Frysmärkning/chipp?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
F

fritzo

moderator ligger denna fel flytta..

Det är så att jag har en varmblodig travare född 2006 fransk imp. enligt uppgift.

Hästen har ingen frysmärkning el chippmärkning veterinär har sökt genom hästen inte hittat nån form av märkning,
Hästen är inte startad heller..

Så till frågan, "får" travhästar vara omärkta el kan han vara märkt på annat sätt?

Då jag har denna häst som "papperslös"...

Sv: Frysmärkning/chipp?!

Då blir jag att fundera på om det är en fransk travare. Kan ju lika gärna vara en svensk född icke registrerad.
Dna testa hästen och försök leta reda på stammen så du vet vad du har för något.

Berätta det lilla du vet om hästen. Alltid en bra början :idea:

till att börja med.
Har den nåt namn?
Varifrån kommer den?

Franska importer hittar man på travsport.se

AM

KL.
svarar alla 3.

saken är den...

lång historia kort.
jag har haft hästen sen slutet på 07, fick hästen av en travtränare, fick hemkört hästen, med förklaring, tar du inte den klubbas den....
ägaren till denna häst, är en annan större travtränare i sverige, har väl ett hundra tal hästar, så han bryr sig inte ett smack, har själva aldrig varit i kontakt med ägaren, utan bara med tränaren som säger jo vi fixar allt, pass osv. permanent startförbud... m m... INGET händer, de ids inte bry sig... de hittar inte passet osv... o de tycker som att va ska du m pass på hästen till?
då våra vet. e nogranna vill de att man alltid uppvisar pass vid behandlingar osv...

så jag får inte kontakt med ägaren alls. bara tränaren som skulle fixa allt...

Min vet. ville ju veta hur gammal hästen var, kollade tänder, tyckte han var MINST 2 år äldre än de påstods, men ja sa att han då var 5 år, och att han säkert e chippad. men inge chipp hittades efter genomsök.
inte heller annan märkning.

Så min fundering är kan de vara så att han saknar chipp? fast han varit i träning ej startad, går han regga om? el liknande vill ogärna ha en papperslös häst...

jag kan nada om travhäst reg osv...

Hästen var alltså 1/2 år när den kom, såg den ut som 1 1/2?

Vet du vad den heter?
Vem som är pappa och mamma?

Jag tycker du ska ringa förra ägaren och prata direkt med honom/henne. Vet du säkert vem som var ägare? Har du något kvitto eller överlåtelsehandling?

JAg undrar eg hur gammal hästen är.
Du skrev att han är född 06, kom till dig i slutet på 07. Då skulle han alltså varit 1,5 år gammal. Sedan tycker din veterinär att han ser ut att vara minst 2 år äldre än vad som uppges (när tittade din vet på honom?) och sedan säger du att han är 5 år.

JAg hade en fransk travare född 02. Den hade inte startat i Fr innan och hade således inget chip. Den fick starta här i Sverige utan märkning. Det är möjligt att Solros har rätt i att om hästen är född 06 och imp så ska den vara chippad. Min var född 02 och var INTE chippad. Så märkningsregeln har nog ändrats mellan dessa år nån gång.

Kontakta tränaren som lämnade hästen hos dig och kräv att du får uppgifterna. Om än de har drällt bort passet så måste ju hästen ha ett. Utan att veta vilken häst man har är det svårt att skaffa ett nytt.

Du måste väl veta vad hästen heter? Stam?
Färg och tecken? Jag antar att du vet vad tränaren som hade hästen heter. Isåfall kan man med STC:s hjälp gå tillbaka i tiden och titta vilka hästar som funnits på dennes träningslista vid aktuell tid (under förutsättning att den varit intagen på träningslistan).

JAg undrar eg hur gammal hästen är.
Du skrev att han är född 06, kom till dig i slutet på 07. Då skulle han alltså varit 1,5 år gammal. Sedan tycker din veterinär att han ser ut att vara minst 2 år äldre än vad som uppges (när tittade din vet på honom?) och sedan säger du att han är 5 år.

Jag skrev fel ålder född 03

JAg hade en fransk travare född 02. Den hade inte startat i Fr innan och hade således inget chip. Den fick starta här i Sverige utan märkning. Det är möjligt att Solros har rätt i att om hästen är född 06 och imp så ska den vara chippad. Min var född 02 och var INTE chippad. Så märkningsregeln har nog ändrats mellan dessa år nån gång.

så de e kanske därför han inte e märkt för att han e för ung, men då kanske han e blodtypad?!

Kontakta tränaren som lämnade hästen hos dig och kräv att du får uppgifterna. Om än de har drällt bort passet så måste ju hästen ha ett. Utan att veta vilken häst man har är det svårt att skaffa ett nytt.

Jag har kontaktat han flera ggr. och som tidiagre massa ursäkter, men får ta tag i han e veckan igen. börjar bli jobbigt att inte få fart på de hela.

Du måste väl veta vad hästen heter? Stam?
Färg och tecken? Jag antar att du vet vad tränaren som hade hästen heter. Isåfall kan man med STC:s hjälp gå tillbaka i tiden och titta vilka hästar som funnits på dennes träningslista vid aktuell tid (under förutsättning att den varit intagen på träningslistan).

Han stod inte med på träningslista

Hästen var alltså 1/2 år när den kom, såg den ut som 1 1/2?

Vet du vad den heter?
Vem som är pappa och mamma?

Jag tycker du ska ringa förra ägaren och prata direkt med honom/henne. Vet du säkert vem som var ägare? Har du något kvitto eller överlåtelsehandling?

jag skrev fel ålder 03 född. jo ja har ju fått hans namn, fransk stam då ja sökte på nätet.

Ägaren säger, jo de ska fixas, men allt går via tränaren! så de e tränaren som ska fixa men inget händer ju...

Vad heter hästen? Vem är mamman o pappan? Då är det lättare att se om den är registrerad. Går ju att kolla på stcs hemsida.

Har du pratat med STC? Kan inte de hjälpa dig? För man får ju inte sälja en häst utan pass. Så STC borde kunna vägleda dig.

Hästen är registrerad med franskt registreringsnummer, den är helt ostartad, inte ens kvalad. Hästen har inget pass (enligt travsport.se). Finns inte med på någon träningslista idag, men har funnits med på både ägarens och senaste ägarens träningslista.

Hästen är uppfödd i frankrike av nuv. ägare och importerad som två-åring.

Av det jag förstod av det Oki skrev så behöver hästen inte vara chippad om den är en fransk import. Dock finner jag det underligt att hästen inte har ett pass. Hästen är ju egentligen inte såld utan i princip "dumpad" på TS gård.

Lite KL
Jag det är väldigt märkligt om den inte har pass för även om den inte har startat så får den ju inte åka hit från Frankrike utan pass. Det är ju EU regler som säger det så utan pass är hästen här olagligt på flera sätt. Man kan ju lite smått börja undra om allt står riktigt rätt till med ägarska och avgifter för den här hästen.

Tja, hästen är ju uppfödd i frankrike, men av en svensk uppfödare, så det kanske inte har varit några större problem för dem att ta över den utan pass? Jag vet inte hur det fungerar med privata hästtransporter över gränserna. Hästen ägs fortfarande av uppfödaren.

Hästen är registrerad med franskt registreringsnummer, den är helt ostartad, inte ens kvalad. Hästen har inget pass (enligt travsport.se). Finns inte med på någon träningslista idag, men har funnits med på både ägarens och senaste tränarens träningslista.

Såg att jag skrivit fel i förra inlägget..

behövde inte hästar pass i frankrike då den föddes? Äldre hästar i sverige har inte heller pass, då det inte fick det automatiskt, man får då göra passen själv.

Kontakta frankrike för hjälp om den är fransk reggad... kanske.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur