Frusterande djurskydds lag !!

coari

Trådstartare
Läs artikeln och begrunda dagens djurskydds lag som det "så fint heter" är utformad för djurens välbefinnande. Ett stort skämt är vad hela lagen är utifrån alla dom kryphål och rättsliga överklagande mm som lagen tillåter. Man ska heller inte glömma myndigheterna slapphet i snabbt aggerande i många fall.

Djur hinner dö i drivor innan alla instanser är passerade och värst av allt är att det är just den djurägaren som blir anmäld som kan lagtexten bäst och gör allt för att ärendet skall förhalas, varför??

Är det inte dags att gå till massiv attack på regeringen och kräva en omskrivning av lagen där den enskilda individen (läs hästen) sätts i centrum med blixtsnabbt omhändertagande av djuret, utredning och om så är fallet omedelbart djurförbud.

Glädjande nog så kommer under hösten ett rikstäckande register avseende personer med djurförbud vilket förhindrar dagens kommun flytt.

Jag mår jävligt illa när jag tar del av hur illa vissa hästägare missköter sina djur liksom hur otroligt segt dagens djurskydd fungerar enligt denna verklighet utifrån denna länk.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200708/01/20070801190008_090/20070801190008_090.dbp.asp

Tro mig jag vet att det är så här i verkligheten. Tänker på den berömda "barfota hästen" och dess plågsamma öde enbart utifrån inkompetent hästhantering!!

Det är faktiskt vår skyldighet för hästarnas välbefinnande till att påverka regeringen till en lagstiftning för den enskildes välbefinnande..

Jag gör hela tiden, du kan oxå påverka bara du gör din röst hörd.. Varför tiger alla???

Sv: Frusterande djurskydds lag !!

Tror de var i höstads jag läste om ett fall i Dalarna med en lantbrukare med bla nästan 50 hästar som tydligen hade varit under uppsyn i 10år (om jag inte minns helt galet) utan större förändringar :eek:

Hade under den tiden fått flera miljoner i EU-bidrag. Hur i hela friden kan man få en massa bidrag för djur som man vansköter??

Jag håller helt o fullt med i det du säger, allt tar alldeles för lång tid, o djuren får lida i onödan. Dessutom ska det inte vara en möjlighet att förhala ett ärende genom att flytta till en annan kommun.

Man borde ordna demonstrationer egentligen.
KRÄVA att djurskyddslagarna blir mycket mer konkreta och stränga!

Att det ska behöva gå jättelångt innan en person får djurförbud är ju sinnessjukt.
Samma sak som att frånta ett djur - det borde ju vara hur enkelt som helst egentligen, kan man tycka!

Tycker även att det borde bli stränga böter för ngn som inte sköter sitt djur på ett bra sätt, eller misshandlar djuret.
Kan man inte betala böterna så tycker jag man ska kunna ta djuret ifrån ägaren.

Jag håller helt med dig. Det är jättejobbigt att läsa om eller se när djur mår dåligt och inget händer. Vi gjorde en anmälan av några som hade en hästverksamhet för flera år sedan. Hästarna dog i stallgången. Det var alltså flera hästar alldeles för många för att det skulle vara normalt som dog under en viss tid. (För lång historia att berätta) Det hände inte något. Jag tror att den verksamheten finns kvar än i dag.
För ett par veckor sedan diskuterade jag detta med att det oftast inte händer ngt med en person som arbetar med att åka runt och göra inspektioner. Han höll med mig men gav egentligen inte någon bra förklaring till varför det är så.

Man borde ordna demonstrationer egentligen.
KRÄVA att djurskyddslagarna blir mycket mer konkreta och stränga!

Bra förslag men hur går vi till väga för att genomföra denna demonstration???

Jag hoppas denna tråd blir jättelång med massor av sakliga inlägg och olika erfarenheter.

Sedan kan jag be om nåd från moderatorn att vi kan skicka alla dessa svar och synpunkter till regeringen som en motion från ett av Sveriges största häst forum.

Hur många här skulle känna sig manade till att gå med i ett demonstrations tåg utanför riksdagen i en helt laglig demonstration enbart för framtida hästar/djurs mer utformad djurskyddslag, skriven för den enskilda individens välbefinnande???

Skriv i tråden!!! alla som sätter djurens välbefinnande före den enskilda människans ignorans till god djurhållning.

Om de situationer du bskriver beror på en dålig djurskyddslag eller en oproffsig hantering från kommunernas sida kan diskuteras.
Tycker du själv fortvarande inte att daglig utevistelse eller dyligt går före rätten att hålla häst i storstad?
PL

Om de situationer du bskriver beror på en dålig djurskyddslag eller en oproffsig hantering från kommunernas sida kan diskuteras.
Tycker du själv fortvarande inte att daglig utevistelse eller dyligt går före rätten att hålla häst i storstad?
PL

I din första mening så håller du dig till tråden och där blir mitt svar att dålig djurskyddslag leder till dålig hantering utifrån kommunernas sida. Läs även att detta även gäller Länsstyrelsen aggerande utifrån lagens beskaffenhet. Lagen för dagen är inte skriven för djurens välfärd utan massa fördröjningar utifrån överklaganden,mm hit o dit enbart för den männskliga "rättvisan" i form av delgivande av sin oskyldighet.

I din andra mening så är du helt O.T. i denna tråd i mer än ett avseende. Som god yrkesutövare inom humanvården så borde det vara känt för dig att hästar i storstaden många ggr har bättre hästhållning än hästar på "vichan" i ständig hagvistelse utan tillsyn. Läs gärna länken i startinlägget, den hänvisar absolut inte till hästar i storstaden.

Trevligt med ditt deltagande i tråden..

Vad har du som yrkesman att tillföra denna tråd i själva ämnet???

P.S. Välkommen tillbaka.

Senast ändrad:

I din andra mening så är du helt O.T. i denna tråd i mer än ett avseende.

Där kan jag verkligen inte hålla med dig.

Det är ju en av de viktigaste sakerna som bör tas upp i djurskyddslagen.
Hästar är ju gjorda för att röra på sig. Så personligen tycker jag det är minst lika mycket vanvård att ha hästen instängd dygnet runt (förutom ridning) som det är om man inte ger hästen tillräckligt med mat!

Ingen aning. Någon som är lite drivande skulle säkert ganska enkelt klara av att ordna ett demonstrationståg.

Vi är ju många bara här på buke som kan sprida den infon vidare om det skulle inträffa.

Om vi ska tala om att vara OT så anser jag Coari är off topic redan från start? Länken i startinlägget, det är ingenting som någonsin, på något vis varit förenligt med gott djurskydd. Skärpta djurskyddsregler gör nada och inget för att få bort sådana där fall.

Det Coari pratar om, är att det krävs en effektivare och snabbare handläggning när det dyker upp fall där djur missköts. Mindre byråkrati helt enkelt. Och dessutom att den ganska tandlösa påföljdsskala som finns (och används än tandlösare om man frågar mig) vässas och det blir kännbara straff i slutänden också.

Sverige HAR ett gott djurskydd. Jag skulle gärna sett att det förslag som las fram och godkändes i modifierad form hade godkänts i sin ursprungsform. Men DET spelar ingen roll för sådana fall som artikeln hänvisar till. Utan för att få bukt med artikelproblemet är det mindre byråkrati, mindre handläggningstider, kortare väg från anmälan till åtgärd som verkligen påverkar, och hårdare straffsats.

Bra tråd. De flesta djurskyddsinspektörer gör nog så gott de kan,när min kom ut en gång så var han rätt förtvivlat då en anmälan kommit in om en guldfisk i en skål. Det tog rätt mycket tid ( och de är underbemannade)att åtgärda det problemet, tid som kanske hade behövts till något annat. Jag hoppas också på det nya lagförslaget som innebär att kommuner kan hjälpas åt, så att flytt över komungränserna inte nyttjar något till längre.

Tycker även att det borde bli stränga böter för ngn som inte sköter sitt djur på ett bra sätt, eller misshandlar djuret.
Kan man inte betala böterna så tycker jag man ska kunna ta djuret ifrån ägaren.

Den frågan kan man se ur en hel del vinklar, varav en är: I många fall sker vanvård just pga att ägaren saknar medel från första början att på ett korrekt sätt sörja för sitt djur. Att då straffet blir stränga böter löser ingenting, om möjligt får djuret det värre. I sådana situationer där det tydligt framkommer att ägaren saknar medel att sörja för djurets väl borde man omhänderta djuret omedelbart när anmälan om vanvård kan styrkas med bevis.
För hårt? Tycker inte jag.

Ja när det gäller 'skarp' vanvård tycker jag ockås att man ska kunna ta djuret från ägaren.

Men jag syftade mer på mindre saker. (Kom inte på nått bra exemel nu :p )

Sverige HAR ett gott djurskydd..

Fast det beror ju lite på hur man ser det.
När det gäller just hästar så är det ju många regler som är mer till för oss människor än för hästarnas välmående.

Visst har vi det betydligt bättre än resten av jorden, men det är långt ifrån bra.

Jag anser att när ett djur verkligen far illa ska det omhändertas direkt. Den ska inte behöva dö för att myndigheter ska agera.

Sen finns det olika sätt på hur ett djur kan fara illa och hur länge det pågår. Men om nu ex. en häst har tappat en sko och haltar men hovslagaren kan inte komma förens om tidigast 3dagar så anser jag inte att det är misskötsel om man inte rider den under de 3 dagarna. Men en häst som därimot hela tiden får dåligt med mat som dessutom är dåligt så borde den omhändertas direkt.

Bättre straff och mer rättigheter för djurskyddsmyndigheten när det gäller att omhänderta djur. Det ska inte behöva gå flera år för att något ska hända.

Djurskyddsmyndigheten finns inte längre o har aldrig haft rätt att omhänderta djur.
Det är kommunen polisen o länsstyrelsen som har den rätten o omhändertagande kan göra direkt i allvarliga fall o det behöv inte alls tre förelägganden som det skrivs i artikeln ts länkade till.Inte heller måste djurägaren vara med, om denne håller sig undan kan kommunen begära handräckning av polis för att komma in i lokalerna.
PL

Jag skulle snarae vilja säga att det behövs en effektivare byrokrati, kommunernas handläggare har ofta inte resurser o kunskap att driva ärendena på ett snabbt o effektivt sätt.
Rätten att överklaga beslut vill vi väl inte ta bort? Den påverkar dessutom inte omhändertaganden, djuren förblir omhändertagna tills ärendet är klart.
Sen finns det tyvärr exempel där länsrätter går emot helt riktiga beslut samt fall där de går emot pga ngt formellt fel i handläggningen.
PL

Bra tråd. De flesta djurskyddsinspektörer gör nog så gott de kan,när min kom ut en gång så var han rätt förtvivlat då en anmälan kommit in om en guldfisk i en skål. Det tog rätt mycket tid ( och de är underbemannade)att åtgärda det problemet, tid som kanske hade behövts till något annat. Jag hoppas också på det nya lagförslaget som innebär att kommuner kan hjälpas åt, så att flytt över komungränserna inte nyttjar något till längre.

Var det den där omskrivna fisken? (Det var iofs ingen guldfisk, men..). Den som stod på typ disken i receptionen i en skål, men sen minsann skulle ha ett akvarium osv. Trots att den fiskarten tydligen trivdes/hade det bäst i skål och inte akvarium? *nyfiken*

Regeln är att fiskarna skall ha skydd från en sida. Vilken art trivs bäst med insyn runt om ?
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka