tanten

Trådstartare
Efter orkidetrådar, rostrådar och pelargontrådar - finns det något intresse för fuchsior?

Jag älskar fuchsior - de finns i så många olika varianter. Från enkla blyga och hela skalan till de mest oanstädiga med mångdubbla underkjolar.

Ett tag var de ute men i år verkar det vara inne med dem igen. Jag har köpt flera. En hängvariant med röda överblad och vit dubbel kjol, en vit med spetsiga vita övre blad och vit kjol, en uppåtväxande med lite blåaktig kjol och rosa övre blad.

Planskolan har 50 % på allt nu och då kunde jag inte motstå en hängande sort med mycket spetsiga rosaröda knoppar. Såg inga utslagna blommor så det får bli en överraskning när den slår ut.

En till dimension som gör fuchsian oumbärlig ;) är att den är ätbar! Att dekorera en sallad, tårta eller fruktsallad med fuchsiablommor är läckert. Den som har gott om dem kan koka sylt på bären....

Busenkel att sköta är den också. Massor av näring och vatten så växer den hysteriskt och blommar likaså.

Sv: Fuchsior!

alldeles i närheten av dig vi bor finns det en äldre man som odlar fuschior. Varje vår säljer han av sin småplantor och då är jag och mamma självklart där :) vi har just nu minns jag inte namnet direkt. Men vi har en vildvariant som är krypande och bara bildar pyttesmå blommor. Jag har en Swingtime, och jag vet att Mickey Guilt är en favorit. Resten kommer jag inte ihåg. Eftersom dom bara är pyttiga när vi köper så har dom inte börjat blomma än men det är säkert pågång snart :laugh:

jag har köpt en på stam, den liknar ett litet träd. Blommorna är lila/rosa och en riktigt färgexplosion. Efter att ha tappat de blommor den hade vid köpet är den nu översållad med knoppar, jag är så exalterad inför att de ska slå ut :D

jag har köpt en på stam, den liknar ett litet träd. Blommorna är lila/rosa och en riktigt färgexplosion. Efter att ha tappat de blommor den hade vid köpet är den nu översållad med knoppar, jag är så exalterad inför att de ska slå ut :D

Kul!

Ge den näring lite då och då. De vill ha det fett. Jag ghar planterat om mina i aningen större kruka för att muntra upp dem. Hittills har det funkat.

Den med långa spetsiga knopparna har slagit ut nu. Det var enkel lila kjol under det röda. Men kjolen är röd i bladfästet och bli lila först längre ut på bladen. Läckert.

Näring får den! Har dock inte planterat om den, visste inte om den ville det och tänkte att den verkar må fint ändå.

Mina knoppar är också avlånga, mörkmörkcerisa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka