Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

athena

Trådstartare
Idag har jag hämtat mitt ryska sto :). Hon är registrerad med okänd stam, men har frysmärkning så nånstans har jag en förhoppning om att hitta mer info om henne... Finns det ngn härinne som har koll på ryska frysmärkningar?

Jag har googlat massor och lärt mig att födelseåret är med (i hennes fall -95 vilket stämmer). Dessutom så har de beteckningar för olika stuterier + ett nummer. I hennes fall är det ett "N" med ett streck över.

Det är jättesvårt att läsa ryska (nähä :p?) och på sajten www.russianwarmblood.com varnar de för virus.

Sv: Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

De flesta ryska hästar frysmärks, i alla fall om de är renrasiga och från något stuteri.

Jag har haft en rysk häst som var frysmärkt med siffror på tre olika ställen vid rygg/manke. Ett av numrena skulle visst stå för födelseår, ett för stuterinummer och ett var individnumret.
Nu har jag inget foto på honom ute här så jag kan visa (han dog 2002) hur just hans såg ut.

Ryssland är ju inte så långt fram som vi andra med att ha info ute på nätet och kan man inte ryska är det ju nästintill omöjligt att få fram något också...

Vad är din häst för ras? Jag vet att det iaf finns register på nätet över ryska trakehner om hon nu lyckligtvis skulle vara en sådan :)

Jag har en rysk häst, en Budjonny.
han är frysmärkt vid manken och på "låret"
här är ett par bilder på honom där man ser märkningarna;
24170533.jpg

25439922.jpg

Sifforna 8 och 6 vid manken, och rasmärkningen på låret =)

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig så mkt annars, för jag kan absolut ingen ryska (det är ett svårt språk :p) och jag kan inte mkt om frysmärkningarna osv.
Men så ser iaf budjonnyns frysmärkning ut ;)

OT

Va snygg den va exteriört :d
Hur stor är den ? Rör sej ?

Men så ser iaf budjonnyns frysmärkning ut ;)

Fast det stämmer inte alltid då i sådanafal. Min var nämligen också en Budjonny :) (skitkul förresten, var har du köpt din, de är ju så otroligt ovanliga!) och hans frysmärkning var enbart centrerad till ryggen, han var född på statsstuteriet i Rostov.

Det är inte en trakhener, för de märks väl med hjorthorn? I typen är den väldigt lik Reperis häst faktiskt. Lätt modell, långa ben och ganska lång rygg. Mycket resning med kanonfin hals :).

Jag gissar att N:et betecknar stuteriet - frågan är bara vilket?

OT

Va snygg den va exteriört :d
Hur stor är den ? Rör sej ?

Tack så mycket :)
han är runt 167-169 cm i mkh.
han har väldigt bra steg, fria luftiga rörelser.
Mycket tryck och energi också!
Men han är framförallt en oerhört kapabel hopphäst :)

---
Zoya:
jaså, vad spännande!
jag har fått berättat för mig att det var rasmärkningen som satt på låret nämligen, men jag kan ha fel (eller den som berättade det för mig kan ha fel ;))
De är otroligt ovanliga, så det är ju alltid kul att stöta på någon mer som har/haft en!
Jag köpte min från ett par i Malmö som hämtat hem honom från Tyskland.
De hade dock inga fler ryska hästar, utan tar alltid importer från tyskland som de köper/säljer.
Jag hade bara turen att råka stöta på den här fantastiska rasen :)

Jag har hans ryska originalpapper, där står det väl antagligen stuteri osv?
men jag kan absolut INGEN ryska, fattar noll :angel:
Min häst har dock varit godkänd hingst enl uppgift, så om jag lär mig ryska borde jag hitta en del om honom :)

athena:
ta bilder och lägg upp? :)
Reperis (min häst) är en väldigt rastypisk budjonny enl vad jag fått höra, om de är väldigt lika kanske det är vad du har köpt dig? (isf, grattis, för det är superhärliga hästar!)

---
Zoya:
jaså, vad spännande!
jag har fått berättat för mig att det var rasmärkningen som satt på låret nämligen, men jag kan ha fel (eller den som berättade det för mig kan ha fel ;))
De är otroligt ovanliga, så det är ju alltid kul att stöta på någon mer som har/haft en!
Jag köpte min från ett par i Malmö som hämtat hem honom från Tyskland.
De hade dock inga fler ryska hästar, utan tar alltid importer från tyskland som de köper/säljer.
Jag hade bara turen att råka stöta på den här fantastiska rasen :)

Jag har hans ryska originalpapper, där står det väl antagligen stuteri osv?
men jag kan absolut INGEN ryska, fattar noll :angel:
Min häst har dock varit godkänd hingst enl uppgift, så om jag lär mig ryska borde jag hitta en del om honom :)

Min hade ingen märkning på låret som sagt men så var han född 1990 också så de kan ju ha börjat med det senare, vad vet jag :)

Det som är kännetecknande för Budjonnys är att de nästan alltid heter något på "R" och ca 80% av dem är fuxar :)
Min häst hette Ranzjir (Men ASVH fick det till Randzir på nåt konstigt sätt så det var vad han fick heta sen...). Vi importerade förresten honom själv från Ryssland :)

Om du scannar in papprena och skickar på mail så kan jag tyda dem åt dig om du vill?

ocj hag håller med, det är en helt fantastisk ras, jag vill gärna ha en ny budjonny så småningom :)

Min hade ingen märkning på låret som sagt men så var han född 1990 också så de kan ju ha börjat med det senare, vad vet jag :)

Det som är kännetecknande för Budjonnys är att de nästan alltid heter något på "R" och ca 80% av dem är fuxar :)
Min häst hette Ranzjir (Men ASVH fick det till Randzir på nåt konstigt sätt så det var vad han fick heta sen...). Vi importerade förresten honom själv från Ryssland :)

Om du scannar in papprena och skickar på mail så kan jag tyda dem åt dig om du vill?

ocj hag håller med, det är en helt fantastisk ras, jag vill gärna ha en ny budjonny så småningom :)

Min är ju född -96, jag har ingen koll på det där..
Det var bara vad jag fick berättat för mig, att det var rasmärket..
Men det kanske är ett stuterimärke?
jag vet inte :p

Oh, det vore ju jättekul!
om jag bara hade en scanner... Hmm, ska se om jag kan lyckas få in papprena i datorn på något sätt.
Mamma känner en som kan ryska också, så jag ska be henne skicka en kopia till honom så han kan översätta också (han är dock inte hästkunnig, så han kanske inte förstår "allt")

Visst är det en fantastisk ras!
När man väl fått upp ögonen för dem är man fast, eller iaf jag :D
Och Reperis får de flesta på fall, han har charmat alla som träffat honom.
Nu är han iofs den enda jag träffat av rasen, men om de andra hästarna är som honom i temperament osv, så vill jag garanterat ha en budjonny igen om jag hittar någon ;)

Athena;
Här har du en sida med olika ryska frysmärkningar, kanske hittar du din hästs märke där? Sidan är på tyska men du förstår i alla fall sammanhanget :)

Annars om man har svårt att förstå, är Google Translate en väääldigt bra uppfinning ;)

Tack! Hittar inte märkningen där, däremot finns ju ett forum så man borde kunna fråga?

Ser frysmärkningen ut såhär: Й? Det är i alla fall bokstaven J i det ryska alfabetet. Är det så är det i alla fall en liten ledtråd. :)

raderat
.............

Enligt passet är det ett rättvänt N. Men jag ska ta och raka henne så det syns ordentligt!

Om du går in på http://www.equestrian.ru/forum/ och scrollar ner lite så har du ett forum som heter "discussions in english". Där kan du säkert på hjälp. Vad jag läst där så verkar det vara folk som är mycket kunniga som figurerar där.

Nu har jag tagit ett par bilder - var inte helt lätt men man får lite begrepp om hur hon ser ut iaf. Hon har just skiljts av från sitt föl, och är dräktig i månad 7 så ni får ursäkta magen ;).

nevajan.jpg
neva2jan.jpg

Tack :). Hon verkar ha världens bästa psyke dessutom, så risken är nog att hon blir betäckt i år också :angel:. Det ingår egentligen inte i planen, men vi får väl se.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka