Frustrerad

Cambrie

Trådstartare
Vad är vitsen med att sluta köra p21 lopp? Vår hemmabana har börjat köra ett p21 lopp max var 4-5 tävlingsdag, och då oftast med väldigt låga tillägg.
Att det är många hästar som vill ha tillfälle till att starta märks väl inte minst på anmälningarna, 30-40 anmälda till de flesta lopp en vanlig kväll med 15.000 kr i första pris.

P22 ligger min oftast i fel klass för också. Hon har 62.000 kr på sig, de flesta p22 lopp är närmast 60 eller 75.

Andra banor kör p21 som är fina men då hon stressar upp sig och stannar i loppen när hon reser är det inget bra alternativ. Då får hon ju inte den minsta lilla poängen med sig hem. Så, här står man alltså med en häst som inte kan resa, har 13 poäng i en av de värsta klasserna på sig och kommer inte med i lopp.
B-lopp körs ibland. Men kostar 200 i anmälning, 250 i boxhyra (minst) plus moms och detta för att köra om en dryg tusing i första pris, som min förmodligen inte kommer att ta hand om då hon saknar det där sista som gör vinnar skallen. En plats kan hon vara på men vinna är svårt för henne. Kunde man vara med i ett p21 en gång i månaden skulle man ju i alla fall kunna köra ihop till boxhyran på tävlingsdagen.

Vad beror detta på? Är det för att tvååringarna ska ha alla prispengar och det sparas? Jag kan förstå att de väljer att lägga pengarna på unghästarna då det nästan aldrig är fulla lopp och de då kan ta tillbaka de prispengarna som de inte behöver betala ut...:devil:

Nä, jag hoppas de tänker till, det är en hel del hästar som har poängnöd, de borde också få chansen att starta i annat än b-lopp (som man måste vinna för att få tillräckligt med poäng för att ha en chans att kunna vara med i riktiga lopp) eller åtminstone ta bort startavgiften i b-loppen.

Sv: Frustrerad

Ljuger resultatraden måste man för det första fråga sig om man hamnar i poängnöd. Det händer,men inte alltid. Gör den det,och hästen är bättre än raden så brukar dom kamma hem segern i Blopp.

Nu tycker jag du resonerar lite konstigt, alla hästar är väl inte utrustade med vinnarskallar? Den här hästen går inte i ledning eller i dödens ens i jobb. Då stannar hon, alltid, oavsett tempo, sista 500.
Hon är utan problem 4-3 ev 2a i de flesta lopp men kräver smyglopp och stannar så fort hon får huvudet först, det är en medhängare så att säga. Ingen stjärna men har absolut gått ihop sig för mig (har tagit pengar i de allra flesta starter för min del, JAG är nöjd med det, då det inte är någon vidare lätt häst) de senaste starterna har hon (vi?) haft otur, en gång har hon rest, stannade då i loppet då hon fick springa i dödens (så gör hon i alla jobb också så det är något som verkar sitta psykiskt att det inte går att springa i den positionen), hon har blivit påkörd en gång (det rår hon inte för), bråkat med kusken och slagit en gång (det är en pissmärr utan dess like, är man för hård mot henne säger hon ifrån, och det rejält, tycker hon inte om kuskens händer, säger hon ifrån, går man ner i defilering innan start, blir hon så exalterad att hon säger ifrån). Och dessutom galopperat två gånger utan anledning (som vi dock troligen hittat felet till). När hon väl har varit felfri har hon suttit fast utan lucka tredje-fjärde invändigt. Efter galopperna har hon sprungit ikapp i rejäla upphämtningar så det är en otroligt bra häst, men dock ingen vinnare, den skallen har hon inte helt enkelt. Och ett B-lopp måste man vinna för att överhuvudtaget kunna få poäng att ens fundera på att vara med. Visserligen ett p21 lopp också, men det går dock runt om du är 2a - 3a kanske till och med 4a med boxhyra och anmälningsavgift.
Jag tycker absolut att man kan slopa startavgifterna i b-loppen. Det är jättebra att de höjer prissummorna i andra lopp, visst, för oss som har hästar med över 1000 poäng är det självklart bra att dessa får lopp med bra pengar att starta i som inte är v7, men jag tycker det är fel att slopa p21-loppen för det, för de flesta hästar är inte i rikstotoklass. Och med 40 hästar anmälda i ett vanligt lopp , då räcker det inte med att vinna ett sådant heller, men det är i alla fall pengar till stallhyran in då.

Jag tror de flesta är överrens om att det är trevligt att köra om mer än kaffepengar till resan, men det måste ju finnas starttillfällen också.

Ingen stjärna men har absolut gått ihop sig för mig
Du måste ha en bra revisor eller väldigt små omkostnader om hästen gått ihop sig med 25.900 kr in under ca 2 år. Imponerande...inkl. inköp?

Om hästen är kapabel är det väl inga problem att anmäla upp?
Du får en chans 23/5 och en ny chans 27/6 på hemmaplan.

Jag tror inte att pengar tas från P21 till tvååringsloppen i alla fall. Prispengarna i P21 är nog försumbara, men de genererar inte så mycker spelintäkter på dessa lopp. Vet dock inte varför Kalmar skriver ut få P21-lopp.

Såklart ett jätteproblem om man har en häst som inte vill vinna. Inte heller kul med en häst som är "en riktig piss märr". Ingen fördel att hon inte gillar spets eller dödens. Vill helst starta på hemmaplan. Du kanske förstår att med just den individen i stallet blir det ganska stora problem att hitta optimala möjligheter så ofta. Skönt att du i alla fall ha låga omkostnader. Min häst i amatörregi kostar ca 4.000 kr/mån med boxhyra, foder, försäkringar, hovslagare m.m. Veterinären...så blir det än dyrare...

Ursäkta att jag har en tråkig ton, men det är ganska svårt att anpassa travsporten för alla hästar.

Jag menade gått ihop sig på startavgifter-boxhyror, det andra vet jag att hon inte gått ihop sig på, men åtminstone jag vill ha chansen att få tillbaka startavgift-boxhyra om jag startar i ett lopp. Ursäkta om jag var otydlig där (att hon har så lite pengar på sig är ju för att hon i princip bara startat 5000 kr lopp, ni vet lika väl som jag att de inte får ihop särskilt mycket på att vara 3-4a i sådana lopp, likväl kan boxhyra-startanmälning och transport gå ihop sig).

Och grejen är ju det att det är ju knappast bara jag som drabbas, till tävlingarna på fredag (som jag inte räknat med att komma med i, men 40 anmälda???) krävdes det en hel del poäng för att komma med i alla lopp utan snabbloppet och treåringsloppet. Så det är ju knappast bara den hästen som inte är i den situationen att behöva starttillfällen. Ska också sägas att Kalmar varit duktiga och haft ett "vi-som-blir-över"lopp varje tävlingsdag tidigare, och då har det inte varit hälften så många anmälda.

Helst vill man ju inte ta ut en häst som har 62 på sig på 40 meters tillägg. Det får väl bli så i annat fall men det är svårt att runda ett helt fält även om man har full tur på under vägen, det tror jag många är överrens om liksom jag tror att de flesta blir frustrerade när hästarna inte kommer med någonstans.

Jo, det var rätt otydligt angående gå ihop eller inte... Vi har nog olika syn här.

Du ska väl vara glad att få starta från tillägg, så slipper du hamna i spets eller dödens. Risken bör vara minimal från dubbla tillägg? P21-lopp ska ha låga prissummor, allt annat vore orimligt.

Självklart förstår jag och även jag blir frusterad när hästen/arna inte kommer med i lopp. Fast ditt fall är nog bland den mesta överkursen jag stött på. Jag tror du skulle ha roligare med en annan häst, speciellt när hästen inte ens är trevlig. Jag har normalt full förståelse för de som vill ha kvar sina mindre lönsamma hästar, men är de inte ens trevliga...så förstår jag inte. Vill du fortsätta vidare, så får du nog leva med att förutsättningarna inte är så goda.

Lycka till i alla fall och du får gärna överbevisa mig!

Åh, jag tycker om min häst :love: hon är speciell, men hon är trevlig när man kan henne och vet om hennes temperament. Dock säger hon ifrån och kan slå om man är för tuff mot henne, alla hennes syskon är likadana så hon har nog fått det från mamman. Och det är väl just därför hon är kvar. Men som sagt, man får vara noga med kusk i hennes fall, och dessutom prata med defileringsgubben om att man inte kommer ut i defileringsvolten för då blir hon stressad. Volten är konstigt nog inga problem, det kan vara flera omstarter och hon skulle inte bry sig.
Sedan som sagt så är det ju mycket för att det finns kapacitet i henne också, hon är leasad med köpeavtal så det skulle gå att skicka iväg henne om det vore så men jag vill ju så gärna ha fram det som finns. Även om t.o.m jag börjar tröttna då hon som sagt inte kommer med. Och behöver sina smygare i loppen.
Hon springer ju med i alla gäng, spelar ingen roll om det är 5 eller 50 i första pris. Och det är en nyttig häst för mig, sedan att hon sprungit i mest 5000 kronors lopp är en annan femma. Att hästarna ska gå runt sig med allt inräknat har jag aldrig räknat med. För mig räcker det med att hästarna springer ihop sina startavgifter-box-och bensin pengar till tävling, jag ser själva hästandet som en dyr hobby men däremot ska tävlingarna helst gå ihop sig.
Men sedan är det ju det i hennes klass, det skiljer inte mycket mellan klasserna i så låga klasser, att runda ett helt fält är tufft, jag vill helst stå på start med samtliga våra hästar (jodå, vi har fler hästar, som fungerar även om de inte är riktigt startklara än). Med henne är det väl dödens jag är rädd för. Ledningen spelar ingen roll, oftast finns det någon som vill köra där så oftast kan kusken släppa, dock, när hon kommit dit på senare tid så har det blivit först andra, sedan tredje och fjärde invändigt. Sedan har hon varit fast.

Jag får väl försöka testa henne i monté igen, STC´s serie lär väl bli välbetalada poänglopp förmodar jag:grin:

Men nog om min häst nu, det var inte henne den här tråden handlar om;) Jag menar självklart inte att det ska vara 100.000 i första i ett p21 lopp, men när behovet är så stort, varfölr inte köra som de brukar ett p21 lopp per tävlingsdag för de som blir tvångsstrukna och inte kommer med i de ordinarie loppen? Det har ju fungerat förut, nu har de slutat med det? Även om det går och resa med hästarna, så vill ju inte folk resa (oftast i alla fall) för ett 3000 kronors lopp? Det kostar för mycket om man ska vara ledig från jobbet, köra (med dagens bensinpris). I bästa fall får man 350 poäng med sig hem, men förmodligen inte eftersom bara en häst vinner loppet. I vårt fall är det 20 mil från Kalmar till närmaste bana förutom Tingsryd (som visserligen bara kör 5000 kronors lopp men där vill ju alla vara med så där brukar det ju krävas långt över 100 poäng i alla fall).
Jag tycker det är lite tråkigt faktiskt. För det är lätt att hamna i p21 träsket. Ett par starter med otur så är man där. En bra häst tar sig upp därifrån ganska direkt som Lines säger, en medioker häst som springer med men kanske inte vinner eller behöver ha loppen körda på ett visst sätt, tar sig inte upp med enbart matpengs platser. Är ni med på ungefär vad jag menar?

Jag har lite samma lika, min är en sk skithäst nuförtiden ( det året hon sprang in sina pengar var hon "jättefiiin" när man pratade med folk, givetvis var hon juh då oxå tränad av proffs vilket höjde hennes "status")... Nå väl, hon har dryga 286.000 på sig & rekord 14,4ak(satt i somras) & dragits med i princip mellan 25-0 poäng sen hon kom i min regi från proffs. I var lopp har den som kuskat placerat henne där hon inte går ett smack- SIST invändigt. Jag har fått uppanmält så man nästan skäms för att hon öht ska komma med i lopp!! Eller P21 lopp med 60-80 m tillägg... Hur trist som helst, då hon vill vara med i främre klungan hela loppen för att ens gå för fullt över mål. Hon är som 2 olika hästar - totalt urdålig i bakre klungan, ledningen eller 3-4e ut som en tiger. Sånt lessnar jag på, när kuskar redan bestämt sig för resultatet innan han ens värmt.. Fick tex en kommentar av en av landets bättre gubbar när jag talade om hur hon var i loppet osv då hon kan vara lite knepig in i svängar osv " kan en 8 årig märr vara speciell??!"

Men åter till p21.. skulle hellre se att det är 6000 kr i första.. Och högre proppar så man slipper tilläggen jämt..

Liknande trådar

Trav Snabbt jobbat tycker jag, vad tror ni? Kommer detta att stimulera hästägande? Pressinformation 2010-10-27 39 miljoner i...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: CK
·
Trav Någon som undgått att Faksen gjort comeback, och att det var nio strukna i loppet? Låt oss anta att de flesta av de som är sjuka inte...
Svar
10
· Visningar
1 396
Senast: jari
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: solros
·
J
Trav Ingen har väl undgått att läsa om de nya nerskärningarna inom travsporten?! Och att vi här uppe drabbas hårdast var väl inte heller...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar