet så vet de vem som vet det iaf och kan hänvisa dig dit.
Det är min pojkväns badrum, och jag har sagt åt honom att maila styrelsen direkt. Det var även med en representant från föreningen vid besiktningen, och hon hade tydligen sagt att medan lilla toaletten var renoverad av tidigare ägaren, så är badrummet byggt av föreningen. Och jag tänker att eftersom det då är föreningen som i princip har byggt ett undermåligt badrum som pga detta sedan får fuktskador, så borde det belasta deras försäkring och inte min pojkväns. Eller tänker jag helt fel?

Min bror råkade ut för samma sak i sin förra lägenhet.
Gick inte på försäkringen då det var norm då och att badrummet är så gammalt.
Bara göra om, betala och se glad ut.
Nåja, jag tror inte inställningen här kommer vara att betala och se glad ut. Utan snarare att utreda vem som faktiskt har betalningsansvar. Sedan om det är så att min pojkvän trots allt måste stå för det själv får vi ta det då!

Börja med att läsa föreningens stadgar, vad står det om ansvar där? Klämring ansvara normalt bostadsrättsinnehavaren för.
Vem som byggde spelar mindre roll. Även om föreningen byggde hela kåken har bostadsrättinnehavaren ansvar för inre underhåll. Hade det gått mindre än 10 år hade arbetet kunnat reklameras till firman som utförde arbete, såtillvida att arbetet inte är gjort som sig bör. Oavsett ansvarsutfall bör det vara tal om åldersavdrag och med tanke hur gammalt badrummet är så kan det inte vara mycket till värde kvar. Har ni kollat upp vad den egna hemförsäkringen täcker/inte täcker?

Börja med att läsa föreningens stadgar, vad står det om ansvar där? Klämring ansvara normalt bostadsrättsinnehavaren för.
Vem som byggde spelar mindre roll. Även om föreningen byggde hela kåken har bostadsrättinnehavaren ansvar för inre underhåll. Hade det gått mindre än 10 år hade arbetet kunnat reklameras till firman som utförde arbete, såtillvida att arbetet inte är gjort som sig bör. Oavsett ansvarsutfall bör det vara tal om åldersavdrag och med tanke hur gammalt badrummet är så kan det inte vara mycket till värde kvar. Har ni kollat upp vad den egna hemförsäkringen täcker/inte täcker?
Ok, då kan man alltså tänka att klämring ska kollas upp när man köper en lägenhet? Har även sagt åt pojkvännen att kolla upp hemförsäkringen, men jag vet att han nämnde just åldern på badrummet som en nackdel.

Ok, då kan man alltså tänka att klämring ska kollas upp när man köper en lägenhet? Har även sagt åt pojkvännen att kolla upp hemförsäkringen, men jag vet att han nämnde just åldern på badrummet som en nackdel.

Ja det kan vara smart att kolla klämringen vid bostadsrättköp, liksom allt annat man som bostadsrättsinnehavare ansvarar för.

Det problemet du beskriver är tyvärr vanligt så om du googlar finner du alldeles säkert massor skrivit om denna typ av problem och ansvarsfördelning.

Det där faller väl på köparens ansvar. Man ska ju göra en egen besiktning innan man köper och då hade det där förmodligen hittats, om besiktningsmannen gjort rätt. Värt att veta till nästa gång och lutar åt att det blir en dyr läxa.

Det där faller väl på köparens ansvar. Man ska ju göra en egen besiktning innan man köper och då hade det där förmodligen hittats, om besiktningsmannen gjort rätt. Värt att veta till nästa gång och lutar åt att det blir en dyr läxa.
Besiktning gjordes, fuktmätare gav ej utslag.

Besiktning gjordes, fuktmätare gav ej utslag.
Spännande. Nu har jag bara köpt varudeklarerat med besiktning och om vi hittar fel på vårt hus som inte anticimex hittade betalar de. Finns inget liknande avtal med besiktningsmannen om det är en firma?

Vem gjorde besiktningen, och när? Hur länge sedan alltså? Var det på uppdrag av din pojkvän när han köpte lägenheten kanske?

Eftersom klämringen är bostadsrättsinnehavarens ansvar, kommer pojkvännen att få ansvara för alla skador orsakade av avsaknaden av klämring.

Har föreningen papper på renoveringen och det är fackmannamässigt utfört är det helt upp till lägenhetsinnehavarens försäkring. Har man inte bostadsrättstillägg är det bara att öppna stora plånboken.

Har föreningen papper på renoveringen och det är fackmannamässigt utfört är det helt upp till lägenhetsinnehavarens försäkring. Har man inte bostadsrättstillägg är det bara att öppna stora plånboken.

Och även om försäkringsbolaget tar på sig ansvaret så är det få som ersätter utan åldersavdrag, så jag skulle tro att det blir till att öppna stora plånboken oavsett försäkringsbolagets ställningstagande.

Badrummet är från 90-talet och byggdes då av föreningen. Vid besök av inspektör idag gav fuktmätaren utslag, och han konstaterade att golvbrunnen saknade klämring(?) och att det inte låg en fuktmatta(?) under klinkern. Han kallade det icke fackmannamässigt, och sa att om man skulle åtgärda problemen så krävdes det att man bygger ett nytt badrum. Tydligen har det uppdagats problem i fler lägenheter.

Vem ska betala det? Spontant känner jag att det måste gå på föreningens försäkring?

Någon med kunskap?

Så här säger bostadsrättsnämnden om ett liknande fall.
http://www.bostadsrattsnamnden.se/yttranden/ansvar-for-fel-i-badrum

Jag antar att inte pojkvännen har köpt lägenheten direkt av föreningen, men om så skulle vara fallet så är det föreningens ansvar. I så fall får man gå på vad stadgarna säger om fördelning av ansvar vad gäller rör. I de normalstadgar som brukar finnas idag så anses klämringen höra till bostadsrättsinnehavarens ansvar. Men det är inte säkert att föreningen har normalstadgar, så det bör kollas upp.

Och nu ser jag att @Lovisaleonora redan har svarat samma sak.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Hemmet Någon som vet om slutpriser på bostadsrätter offentligtgörs på något sätt när det inte är öppen budgivning? Det har sålts en...
Svar
18
· Visningar
1 956
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V