Linisen

Trådstartare
Jag har en fråga som är lite oklar...
I FS1 står det att man ska visa följande:

"MINIMIKRAV
Mellanskritt
Tölt
Arbets- eller mellangalopp (båda varv)
Övergångar mellan gångarter och tempoväxlingar
Byte av varv
Böjda spår
Halt
Hälsning

Exempel på tillägg utöver minimikrav:
Trav
Skänkelvikning eller öppna
Ryggning
Bakdelsvändning
Enkelt galoppombyte via skritt, trav eller tölt.

Varje moment bedöms endast en gång i varje varv. Undantag är hälsning"

Men vissa rider bara galoppen i ett varv. Och det räcker tydligen? Är det så eller måste man visa i båda varven?

Ska börja lägga upp dressyrprogrammet för hösten och då är det bra att man har klart för sig hur det ska vara. Så det inte blir några stora ändringar...

/Lina

Sv: Fs1

Ja det är ju minimikravet att galopp visas i bägge varven.

Ett tips, gör ett enkelt program utfrån de minmikrav som finns. Det betalar sig bättre med ett enkelt välridet program, än om man lägger till extra krumelurer som inte blir lika välridna ut. Poängen för visningen väger tungt, och grunden för den poängen kommer sig av hur väl utförda momenten är. Jag tänker på sits och inverkningar, swung osv.

Då är det bara att börja träna på den där högergaloppen som inte jämt finns....:crazy: Nått tips för att jobba upp galoppen i höger?

Lära sig rida genom diagonalerna, en enkel övning är att te x i höger varv ställa hästen utåt till vänster. Då jobbar du med diagonalen höger fram vänster bak, omvändt i andra varvet. På så sätt kan man lossa hästen i bogarna till att bli mera lika loss sas, samt lära hästen att balansera sig från det diagonal bakbenet.

Ska jobba på det imorron. Han går som turhäst just nu och då blir det det blir. Han gillar det inte. Men tyvärr är det inte min häst än....:cry: men det ska det bli till hösten:) Så man får jobba på att han inte får några ovanor nu. Ska jobba högergalopp imorron!!
Tack för tipset!!

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka