"Fryser fast i marken"

E

entutre

Har ett problem som jag gärna skulle ha hjälp och tips för. Jag har ridit en varmblodstravare i någon månad nu. Ridningen har gått superbra hittills men sist jag red i paddocken så gick allt åt skogen! :eek:

Vi hade sällskap och jag tänkte träna lite lättare dressyr, på vägen till paddocken (en 10 min skrittväg) så gick allt bra och hon var lugn och lyssnade på mig. DOCK så fort vi kom in i paddocken och jag började samla henne så tvärstannade hon och ville inte röra en fena hur mycket jag än skänklade och försökte (försökte både jättemjukt och försiktigt, hästen är ju superkänslig men det blev nog ett par bankar i sidorna också :angel:).

Detta återkom under hela ridpasset. Så fort hon gick fram berömde jag henne jättemycket men efter ett litet tag tvärstannade hon igen!
En annan tjej vi hade sällskap med red henne ett tag och då gick det mycket bättre: hon gick fram om än något motvilligt och de jobbade en del. Jag är ganska säker på att hon inte har ont (och detta är inte min häst så jag kan inte direkt ta henne till veterinären!). Jag är också ganska säker på att hon testade mig. Vi hade med oss en häst som är antagligen hennes "ledare" kan det ha varit problemet?

Även om detta var att hon testade mig eller vad det var så vill jag ju ha tips på hur jag ska göra i en sådan situation. Det var ju inte så kul att sitta där och inte få fram hästen: hon var helt som fastfrusen!

Sv: "Fryser fast i marken"

hade typ samma probem med min kallblodstravare förut. Så fort jag började jobba henne så stannade hon eller i mitt fall även började backa eller "skrapa" med frambenet och ruska på huvudet. Men vad jag än gjorde så gick hon inte framåt. Hon hade heller inte ont någonstans men eftersom du/ni inte kollat upp det så kan man ju inte vara så säker.

Men iallafall, efter flera månader t.o.m över ett år så sa min ridlärare att jag skulle slå till med spöt frampå på bogen en gång ordentligt och samtidigt ryta i åt henne ordentligt och bestämt. Efter den ridlektionen går hon framåt och slutar upp med dumheterna när jag gör så.

Så prova det om hästen fortsätter så. Visa vem det är som bestämmer.

Lycka till

Hästen jag rider började också backa aldeles i början när vi kom till paddocken. Sen så stannade hon och motorn dog. :crazy:
Jag testade att lägga på lite med spöet där bak. Detta resulterade i att hon stampade med bakbenet varje gång spöet nuddade henne :rofl:.
Tokhäst! Jag försökte peta lite på bogen också, tom att slå till lite men det gav inte nån effekt. Hon som känner att man typ spänner vadmusklerna när man vill att hon ska gå fram annars :(

okej. Att piska hästen på baken gav i mitt fall bara en effekt att hästen började sparka mot spöt eller stampa ännu mer.
När du piskar till den på bogen så gör det inte fjuttigt utan en gång lite kraftigare, men absolut inget mera. Samtidigt ryt i ordentligt för det antar jag att du inte gjorde när du red sist? När jag säger ryta i menar jag inte "Nej fy på dig hästen gå fram nu", utan "AARRRGH GÅ FRAM NU" typ, haha. Hoppas du förstår. Mesa ingenting. Se till att du har eftergift på tygeln så det inte blir några missförstånd. Så fårt h*n går framåt så beröm. Stannar h*n igen så gör om samma sak igen. Tålamod.

Min häst är också väldigt känslig när det gäller att lägga till skänkeln, hon nästan flyger iväg bara man lägger emot. Men just är hon blir såhär bryr hon sig inte ett dugg om skänkeln, så försök inte sitta å banka för det resulterar bara i att hästen stänger av iallafall.

Mm, jag inser att det krävs ganska mycket tålamod ifall jag ska lösa det här. Tyvär så vågade jag inte riktigt ryta till ordentligt då det var massa annat folk i paddocken :o. Men jag ska garanterat testa det ifall jag är själv nästa gång. Jag förstår ju att man verkligen måste bestämma sig att "nu ska jag fram" och inte ge upp men det är så svårt när hästen bara ignorerar en.
Jag testade tom att vänta ut henne men hon bara stod där och väntade... Vanligtvis kan hon inte ens stå still en liten stund :confused:.

Vid såna här problem är min erfarenhet att det är olika från häst till häst vad som funkar. En ponny jag red för massa år sen, det visade sig sen att hon hade fång som av ngn anleding inte hade upptäckts, och hon hade fått hovbenssänkning, därav hennes (i efterhand förståeliga) ovilja att gå framåt. Så nr 1: kolla henne! Om du inte kan ta henne till vet, så prata med ägaren. Är det bara du som rider hästen? Om inte, hör om hon brukar bete sig så även med andra ryttare. Om hon gör det hela tiden eller vad man ska säga så be ägaren kolla henne.

Min första egna häst gjorde samma sak. Efter erfarenheterna med fångponnyn blev jag jätteorolig men efter koll så var det inget fel på henne. På henne fick jag vara superbestämd. Jag provade två olika sätt. Min hopptränare sa åt mig att ryta åt henne och daska till henne lite med spöt på bogen, och det funkade. Detta behövdes oftast bara göras en gång per pass, efter ett tag nästan aldrig, och hon märkte när jag började närma mig spöt och då skärpte hon till sig.

Dressyrtränaren sa åt mig att vara lugn men bestämd. Sitta och driva, driva, driva och inte låta henne göra något annat tills hon lydde. Det funkade, men tog längre tid. Dock var det väldigt bra när vi kom till nya ställen där hon blev lite osäker, där hade nog pisken gjort mer skada än nytta.

Så kolla upp hur hon beter sig annars först o främst, om det bara är mot dig hon är så så är det nog bara test från hennes sida. Fortsätt med spöt på bogen, ryt åt henne en gång, och sen sitter du och trycker, trycker, trycker med benen tills hon går framåt. Låt henne inte gå någon annanstans. Med lite tålamod märker hon att du inte kommer ge dig, och då borde det gå bättre.

Lycka till!

nej förstår att det känns "pinsamt" å ryta i när det är en massa folk okring en, då tror dom väl inte att man är klok. Men, det ger resultat iallafall. Det var det enda sättet att få fram min häst på. Provade allt annat. Väntade ut henne, försökte vända henne åt andra hållet, försökte med att få henne att backa av min vilja (inte hennes, men slutade med att det blev av hennes vilja iallafall). Försökte få lite draghjälp. Inget funkade.

Du får berätta sen hur det går...

Vid såna här problem är min erfarenhet att det är olika från häst till häst vad som funkar. En ponny jag red för massa år sen, det visade sig sen att hon hade fång som av ngn anleding inte hade upptäckts, och hon hade fått hovbenssänkning, därav hennes (i efterhand förståeliga) ovilja att gå framåt. Så nr 1: kolla henne! Om du inte kan ta henne till vet, så prata med ägaren. Är det bara du som rider hästen? Om inte, hör om hon brukar bete sig så även med andra ryttare. Om hon gör det hela tiden eller vad man ska säga så be ägaren kolla henne.

Skulle hon ha fång så borde hon ju inte vilja gå framåt i stort sett någonstans. Varken i hagen eller vid uteritt.

Därmed min andra fårga, TS hur är hon när du rider ut?

Skulle hon ha fång så borde hon ju inte vilja gå framåt i stort sett någonstans. Varken i hagen eller vid uteritt.

Därmed min andra fårga, TS hur är hon när du rider ut?

Jag har ju inte ridit henne så värst länge men hittils har hon inte stannat vid uteritt, nästan tvärtom där att hon vill gå fram och upptäcka! Däremot red jag en häst förut som stannade vid uteritt och inte i paddocken och detta löste jag genom att hoppa av och leda en bit och sen hoppa upp igen. Detta funkade inte på nuvarande hästen heller.

Jag ska rida imorrn igen och ska försöka göra det i paddocken. Får se hur det går, får ta med ett spö och ryta till ifall hon stannar! Sen får jag ju inte förvänta mig att hon ska göra så... Då är det ju större chans att hon faktiskt gör såhär igen :crazy:

Mm men när det gällde ponnyn jag red så var hon så "snäll" så hon uppoffrade sig och gick framåt ändå. Men efteråt tänkte vi på det att hon faktiskt hade varit väldigt lugn i hagen, inte sprungit runt. Men problemet med henne var som jag förstod (var inte så gammal då) att hon hade haft "lite" fång, som inte hade upptäckts, länge, så hon kunde gå och vissa dagar var det bättre och andra sämre. Men oviljan att gå fram fanns alltid, men inte alltid lika illa. Vet inte ens om det kan stämma att hon hade "lite" fång, vet inte om man kan ha det mer eller mindre men det är det jag har för mig att de sa...

Så, ja, jätteviktig fråga hur hon är annars.

Tro fanken att en gammal starthäst tvärstannar om du drar i tyglarna samtidigt som du begär att den ska gå fram...???

Varför överhuvudtaget försöka samla den?

DOCK så fort vi kom in i paddocken och jag började samla henne så tvärstannade hon och ville inte röra en fena hur mycket jag än skänklade och försökte (försökte både jättemjukt och försiktigt, hästen är ju superkänslig men det blev nog ett par bankar i sidorna också :angel:).

HUR började du samla henne? Var hon lösgjord, rakriktad och på tygeln innan du började samla? Vad menar du med samling?

Tro fanken att en gammal starthäst tvärstannar om du drar i tyglarna samtidigt som du begär att den ska gå fram...???

Varför överhuvudtaget försöka samla den?

Du kan ju fråga lite mer om hästen innan du skriver sånthär i framtiden? ;)

Hon är omskolad till ridhäst och jättefin att rida annars än just denna gången. Samlar gör jag med sitsen och jag tvärdrog inte nånstans i tyglarna. Här menade jag dock att jag skulle börja arbeta henne och få henne på tygeln och mellan hjälperna.

HUR började du samla henne? Var hon lösgjord, rakriktad och på tygeln innan du började samla? Vad menar du med samling?

Jag menade mest att jag skulle få henne att gå i form och arbeta med baken :angel:. Fel uttryckt av mig: ursäkta.

Dock tycker jag att det är konstigt att två pers hoppar på mig bara för att jag skrev fel?

Senast ändrad av en moderator:

Mm men när det gällde ponnyn jag red så var hon så "snäll" så hon uppoffrade sig och gick framåt ändå. Men efteråt tänkte vi på det att hon faktiskt hade varit väldigt lugn i hagen, inte sprungit runt. Men problemet med henne var som jag förstod (var inte så gammal då) att hon hade haft "lite" fång, som inte hade upptäckts, länge, så hon kunde gå och vissa dagar var det bättre och andra sämre. Men oviljan att gå fram fanns alltid, men inte alltid lika illa. Vet inte ens om det kan stämma att hon hade "lite" fång, vet inte om man kan ha det mer eller mindre men det är det jag har för mig att de sa...

Så, ja, jätteviktig fråga hur hon är annars.

Vi får väl se ifall hon gör något sånt igen. Hon gör så bara med mig och i hagen är hon pigg och travar iväg när jag släpper ut henne osv.

Jag menade mest att jag skulle få henne att gå i form och arbeta med baken :angel:. Fel uttryckt av mig: ursäkta.

Dock tycker jag att det är konstigt att två pers hoppar på mig bara för att jag skrev fel?

Jag undrar fortfarande hur du gör. Samling kommer rätt sent i både utbildning och på ett ridpass, kanske därav förvirringen.

Men även HUR du gör ger ledtrådar till anledningen till stoppen. Om du inte tar mer i tygeln, men "sitter till" på ett annat sätt kan det vara ryggen eller utrustningen t.ex.

Hur gör just du när du ska få henne att gå i form och arbeta med baken? Vad kollar du av först?

Jag undrar fortfarande hur du gör. Samling kommer rätt sent i både utbildning och på ett ridpass, kanske därav förvirringen.

Men även HUR du gör ger ledtrådar till anledningen till stoppen. Om du inte tar mer i tygeln, men "sitter till" på ett annat sätt kan det vara ryggen eller utrustningen t.ex.

Hur gör just du när du ska få henne att gå i form och arbeta med baken? Vad kollar du av först?

Frågan från början var ju hur jag ska komma förbi att hon testar mig, för det gör hon (har jag kommit fram till nu, för hon har nog inte ont och isåfall krävs det många fler gånger med det här beteendet till innan jag börjar tro hon har det).

Hittils har det ju gått jättebra när jag ridit och hon har slappnat av och jobbat på bra. Hon är ganska springig och framåt så det första jag gör är lugna ner henne genom att ta små halvhalter och andas lugnt själv och sen göra lösgörane övningar i trav o skritt. Så fort hon slappnar av så jobbar hon på ganska bra redan då men för att få igång baken så krävs det ganska mycket arbete till.

Om hon stannar funkar inte gasen. Då får man strunta i allt annat tills gasen funkar igen. Dvs ingen hand, bara fram fram fram, oavsett hur det blir.

Och är det ett nytt beteende skulle jag absolut kolla upp hästen, eller be ägaren göra det. Antingen gör du något galet eller så har hästen något den reagerar på. Hästar jävlas inte med flit.

Om det är något du gör galet så är det stört omöjligt att lösa det över internet, det behöver man se på plats.

Om hon stannar funkar inte gasen. Då får man strunta i allt annat tills gasen funkar igen. Dvs ingen hand, bara fram fram fram, oavsett hur det blir.

Och är det ett nytt beteende skulle jag absolut kolla upp hästen, eller be ägaren göra det. Antingen gör du något galet eller så har hästen något den reagerar på. Hästar jävlas inte med flit.

Om det är något du gör galet så är det stört omöjligt att lösa det över internet, det behöver man se på plats.

Vi får väl se ifall det är något som behöver kollas upp eller så. Känns dummt att förhasta sig med sånt här speciellt då det ej är min häst.
Iaf när hon gjorde såhär så släppte jag handen helt och hade tyglarna långa även då hon väl gick fram. Detta är ju självklart. Hon stannade dock likförbannat ändå och tittade runt som om inget hänt :crazy:

Nja, vad skulle jag fråga???

Oavsett häst så gjorde du ju tydligen något galet eftersom hästen som i vanlig skogsridning går fram, tvärstannade på bana..

anatgligen förstod hästen inte vad du ville.

Kan hästen med ägaren gå i form?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama