Frustrerad styvmamma

H

Hipsterskummis

Beöver råd och hjälp hur man ska gå till väga, jag och min sambo bor tillsammans med vår gemensamma son på 14 månader och sen har vi hans dotter på snart 9år sen ett tidigare förhållande varannan vecka. De funkade ett tag men nu funkar det inte alls. Det är 2,5 mil mellan oss och hans ex. Hans dotter mår inte bra av att ha det så här, koncentrations problem, beter sig inte kamratligt i skolan mot sina klasskompisar, kissar på sig dagtid och även natte tid( vilke´t hon inte kan hjälpa givetvis) och massa andra saker. Jag tycker det låter så hemskt när hon frågar oss som tex "Vart ska jag vara imorgon?" Hon behöver en fast punkt en trygghet med fasta regler. Hennes mamma vill absolut inte gå med på att hon varken bor hos oss heltid eller att hon bor där på heltid, med anledning att hon vill att dottern ska träffa båda föräldrarna lika mycket. Och det är i och för sig sant, självklart så vill man ju det, men i den här situationen så gäller det barnets bästa inte vad föräldrarna vill. Just nu går hon i skolan i kommunen där hennes mamma bor, hon har alla sina kompisar där osv. Min sambo är förtvivlad över denna här situationen, för han känner att han vill att sin dotter ska må bra och ha det bra, han känner det som om att hon är något sak som skickas fram och tillbkaka mellan 2 olika hem. Han har försökt att prata med sitt ex ett X antal gånger men utan att bli något mer klok.

Så nu skulle jag behöva råd och hjälp av någon som kanske kan göra en mera klok. Jag har inte fått med allt i min berättelse, så fråga om de är något ni undrar över. Tacksam för svar!:rofl:

Mvh

Sv: Frustrerad styvmamma

ett förslag är att ha fasta dagar tex
hem ett: hämtar från skolan fredag varje vecka, och lämnar måndag morgon.

hem två: har från efter skolan måndag till fredag morgon.

detta gör att flickan kan relatera till veckodagar vart hon ska vara

Ja vi har haft det som förslag, men de skulle inte funka för någon av oss. Tyvärr så jobbar både min sambo och hennes mamma mycket, och verkar inte vara beredd att ändra på de.

Vi ska försöka att få igenom att hon ska ha ett fast hem, men det är inte det enklaste när hennes mamma inte är villig till nåt. För ungen mår inte bra de visar sig klart och tydligt.

Går det inte att göra en större grovplanering, skriva in den i en kalender som blir tjejens egna kalender, så vet hon ju när hon ska vara vart?
Kalendern kan ju ha ett "favorittema" så känns det lite som en belöning dessutom...

Går det inte att ha varannan vecka? Eller 2 veckor hos ena, 2 veckor hos andra?

Det låter inte kul för någon detta.

Min mamma bor tillsammans med en man som har 3 barn från ett tidigare förhållande. Vad jag hör på dem är det inte lätt. Det gjorde helt enkelt så att de flyttade närmare barnens mamma för att barnen skulle ha det lättare att åka mellan mamma och pappa. Sen har de alltid en bestämd "bytesdag" vilken är fredagar. Det gör det lättare för barnen att veta vem de skall vara hos nästa vecka.
De är alltid noga med att inte byta helger eller veckor. Pratar med barnen om det skulle vara något speciellt. Diskuterar innan med barnen angående stora högtidsdagar osv. Nu är barnen 14, 12 och 10 så de har hunnit blivit snäppet äldre än din styvdotter.

Mammas karl (barnens pappa) och barnens mamma ser till att ha "jobbvecka" den veckan de inte har barnen. Det är då de jobbar över och har aktiviteter på kvällarna. De veckor de har barnen är "barnveckor"

Personligen skulle jag inte vilja att mitt barn bodde enbart hos en förälder. När hon dessutom är så pass stor kan hon ju vara med och planera själv. Men att ha fasta hållpunkter minskar nog stressen betydligt.

Hoppas det löser sig!
Mvh Miks

Vi kör ju med varannan vecka nu och de funkar inte, och tjejen mår ju inte bra av det, det märks ju tydligt på henne och säger ofta själv att hon vill bo på ett ställe och när vi frågar henne vart hon helst skulle vilja bo, så svarar hon att hon vill helst bo hos sin mamma. Och sen så har hon en mamma som inte vill att hon bara ska bo där och hos oss varannan helg.
Då blir allt helt plötsligt mycket knepigare hur man ska gå till väga.....

Ah jag förstår! Skit oxå då....

Anledningen till att min mamma och hennes gubbe flyttade närmare barnens mamma var för att hon inte velat att barnen skulle bo hos henne alls när de var små (de separerade när yngsta var 1 år). Sen fick hon för sig att hon ville ha barnen. Då bodde de på helt olika sidor om stan nära 10 mil ifrån varandra. Pappan (min mammas gubbe) tyckte ju såklart att det var viktigt att barnen träffade sin mamma så han ville flytta.

Kan man lösa det med att flickan bor hos sin mamma mestadels av tiden och att pappan är "barnvakt" när mamman jobbar sent? Finns det någon speciell anledning till att flickan hellre bor hos mamma? Eget rum, andra rutiner, mer uppmärksamhet, special treatments? Kan det ha blivit en stor påfrestning att få ett nytt syskon? Att regregera i utveckling kan väll ha med uppmärksamhet att göra när det gäller mindre barn, större vet jag inte rikigt. Kanske kan vara läge att försöka komma i kontakt med exempelvis familjerådgivning för att få råd och kanske en utomståendes syn på situationen.

Förstår att ni har det jobbigt just nu.

Mvh Miks

Vi kör ju med varannan vecka nu och de funkar inte, och tjejen mår ju inte bra av det, det märks ju tydligt på henne och säger ofta själv att hon vill bo på ett ställe och när vi frågar henne vart hon helst skulle vilja bo, så svarar hon att hon vill helst bo hos sin mamma. Och sen så har hon en mamma som inte vill att hon bara ska bo där och hos oss varannan helg.
Då blir allt helt plötsligt mycket knepigare hur man ska gå till väga.....
Jag måste få kommentera det jag fetmarkerade ovan - detta visar ju att flickan i alla fall är väldigt trygg med er, för annars hade hon nog inte vågat säja att hon vill bo hos den andra föräldern. Keep up the good work! :bow:

I övrigt tycker jag att det låter som att samarbetssamtal på familjerätten vore en bra ide, för att få mamman att förstå att det i första hand är barnet man ska tänka på! Att Ni är beredda att kliva åt sidan och få ett mindre umgänge med flickan visar ju just att ni ser barnets perspektiv, så det är ju jättetrist att mamman inte kan ta det till sig. Det handlar ju inte om att ni vill "lämpa över allt på henne" eller smita undan ert ansvar, utan snarare att ni väljer att avstå för att flickan ska må bra.

har hon någon kurator, bup eller annat att prata med om detta? Låter som att hon behöver mer hjälp just nu, som är utanför familjen, för att reda upp sina känslor. Det kan ju även vara så att hon påverkats av att ni har et tlitet barn och känner sig lite utanför i er familj?
Min andra tanke var att kan ni inte flytta närmare mamman? Så att hon kan ha bägge sina föräldrar på nära avstånd, kanske själv kunna ta sig emellan bägge hemmen och har sina kompisar och bägge föräldrar nära oavsett var hon bor.

säger ofta själv att hon vill bo på ett ställe och när vi frågar henne vart hon helst skulle vilja bo, så svarar hon att hon vill helst bo hos sin mamma. Och sen så har hon en mamma som inte vill att hon bara ska bo där och hos oss varannan helg.
Hur kan man säga så som förälder? *stackars lilla tös*
Är det närheten till skolan som gör att hon vill bo hos mamma, eller kan det vara "brist" på mamma som gör att hon vill bo där?
Jag antar att ni på grund av sängvätningen har kontakt med barnmottagningen? Ni kan inte få kuratorshjälp där som kan hjälpa er att bena ut problemet tillsammans båda familjerna?
Så här kan inte tjejen ha det, hon är så pass stor att hon bör få komma till tals själv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 487
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar