fryser när det är blött

orion_x

Trådstartare
Idag när jag tog in pållen så frös hon så hon skakade. Hon var dock inte blöt genom täckena utan torr förutom på halsen. Hon är halvklippt sen i höstas fast det har växt ut rätt mycket, så jag hade funderingar på att klippa henne igen, men nu blev jag tveksam. Ska jag låta bli om hon fryser när det är fuktigt ute, eller klippa igen så hon torkar snabbare. Det tar ju sin lilla tid att torka nu

Sv: fryser när det är blött

Fryser fastän hästen är torr? Kan det vara rätt? :confused: Ge mer hö i hagen. Mer grovfoder är minst lika bra som ett extra täcke!

De får i princip fri tillgång på grovfoder. Jag tror hon frös för det var blött. Det regnade hela dagen igår.

Du kontrollerade hästens temp?

Vad hade hästen för täcke(n) på?

Är hästen ute med ett tunnare täcke som blir tungt och blött på utsidan, men inte igenom blir det kallt eftersom hästen inte kan resa sin egen päls/isolering. Det blir som en isande filt istället för isolerande.

Fuktig luft/regn ev. blåst på det och runt nollan eller bara någon plusgrad är det väder som hästar "tål" sämst.

Blåst och fukt samtidigt tär även på hästar med raggsockspäls. Framförallt i blåst har hästar svårast att hålla värmen. Det senaste dygnen har det ju varit lite friska vindar...Dock är det en god idé att tempa för att utesluta att hästen har feber på G.:cool:

Men ni hade väl oxå stormvindar:confused:
klart att de fryser om de står ute hela dagen om den är klippt o bara ett regntäcke på.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 482
Senast: Emma-pemma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 727
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka