Frusna morötter...

Girasol

Trådstartare
Fick frågan idag : varför kan man inte ge frusna morötter? I alla (nästan) foderböcker står det att man inte ska ge frusna morötter/rotfrukter alt. tinade. Men sällan står det någon förklaring till varför man inte ska ge det.
Någon som vet?
Hmm funderar ju mest på att magen blir dålig =diarre alt. kolik
Det säjs ju att man ska tina sitt ensilage om det är fruset innan hästen får det bla. för att minska kolikrisken....
Kunde i ärlighetens namn inte ge tjejen ett korrekt svar.

Däremot ska man ju inte ge sin häst rå potatis då det bildar toxiner och pålle kan dö....

Sv: Frusna morötter...

jag läste en gång för längesedan att det var pga att ämnena i morötterna sprängs och försvinner vid frysgrader, men kanske någon annan vet säkert?;)

En häst i mitt stall fick kolik efter att ha ätit frusna morötter...

Toxiner av rå potatis-var har du läst det?
Något sådant har inte jag fått lära mig då jag läste foderlära för häst på Alnarp. Förklaring och hänvisning tack.

I näringstabellerna (övriga fodermedel häst) står värdena angivna för rå potatis (dvs det står potatis, rå) så nog går det.

Frusna morötter har aldrig varit problem för våra hästar. Däremot om de börjat ruttna etc så ger inte jag av dem men det är av hygieniska skäl.

Vad gäller rå potatis så kom det på tal då jag gick b-licens och veterinären sa att man inte ska ge det. hmm vilken vet? öhh spångfors? kommer inte ihåg, kursen gick jag -93.
*Funderar* kan det ha att göra med att risken att hästen får i sig grön potatis och därmed solanin? Likaså om den har groddar.. hmm men även om man skalar bort det gröna samt kokar så finns väl ämnet kvar. Jag har alltid lärt mig: grön potatis -om aldrig så lite =släng.

Grön potatis äter inte jag heller men det var ju något annat...Om inte CP tagit bort det i sina nya utgåvor av böcker om hästfoder så finns potatis med liksom den fanns i SLU-rapporten "Hästen - näringsbehov och fodermedel".

när jag tänker efter så undrar om inte det ingår potatis i vissa pelleterade kraftfoder.

Men vad tusan kan han då ha menat. Slog i några böcker och i en stod det att man kan ge 6-7 kilo rå men kokar man den kan man ge det dubbla.

Skit samma, potatis är inget fodermedel vi använder . Men av nån anledning så har just det etsat sig fast från kursen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka