Fryskmärkning !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lindaplutt
  • Startdatum Startdatum
L

lindaplutt

Nu har jag funderat och funderat. Varför chipmärker man inte varmbloden istället för den fula frysmärkningen ?

Sv: Fryskmärkning !

Tycker det är praktiskt med märkningen, då kan man direkt kolla upp så det är rätt häst eller så.
De som ska transportera hästar från auktioner, tränare som får in hästar osv. hur många har en chipläsare?

Skulle gå åt en massa chipsläsare då:D
Hypotes: Man provkör Victory Tilly och får "Brunte Treben" uppskickad på transport

Senast ändrad av en moderator:

Men ÄR det så himla praktiskt när man på många hästar måste raka för att se vad där står?
En chipavläsare är väl en bra investering om man har behov av att ofta identifiera hästar. Gör man det bara nån enstaka gång så kan man säkert hitta någon att låna en avläsare av.

//ameo, som HAR avläsare och som faktiskt tänkte exakt samma sak som frågan ovan, häromdagen... :p

Ska man skriva med sprayfärg på hästarna på auktionerna då ?

jag betvivlar att auktionssystemet är beroende av frysmärkningen. det finns säkerligen bra lösningar på det också.

Sen tänkte jag att de kunde vara bra för dom som har varmblod till ridhästar sen. Så slipper dom "skämmas" . :smirk:

Gör man det bara nån enstaka gång så kan man säkert hitta någon att låna en avläsare av.

Vart då? distriktarna här uppe har då inte avläsare vad jag vet iaf

-"jo jag skulle vilja ha denna hästen men jag ska bara åka 10 mil till ATG kliniken och låna deras chipläsare så jag vet att det är rätt häst......"

eller kolla nummret,kolla upp hästen på datan när man kommer hem

lindaplutt skrev:
Sen tänkte jag att de kunde vara bra för dom som har varmblod till ridhästar sen. Så slipper dom "skämmas" . :smirk:

Ska det ändras på ett väl fungerande identifieringssystem för att ngn skäms??
Tänk till lite.
Travsporten dras med för höga admkostnader redan!
Då ska det banne mig inte läggas pengar på att ändra sånt som redan fungerar.

Tänk till lite.
Travsporten dras med för höga admkostnader redan!
Då ska det banne mig inte läggas pengar på att ändra sånt som redan fungerar.

Dom som "skäms" för att dom rider ett varmblod, dom får väl färga det vita håret när dom ska tävla:D :D
Man behöver ju inte raka hästen varje gång den ska avläsas. Man ser lätt vilken häst det är, och att det är rätt häst. Det beror ju på att det kan fuskas mer inom travet pga att det spelas på hästarna. Tänk om en närstående till hästägaren av '"brunte treben" skulle spela på hästen på V75 och så startar dom "Järvsöfaks" istället. Vilka pengar!:love: :love:

*knapplån*

Det har visat sig att jag spelar oroväckande ofta just på "Brunte Treben".
Vad är det för stam på den egentligen? Inge Vidare - Scan Hanover e. Nada Kosing?

Kan man inte göra som dom startande fullbloden, är inte dom märkta med nummer på insidan av överläppen?

*knapp lån*
Jag ser heller inte problemet i att ha hästarna frysmärkta, men så småningom kommer det säkert slussas över till chippmärkning.
Det finns redan nu travare som är chippade, märkta i läppen och mellan frambenen, eller inte märkta alls, allt beroende på villket land de kommer ifrån.

Till er som skäms över att ha en häst med frysmärkning.... Varför köpa en häst som har frysmärkning??

lindaplutt skrev:

Skäms du över att ha en travhäst ska du banne mig inte ha en travhäst!!! :devil:

Men jag misstänker att man kommer gå över till chipmärkning på sikt, på ALLA hästar.

En till som spelar på Brunte??? Jag trodde jag var ensam om honom...
Nada Kosing ska visst ha några avkommor till, Tji Peng och Victory Never, vad tror du om dem?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Mat Behöver egentligen en mandelkvarn för att mala ner hasselnötter. Funderar på om det fungerar på mixerstav istället? Någon som provat och...
Svar
14
· Visningar
467
Senast: svea
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka