Fryst hö för analys?

GladFliicka

Trådstartare
Hej, jag ska skicka analys på höet jag använder men vi har bara två rundbalar i taget som jag då plockat ifrån. Jag läste någonstans innan jag började plocka om att man skulle frysa höet innan man skickar det om man samlar efter hand men nu har jag efteråt läst att detta bara gäller ensilage & silage. . Kan inte hitta info någonstans om hur frysningen kan påverka höet. . Någon som vet om mina prover är förstörda nu eller om det bara är och skicka in? :confused: Tacksam för svar! (Skriver från telefonen så meningarna blir lite konstiga. . :))

Sv: Fryst hö för analys?

Jag tror inte att man behöver frysa ner hö innan man skickar till analys.

Anledningen till att man fryser ensilage är vad jag fick förklarat av eurofins är för att när balen är öppnad vill man förhindra förändringen som sätts igång så fort ensilaget kommer i kontakt med syre och därför kan analysresultat bli missvisande annars. TS tex är ju nåt som förändras om man inte ser till att frysa ner det omgående och då skulle TShalten bli förändrad och därmed missvisande vid analysen.
Ska man ha det liggande länge innan man skickar in vill man altså vid analys av ensilage få resultatet så rättvist som möjligt och innehållet förändras ju annars.

Hon jag pratade med sa att är ensilaget väldigt torrt behöver man troligen inte heller frysa men att man bör göra det pga det räknas som konserverat.

Senast ändrad:

Ring eller maila det företaget du ska skicka in till så kan de säkert svara på din fråga. Jag tror ju att om du har frusit in det lufttätt så borde det ju gå men det är ju bättre att fråga företaget så att du slipper betala för något i onödan.

Tänk.
Vilka förvarar höet frostfritt? Ingen.

Att man rekommenderar att frysa just ensilage är för att ts-halten inte ska öka, eller att ensilaget ska mögla/ruttna.

Det är med största sannorlikhet inget som hänt ditt frysta hö, men i fortsättningen behöver du inte frysa hö. Samla från så många balar du vill ta av och skicka sen på analys. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 058
Foder & Strö En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Ingela_S
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 533
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama