Frysväska för frostfritt vatten?

cactuspower

Trådstartare
Vad tror ni om det? Jag sökte och läste i ett annat hästforum på nätet om någon som använde en frysväska/frysbag från typ Biltema, av denna modell
Kylboxpaket-24--12-l
för att kunna förse hästarna med frostfritt vatten.

Kan det fungera tror ni? Någon mer som prövat? Jag tänkte att man kanske kunde göra något enklare hemmabygge med hjälp av rektangulär murbruksbalja, kanske isolering i botten och så typ två sånna frysväskor som jag nämt ovan? Och så försöker man få ihop allting med fogskum. Kan det gå månne? vad tror ni?

Hade funderingar på om man kunde göra en lösning till typ två hästar.

Sv: Frysväska för frostfritt vatten?

Det låter ju toppen om det kan fungera :) Jag är just ute efter en isolerad variant som kan fungera åtminstone någerlunda men utan att man behöver ha tillgång till el

Jag byggde en variant i fjol som fungerade helt ok. Höll vattnet frostfritt ner till ca -10. Jag tog två runda murbaljor, en stor och en liten, så dom passar i varandra. Frigolit imellan och i botten. (kankse fungerar bättre med fogskum) Sen la jag ett lock på med en cirkel utskuren av frigolit fastlimmad på en skiva. Så frigolitcirklen hamnade ner i baljan när locket var på.

Jag byggde också en förra vintern, tyvärr hade vi svinkallt (-25 typ hela vintern) och vattnet blev väldigt kallt snabbt men hölls isfritt hela dagen. Dock ville inte våra hästar dricka av det iskalla vattnet...

Gjorde du ditt hemmabygge endast med varianten isolerad balja eller "ála frysbag?"

Vi har fördelen att personalen i stallet åtminstone tar med en hink med varmvatten när de går och ger hästarna lunch. Då blir det ju åtminstone inte iskallt då..

Jag tänkte göra ytterliggare en frostfri variant eftersom tanken är att min häst ska stå i utebox sen också, men då är jag nästan alltid i stallet kvällstid och slår på varmvatten det sista jag gör då i så fall.

byggde oxå en egen som jag fodrade med frigolit, funkade kanon även ner mot -25 grader! :)

Ja alltså den funkar ju, fyller man vatten på morgonen så håller det sig isfritt fram emot eftermiddagen. Men INGEN av våra har druckit av det svinkalla vattnet... trots att de har varit ute heldag och ätit två mål mat ute. Finns säket hästar som gör det, men våra gör inte det.

Det är ju lite jobbigt dock :crazy:
Det bästa alternativet är nog då en eluppvärmd Thermobar. är nog svårt att få vattnet att hålla en jämn temperatur hela dagen annars, har iof inte provat den där frysväskan, kan inte se hur den ser ut heller :(

Det jag menar är en helt vanlig frysväska utav hårdplast typ, med handtag. Självklart verkar Thermobar som det bästa alternativet men har nog tyvärr ingen möjlighet att få ut el till hagen
:( Så det jag funderar på är ju en hemmabyggd lösning som åtminstone håller vattnet frostfritt. Sedan så kanske man kan fylla på med varmvatten typ 2 gånger om dagen åtminstone.

Kan fungera. Det är väl bara att pröva eller hur? Ett annat tips är att ta en stor PET flaska och fylla den med riktigt varmt vatten och lägga i vattenkaret på morgonen då håller det sig isfritt många fler timmar än vanligt. Helst en flaska med tjocka väggar alltså inte en sådan där sladdrig sak.

Gjorde en isolerad vattenbalja förra vintern av två olika stora baljor med isoleringsmaterial emellan och hade då i en flaska också. Hade aldrig is i baljan under dagen då hästarna var ute. Vid ca -18 och kallare under natten då hästarna stod på stall hände det att det blev en tunnare hinna men lätt att ta bort med durkslag (gillar inte doppa händerna i kallvatten), sedan fyllde jag på ljummet vatten när det behövdes ibland även kväll så att det var lätt att ta bort ev is på morgonen sedan. Flaskan var alltid i karet, hade två att byta mellan. Var noga med att täcka över vattenkaret om du tar in hästarna på kvällen annars blir det mer is under natten.

Ett annat tips jag sett är att isolera runt om balja med naturligt material typ halm och bränd gödsel. Det sista kan tyckas äckligt men om man tar en titt på stacken under kalla vintertemp så ser man att det faktiskt ryker om den så då borde det ju funka att ta skit och varva med halm eller nått och bygga upp "värmebacke" underifrån dvs ställa baljan ovanpå detta och sedan skydda kanterna med ev halm eller ställa en hemmasnickrad baljhållare ovanpå.

Lycka till!

Hrm någon elkunnig??

Det går ju att driva stängsel med solcellsbatteri, går det inte att göra något liknande med vattenbalja och värmeslinga eller drar en sådan för mkt ström för att en solcell ska klara av det?

Om jag kommer ihåg ska jag fråga elektriker-sambon när han kommer hem :p

Annars verkar thermobar (företaget) testa en variant med gasol för hagar där man inte kan använda el.

KL

Jag har läst i tråden att det verkar funka bra med dubbla baljor med isolering mellan, och en sådan tanke hade jag också. :laugh:

Några små detaljfrågor, bara.

Jag behöver hålla ca 50 liter vatten isfritt varje dag, och det får gärna hålla sig isfritt över natten så att man slipper bära vatten på morgonen.

Hur tjockt lager isolering kan tänkas krävas vid ca 15-20 minusgrader? Min tanke är nämligen att det kommer att behövas en enorm ytterbalja för att rymma ett 50-60-liters innerkar... Eller?

Lock antar jag att man behöver, och det kan ju enkelt lyftas av när man släpper ut hästarna. Hur tätt behöver det vara? En enkel frigolitskiva med någon slags tyngd eller fästanordning? (Tänker nattilga snöstormar...) Eller ska man skaffa en bit riktig markisolering eller liknande?

Jag jobbar på en järn- och bygghandel och har kontakter med ett företag som tillverkar isoleringsmaterial, så det känns som att jag borde kunna göra det riktigt bra om det krävs, men vill ju inte heller överarbeta det hela... :angel:

Biltema har murarbaljor som rymmer 80 liter och 65 liter. Min plan är att den mindre baljan ryms i den större med tjock frigolit emellan. Annars finns en mindre balja som rymmer 40 liter och det skulle räcka för mig.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 319
Senast: Efwa
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 412
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka