Fukt i i stallet.

Tussemaja

Trådstartare
Jag har ett stall byggt av lekasten (heter det så tro) Inte nybyggt. Första hösten i det här stallet. Alla 8 fönstren och dörren öppen - 8 boxar men bara 4 hästar just nu. Hästarna ute hela dagarna. Regnade ihållande hela dagen i går. Ca 8-10 plusgrader. Redan innan hästarna kommit in på eftermiddagen var det riktigt fuktigt på ytterväggarna. Såg nästan ut som om det regnat inomhus åxå...
Har ordentlig trumma med fläkt- fast fläkten var förståss inte på under dagen. Lite för dåligt med tilluftsventiler men det är vi igång med att fixa det. Och i nuläget, med både fönster och dörrar öppna borde det väl ge tillräckligt med tilluft? Vi har en hosthäst i stallet - reagerar på fukt -så det är extra känsligt. Det är naturligtvis lika fuktigt åt henne ute, men kan man hålla torrt i stallet blir det i alla fall en bättre miljö under kvällar, nätter och mornar. Så vad gör man för att hålla torrare inomhus vid den här typen av väderlek? Erfarenheter, tips?

Sv: Fukt i i stallet.

Har inga egna erfarenheter, men ett tips är att kontakta länsstyrelsens byggnadsingenjör på just stallbyggnader. Det är dom som brukar hålla i alla förprövningar och dom brukar gladeligen ställa upp med tips och råd om hur man får den bästa stallmiljön :)

Lycka till!

Tack för rådet. Ska ta ett snack.
Hade kontakt med ett företag som jobbar med ventilation i stallar. Men när jag inte "köpte" hans idé om en helt ny och galet dyr ventilationsanläggning upphörde vår kommunikation. Säkert bättre att prata med någon oberoende....

Ja, antagligen :). Själva fick vi massor av tips när vi inredde vår stallbyggnad som jag är väldigt tacksam över. :bow:

Liknande trådar

Anläggning Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack! Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med...
Svar
19
· Visningar
3 294
Senast: Texaz
·
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·
S
Hästmänniskan Stallet där jag står nu är så fuktigt att det droppar från innertaket. Det måste väl vara bättre att dörrarna står öppna över natten...
Svar
10
· Visningar
5 449
F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Luxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar