Frustande häst !

S

spralla

Ställer en fråga som rör en inhyst häst och hoppas att jag har hittat rätt forum :)
Hästen det gäller är en varmblodig travare på 9 år, vallack. I ca 1 månad nu har han efter ca 5 min på ridturen börjat att frusta. Det blir bara värre och värre och det går inte ens att få honom att trava. Växelvis med att han frustar så kastar han huvudet högt upp i luften samt stannar och kliar näsan mot sina framben. Detta beteende förstår vi oss inte på :confused:
Det konstiga är att om ägaren rider dressyr med honom hemma i hagen så gör han inte så. Veterinären har sagt att det kan vara pollen, men jag tycker att det verkar långsökt. I så fall borde det väl finnas pollen hemma i hagen också. Vi har testat att raspa tänderna, men det hjälpte inte.
Någon som känner igen detta :confused:

Sv: Frustande häst !

Han kanske inte gillar sitt bett? Det kan ju vara vad som helst nästan men det låter som nåt slags obehag. Vad har du för bett?

Detbehöver inte vara långsökt att det är pollen.
Sambons medryttarhäst är känslig men har inte börjat med sitt frustande och kliande förrän nu (precis som jag)

Vid stallet kanske ni inte har just det pollen som hästen är känslig emot? Eller i mkt mindre mängd, som gör att hästen inte reagerar lika mkt...

en av mina har ont av insekterna, med öronluva så slutar han flabba.

Här ett inlägg jag skrev i februari 2007:

Mitt sto blev kraftigt sämre i somras, som var den 3dje sommaren med besvär. Jag har dock inte kopplat det till ljus, snarare pollen eller insekter....symptomen har funnits från maj - september och inneburit massor av frustningar o knixar med huvudet. sen avtar det helt under vintern

men, Nu i nov/dec så började hon även lite inne i stallet vid fodring.... när jag blötlade höet blev det bättre..

ett allergiprov har konstaterat allergi mot insekter o kvalster...
har inlett en imunterapibehandling mot denna allergi och hoppas på underverk....

För tillfället har hon inga sympom alls, men i höst/vinter när hon började lite så var det hemskt fuktigt ute så det var väl en uppsjö av kvalster i farten då kanske???

glömde...för att överhuvudtaget kunna rida med alla skakningar/frustningar (20 ggr/minut!) använde jag ett nosnät och då gick det helt problemfritt. i hagen forstatte hon att frusta/skaka dock...så det blev mkt sova inne dagtid o gå ute nätter...

finns på www.good4you.se
---------------------------------------------------------------

Och nu har vi haft MASSOR med mygg så trots behandling har frustningarna återkommit vissa dagar...juni 2008

så mitt tips är att skydda hästen från alla insekter o införskaffa ett nosnät :)

Med frustning menar du normal frustning eller låter den typ som en drake och gör sk "drakblåsningar" det brukar i sånnafall tyda på att de känner lukten på något djur eller så t och att de varanr resten av "flocken".

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 048
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 094
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna