Frustrationsnivån överskriden! *långt*

S

skrutten

Nu tryter mina kunskaper och nerver strax.
Ett problem har uppstått med min hblkille. Han är 16 år gammal och går svår A dressyr. Det har aldrig vart ett problem att rida honom då han är jättelyhörd och pigg, och vill alltid vara till lags. Det enda som någon kan se som ett problem är att han lätt blir het och ser spöken i varje hörn då man rider ut i skogen. Detta är inget problem för mig då jag tycker om utmaningar och har full förståelse för att ham blir stirrig i skogen, då han inte blivit riden annanstans än i manege eller på ridplan.

För 8 månader sen flyttade vi till ett litet privatstall, jättemysig omgivning och han gjorde sig hemmastadd snabbt.
Efter att jag satte igång honom efter sommarbetet började ett problem. Då stallägaren skulle leda honom till och från hagen till stallet blev han vettskrämd varje gång de skulle passera ingången till ridplan. Flera gånger var han nära på att hoppa på henne.
Red mycket i naturen efter sommaren men förra veckan då jag skulle rida ett ordentligt pass på plan började problemet..

På ena kortsidan av plan står tre st röda oljetunnor som vi använder som hinderstöd. Han har aldrig tidigare brytt sig om dessa och har heller inte "råkat ut för något" som skulle kunna göra honom rädd för dem.
Men det var precis vad som hände. Han vägrade gå förbi dem, stanna så fort man närmade sig kortsidan, stirrade, stegrade sig och verkade allmännt vettskrämd. Fick jag honom där förbi gick han som på nålar och minsta vindpust fick honom att explodera. Till sist gick det inte ens att rida på volten på andra kortsidan, för så fort man kom in mot mitten blev han rak som ett rör och tappade koncentrationen helt :confused:

Nu kan det gå upp till 45 minuter innan jag får honom så avslappnad att han går att jobba med, men då är han väldigt nära explosionsrisk hela tiden. Inte kul och jag har heller inte tid att varje gång kämpa bort över halva tiden då jag har fler hästar att rida.
Har verkligen försökt allt. Har lett honom förbi, med och utan sadel, haft honom lös på ridplan, suttit på och haft en kompis att leda, longerat, lockat, lirkat och försökt. Nu orkar jag inte mer, och har märkt det på att jag undviker att rida där övht :(

Funderar om han jäklas?
Det finns två likadana tunnor uppe vid stallet men dem bryr han sig blanka f*n i :mad:

Ursäkta att det blev långt, men behöver verkligen tips och råd :crazy:

Sv: Frustrationsnivån överskriden! *långt*

Det finns ingeting som heter svår A, så jag undrar hur mycket erfarenhet du själv har?

Om det är exakt som du beskriver så ser jag det som en ren olydnad.
Vet du hur hästen reagerar med en annan ryttare?

Jag skulle rida hästen så att jag hittar en plats på ridbanan där den inte finner anledning att hoppa och fara för dessa tunnor. Sen skulle jag kräva lyhördhet av hästen, när det fungerar så skulle jag närma mig kortsidan samtidigt som jag kräver något annat. I en öppna tex. Om hästen då hoppar till så ska jag bara tillbaka till min öppna inget annat.

Jag ber om ursäkt om benämningen vart fel. Här i finland hos oss heter det "Vaativa A" , direkt översatt till svenska krävande A. Så jag vet inte vad den klassen heter i sverige? :confused:
Dessutom tävlar jag inte så mycket, det jag har tävlat är lätt C så jag är inte så insatt om vi säger så :)

Har haft en annan ryttare och prova, men han gör samma sak då. Jag anser det också som olydnad eller "jäkelskap" just därför att han inte bryr sig ett dugg om tunnorna som är uppe vid stallet.
Har försökt att rida på vid andra kortsidan och helt strunta i den sidan där tunnorna är, och sedan "smyga" mig närmare. Det fungerar till en viss grad, om jag tex skänkelviker mot tunnorna. Men så fort vi kommer närmare än 10 meter blir han "rädd".

Det jag blir irriterad på är det att jag måste pjoska så med honom innan jag kan göra det jag har planerat för dagens pass. Det far en massa tid upp i rök lixom.. Känns även som att hästen skall kunna gå dit jag vill så länge som det verkligen inte är något som är farligt. Tänker jag helt fel?

Och att tvinga honom (inte ordagrannt med våld då förståss) känns heller inte fel, men det är ganska förståerligt att nerverna inte håller då jag vet att han inte är rädd för tunnorna, och att han har sett betydligt värre saker tex under tiden som hopphäst?

Ps. Du kan väl berätta till mig hur klasserna indelas i sverige? :cool:

Vill absolut nte dumförklara dig, men har du lett fram honom till tunnorna? (Kan vara jag som missat i texten annars) Ibland kan de behöva en kompis brevid (Bara han inte springer på dig så) Du kan ju lägga ett äpple elelr något got tpå dem om han närmar sig? Inte för att göra det till något slags foderställe men om han associerar tunnorna med något smaskigt kanske han inte är livrädd för dem längre (Risken finns dock att han kanske stannar där när du rider förbi, haha.. Du får göra en avvägning) :)

Jag tycker inte alls det låter som olydnad, eftersom han verkar helt panisk av dig beskrivning :/

Senast ändrad:

Flytta tunnorna? Iaf till andra sida om det går och se om han reagerar då med.

Kan du inte sätta ut dom på andra ställen i paddocken? Så att han släpper just det hörnet? Flytta runt varje dag så att han vänjer sig för tunnorna och slutar att titta i det hörnet, eller bara flytta ut en tunna i mitten av voltspåret så du måste rida igenom en sk passage.

Tänk på att det sitter mest i ditt huvud nu, han tycker nog att det är småkul när du börjar "bråka".. du vet ju om att dom kan hoppa upp och bita honom :p.. Var smartare än honom bara..

Tack för tipsen! :) Skrev i första inlägget att jag har prövat på det mesta, har alltså försökt att leda honom till tunnorna, med och utan sadel, men han har nästan hoppat på mig då. Har haft min kompis att leda honom med mig på ryggen, och har även prövat att ha ett annat ekipage (häst och ryttare) tillika på ridplan, för att de skulle kunna ge gott exempel genom att gå förbi tunnorna. Det struntade han lika mycket i..

Ska prova med att flytta tunnorna, men kan det verkligen göra någon skillnad?

Ja, så sade stallägaren oxo, att han märker att jag är irriterad över det, och han tycker det är just lite småkul.. Vilket INTE jag håller med om :cool:

Om jag flyttar på tunnorna, blir han inte mer panikslagen då, om de plötsligt har "flyttat på sig" ?
Jag är inte rädd för hans påhitt eller så, men visst blir man lite skraj då han reser sig högt och/eller kastar sig åt sidan för att sedan flyga framåt i galopp? :crazy:

Kan det vara ngt psykologist? Att det sitter i huvet på honom (eller mig :p )? men varför bryr han sig inte om tunnorna vid stallet?

Tja, du spänner dig ju med vid tunnorna nu antar jag? Eftersom du tror han ska flyga iväg. Och då kommer han flyga iväg, för han tror att det är du som är rädd för tunnorna kanske. Testa flytta dem vettja det kan ju funka.

Senast ändrad:

Flytta på dem. värt ett försök. Hade en häst som alltid blev rädd vid där vi hade hinderstöden jag flyttade hinderstöden. Satt dem i hagen (tog självklart av bomhållarna för att minska skaderisken) tvingade i princip hästen att vara nära dem varje dag. Satte tillbax dem på samma ställe och han kunde lite motvilligt aceptera att dem stod där. Till slut brydde han sig inte alls.

Jaa det kan ju funka. Och jag förlorar inget på att prova :idea: ( - lampan)

En sak undrar jag bara.. Om jag flyttar tunnorna, typ lägger dem lite "blandat" över hela ridplan, spänner jag mig inte automatiskt då, och så blir han hysterisk runt hela plan?
Vill verkligen ha en lösning på detta..

Var nyss och rida (hade inte hunnit kolla svaren här innan dess) och då kämpade jag 25 minuter. Så fick jag honom att slappna av och vi hade ett trevligt flyt på, och så vart det en kråka som kraxade ifrån ett träd som är vid "tunne-hörnet" och PANG så satt jag på marken :cool:

Det var lite onödigt. Så var det bara att försöka fånga en totalt uppskrämd häst. Som tur skadade varken jag eller hästen sig.

Men låt någon anna rida den gånge? Alltså sätt dem på lite olika stället förutom nära där dem nu står. Sen låter du någon anna rida honom..:)

Får ingen annan att rida honom nu, så jag ska försöka själv imorn. Flyttar på tunnorna, sitter upp och rider. Svårare än så kan det inte vara.. Uppdaterar imorron :)

Vi har en likadan.
Ridskolehäst, 12 år, föredetta körhäst.
LIVRÄDD för uppsittningspallen i hörnet.
Eller den nya bajshögen som låg i det andra hörnet.
Eller
Eller.

Våran försöker bara skapa en scen och komma undan arbetet.
Kan din försöka med samma sak?
På våran funkar det att daska till en gång med spöt och påminna honom om fokus och sen ignorera beteendet.

Eller så lär han sig associera tunnorna med smärta, så blir de ännu farligare. >.>

Hur kommer det sig då att våran slutar reagera på dem?
Jag menar en snärt med spöt för att få honom tillbaka till verkligheten, få honom att reagera på mig och inte tunnorna.

Eller så lär han sig associera tunnorna med smärta, så blir de ännu farligare. >.>

De är inte alls säkert, många hästar som håller på och tittar på saker och ting för att komma undan jobb. Om min häst tex. börjar titta på nåt är det bara att säga till honom att lägga av och han fortsätter jobba och bryr sej sen inte, det är hans sätt att testa ryttare på. Är man för mesig med honom och inte säger till honom och behandlar honom som om han är rädd så tillslut så tittar han på allt och kan inte jobba för fem öre.

TS:
Jag hade testat att bara skita i honom och försökt rida på så gott det går, inte göra någon grej av det utan gå till ridbanan och rid som om hästen aldrig tittat på något. Sen givetvis försöka sitta kvar så gott det går när den börjar bråka.

Och att plasera ut tunnorna på olika ställen varje dag är också en bra ide.

Sen hade jag nog testat att ha ett långt rep och sen gått med nån tunna i handen och bara gått tills hästen tröttnar helt enkelt, brukar funka. Dom flesta hästar går ju gärna efter saker, det är värre när dom ska gå mot dom.

Senast ändrad av en moderator:

Det var bara ett tips.
Jag ställde frågan i sammanhanget;

Om han skulle förknippa tunnorna med smärta, skulle han itne då vara mer rädd för dem? Isåfall. Men det gör han inte, han ignorerar dem efter man har sagt åt honom en gång.

Haha! Bukefalos är underhållande.

Men hörrni, åter till ämnet. Kan du rida hästen korrekt? Helt samlad, med bakbenen under sig? För om hästen är någolunda utbildad och känner att han hela tiden kan komma undan än här, än där så kommer han att utnyttja det! Då är det inte så konstigt att han försöker jävlas med dig vid tunnorna, speciellt eftersom han nu har lärt sig att du backar, går därifrån och till slut slipper han helt!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama