Frustrerad häst-studerande

A

Aliva

Vet inte om jag är på rätt ställe, men chansar. Jag studerar just nu till Ridskolepedagog i Tenhult och trivs fantastiskt bra. Nästa år kommer vi eventuellt få läsa en instruktörsfördjupning, men som i de flesta andra (?) utbildningar mot instruktör så krävs både dressyr och hoppning.

Detta kan jag förstå, men samtidigt, om jag ENBART är intresserad av dressyr, (jag har inga tankar åt hoppning, jag är rent av rädd för det), varför kan det då inte gå att kompensera hoppningen på något sätt?

Jag är som sagt hopprädd, (framförallt när det handlar om hästar som jag inte känner till 100%) och har insett att jag inte kommer kunna läsa instruktörsfördjupningen eftersom jag inte har någon större lust att få ångestattacker inför att hoppa en LC/LB-bana. Det är väl ingen höjd, tänker ni, men för mig är det så. Jag vill så gärna läsa instruktörsfördjupningen.. Jag har väl bara lite svårt att acceptera att man MÅSTE hoppa för att ens ha en chans som instruktör.

Någon som tänkt likadant eller är det bara jag som är mesig? :crazy:

Sv: Frustrerad häst-studerande

Jag har funderat lite i samma banor som du. Jag är rätt mesig och tycker att 1.10 (LB) är rätt högt. Visst har jag hoppat mkt högre i mina dagar men numera tycker jag att max 90 cm är lagom :p Grejen är jag nog skulle fixa att rida en 1.10 bana rent tekniskt men att hoppa just den höjden är väl saftigt för mig. Dessutom tycker jag att det borde vara högre krav på dressyren. Nu är det väl LB/LB som krävs? Jag tycker nog att LA borde vara minsta kravet för att bli godkänd efter utbildning, LB dressyr är ju bara att kunna korta och länga steget och lite enkla ridvägar. Inga rörelser ingår i ngt LB program. Och hoppningen borde sänkas, ingen är ju rädd för att rida skänkelvikningar men man kan ju vara rädd för att hoppa höga hinder men man kan ju vara en duktig ryttare ändå. Dessutom kan man ändå vara en bra pedagog vilket borde vara viktigare är hur höga hinder man kan hoppa. Men som sagt man kan ju hoppa en svår teknisk bana utan att det måste vara högt.

Ett alternativ är att försöka bli C-tränare i dressyr men då måste man nog rida MSV har jag för mig men klarar man det så är det kanske värt ett försök. :)

Tack för ditt svar! Skönt att höra att jag inte är ensam.. :-)
Håller med om att LB är ett lågt krav för dressyr. Personligen tycker jag dessutom att det är viktigare att kunna dressyr än hoppning eftersom dressyren är grunden för hoppning.

Precis som du har jag oxå hoppat högra än 1,10, men just för dagen gör jag det helst inte, och speciellt inte på en häst jag inte känner. Visst, det är väl inte helt lätt att rida MSV dressyr på en häst man inte känner heller, men för min del känns det troligare att rida dressyr på en okänd häst än att hoppa på en okänd häst. LA är dessutom inte speciellt krävande. Det är skänkelvikning, ryggning och en halv långsida förvänd galopp. MSV är väl lite "värre" isf, det är halt från galopp, öppna, sluta, bakdelsvändning och galoppombyten. Men jag gör hellre det än hoppar hinder över 1,00!

Jag förstår om ni tycker att jag gnäller. Men lika väl som folk ÄLSKAR att hoppa höga hinder, lika mkt älskar jag att lyckas med mer eller mindre svåra övningar i dressyren.

Förresten så älskar jag den här meningen som du skrev;
"Och hoppningen borde sänkas, ingen är ju rädd för att rida skänkelvikningar men man kan ju vara rädd för att hoppa höga hinder men man kan ju vara en duktig ryttare ändå."

SÅ SANT!

Hur som helst så ska jag nog undersöka det där med c-tränare i dressyr. Det är ju ändå det jag är intresserad av.. :-)

Säger som Frajda... Satsa på att bli C-tränare istället. Alternativt bit ihop och gör skiten... Det är inte kul med ångest, men allt beror ju på hur viktigt det ä iförhållande till hur otäckt det är...

Ptja, alltså, det hänger egentligen främst på vad man får för häst. Är det en häst jag känner och litar på så är det egentligen inte såå farligt, men är det en häst jag sedan tidigare känner mig osäker på, då kommer det absolut inte gå. Önska häst går ju inte direkt heller. Så det känns som att jag får försöka satsa på C-tränare, fast jag har ingen aning om hur det ska gå till heller.. :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar