Frysa in bar och frukt

Corminta

Trådstartare
Jag hittade hallon, blabar och mango till absolut vrakpris igar och tankte frys in en del.
Helst vill jag inte tillsatta nagot, tex socker utan behalla de naturella men funderar pa det smidigaste sattet.
Hallon och blabar borde val funka att skolja, lata torka och sedan frysa pa ett bakplatspapper innan jag lagger det i pasar men mangon ar knepigare.

Nagot jag ska tanka pa?

Sv: Frysa in bar och frukt

Dela mangon i kuber och styckfrys på bakplåtspapper precis som bären innan du lägger det i fryspåse.

Helst ska man inte skölja frukt och bär innan man fryser men om det verkligen behövs så låt dem torka ordentligt innan du fryser dem. Om du vill kunna plocka dem styckvis så frys dem en och en på en plåt innan du lägger dem i påsar. Mangon delar du bara i bitar och fryser likadant. Du behöver inte tillsätta något socker eller så utan de håller sig fina ändå.
Frukt och bär håller sig i minst ett år i frysen men jag har haft bär i flera år som har varit lika goda ändå sedan när de har plockats upp.

Jag vill helst skolja eftersom de garanterat sprutats pa nagot vis.
Jag fryser ju tex kokt kottfars och fisk utspritt pa bakplatspapper nar jag gor maat till sonen sa tankte gora agot liknande med de har.

Ar det sidigare att frysa mangon i bitar eller att mixa och sedan frysa i iskubsform?

Det kvittar nog om du mixar eller fryser i bitar.
Nu är jag ju sen med mitt svar så du har säkert redan fryst in det.
Hoppas att det blir bra :)

Faktiskt inte, har vantat pa att de ska mogna. Tankte gora det idag och kor nog ap bada metoderna sa far jag se vad som blir bast helt enkelt.
Baren ar daremot frusna och undanstoppade i sina glassbyttor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka