fryser hon?

Glimfeather

Trådstartare
jag har ett fullblod som inte rä klippt, emn som inte ahr en bjärnpäls för det. jag har kallstall så på natten får hon ha innetäcke. igår var det svinkallt, blåste och snöade, då fick hon gå ute med innetäcket och ett fodrat regntäcke över, jag bor på en ö och är det ett par minus här är det mycket kallare än vid samma temperatur inne i landet. idag däremot är det helt vindstilla, fast kallt, med skinande sol. hon får gå naken, ni tror inte hon fryser eller? blir ju lite orolig för min gumma... :p

Sv: fryser hon?

Jag skulle kolla hur hon beter sig - står hon och kurar och huttrar är hon ju kall. Om inte är det ingen fara. Det värsta vädret är ju blåst och nederbörd, kall klar luft klarar hästarna mycket bättre. Om du är osäker men inte vill täcka upp för mycket kan du ju ha ett ofodrat eller bara jättelite fodrat täcke på henne. Har också ett fullblod med lite päls, han är inte huttrig av sig ett enda dugg, därför försöker jag verkligen att inte applicera min egen frusenhet på hästen och inte överdriva täckandet för de blir så känsliga då. Han har gått med ofodrat regntäcke fram tills förra veckan när vi spårklippte honom, så nu har han ett lätt fodrat ute täcke med fleece fodring. den tjockleken kommer han ha tills det går ner mot minst 10 minus. då först kan det bli tal om att lägga på nåt varmare, men det beror helt på om han verkar behöva det. Behövs det inte finns ingen anledning att överdriva.

Så tycke rjag också! hästar reagerar ju inte på ren kyla som vi gör! men hon verkligen hatar blåst och regfn så då får hon gå med vermt täcke :) annars utan. tycker du att jag är pjåkig när hon har innetäcke? hon börjar inte svettas..

ha ha, inte pjåkig, men bädd ger ännu bättre effekt tycker jag, varmt och skönt om de lägger sig ner....

Ja bädd är jättebra tycker jag med! Glimfeather: om du har såna temperaturer redan att den inte blir blöt och läskig, utan kan lägga en bra. Vet inte vad du har för stall temperatur om det är befogat med täcke på henne. Främst skulle jag iakta henne noga om du inte haft henne så länge att du riktigt vet hur frusen hon är av sig av erfarenhet etc, och se hur hon verkar. Vissa fullblod är ju jätte frusna, men det bästa är ju att inte dra alla över en kam utan faktiskt iakta sin egen och utgå från det. :D

Det blir inte svinkallt inne, det är ett relativt litet utrumme de bor i (har ju ingen stallgång etc. det är bara boxen) och det värms upp ganska fort när det är två hästar där inne, och til helgen ska det flytta in massa kor på andra sidan väggen då blir det ännu varmare. bädd är tyvärr inget alternativ :( men jag har aldrig sett henne stå och skaka eller nåt sånt! men vid blåst och regn går hon helst unte ut alls om hon får bestämam, även med täcken...

Jag har en dam med pälskvalitet som ett fullblod och hon har satt päls men den är varken fet eller vidare tät bara lurvig... Hon fryser lätt och fick redan förra vintern ordination från vet. att denna häst MÅSTE täckas då det är kallt/blött/blåsig Mer än för "vanliga" hästar.. Nu är det så att hon står lixom inte och "huttrar" i ett hörn i hagen eller liknande.. utan hon får lixom ont i hela kroppen... nu har hon både termo och lättare vintertäcke på sig ute och sover i termotäcket sitt.. Hellre täcka för mycket än att få en häst som har ont i kroppen!!
Lycka till

Jag skulle ha haft så om jag misstänker att hästen "fryser"
Vi har 5st stora hästar inne på natten som hjälper till att få upp värmen i stallet och jag använder ett termotäcke på henne som "pyjamas".
Innan minusgraderna och snön kom så använde jag termotäcket undernatten och la sedan ett regntäcke över ute på dagarna.. om de rullar så blir de inte blöta och då blir de inte kalla från det ialla fall :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 080
Senast: Korven
·
W
Hästvård och jag vet inte vad mer jag kan göra! hon är inte klippt men har inte tjock päls, mer lång och mjuk. jag vill inte övertäcka henne...
Svar
15
· Visningar
2 766
Senast: -moa-
·
X
Hästvård Med tanke på hetsen kring täcken har jag börjat fundera på om hästarna verkligen fryser så mycket som vi människor tror. Nästan alla...
2
Svar
29
· Visningar
6 776
Senast: Qvistis
·
Utrustning Hej, jag undrar vad ni skulle rekommendera för täcke till ett kallblod som aldrig haft täcke förut, men som nu ska klippas. (antagligen...
Svar
3
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka