frusna morötter och kraftfoder

F

fialoppan

Halloj!
Har en fråga som jag inte tycks kunna hitta svar på. Finns det någonting som säger att man inte ska ge en häst morötter eller kraftfoder (müsli och betfor) som har varit fruset (i torrt tillstånd)?

De enda svaren jag hittat är att man inte bör ge en fånghäst fruset gräs.. Men jag hörde av någon (minns ej vem eller vart eller när) att man inte ska ge en häst frusna morötter? Och som sagt, hur är det då med kraftfodret?

tack :)
Anna

Sv: frusna morötter och kraftfoder

Muslifoder fryser väl knappast på så sätt, morötter ger jag inte om det finns risk för att de fryser och har de varit frusna så blir de som slemproppar och det vill jag verkligen inte ge hästen. Såvitt jag vet är frusna morötter ungefär samma sak som fruset gräs.

Jag fodrar min häst med frusna morötter och så gör alla i stallet som fodrar morötter. Jag är dock mycket nogrann med att inte fodra med morötter som varit frysta och sedan tinat.

De foderexperter och veterinärer som föreläste på min utbildning rådde oss att aldrig fodra hästen med någon typ av fryst foder och att även undvika låta hästen gå på gräs om det fryser utan snö som skyddande täcke.

Svarar alla på en gång

så, frusna morötter.. ska man ge dem eller inte till en häst? Vi har iallafall kommit fram till att man inte ska ge upptinade morötter till en häst.

Müsli, bör man ge den till en häst om müslin varit "frusen", eller stel kanske man kan säga. Alltså legat i en tunna i ett kallt stall, så pass kallt att morötter fryser (därför förvarar jag nyinköpta 25kg morötterna i isolerade förrådet här hemma så länge, men det blir högst opraktiskt om jag ska förvara hela müslin här också..)

OCH! Betfor, om den fryser torr, är det nån fara då när man blöter upp den och sen ger till en häst när den svällt klart? Och är det nån fara om betforn fryser när den blivit uppblött?

Många frågor... :p fetmarkerade själva frågorna så det blir enklare att läsa, kanske. tack!
anna

Jag har aldrig varit med om att torrt foder fryser? Jag förvarar betfor och lusern i säckar och öppnad påse i tunna ute i kall, luftig ladugård där väggarna endast är glespanel (kan till viss del snöa in) och har ändå aldrig fått frusen TORR betfor eller lusern. Blötlagd betfor/lusern förvarar jag i pumprummet som är uppvärmt.

Jag har aldrig varit med om att torrt foder fryser? Jag förvarar betfor och lusern i säckar och öppnad påse i tunna ute i kall, luftig ladugård där väggarna endast är glespanel (kan till viss del snöa in) och har ändå aldrig fått frusen TORR betfor eller lusern. Blötlagd betfor/lusern förvarar jag i pumprummet som är uppvärmt.

Nej okej, ja jag vet inte :o men det liksom stelnar till, eller hur man ska uttrycka det. Det blir lite frostigare. Kanske inte nu men när det var femton minus..

Kom på en liten fråga som inte har så mycket med frusna grejer att göra.. Vilket foder tar mest plats? Jag har nämligen två fodertunnor, 100L resp 80L och två foder 25 Kg Müsli och 25 Kg Betfor. Vilket foder tar mest plats, alltså vilket foder borde jag ha i vilken tunna?

tacksam för svar
Anna

Torrt foder kan väl inte frysa om det är torrt så innehåller det ingen vätska.;)

Anledningen till att hästar inte ska äta fruset gräs är att gräset har omvandlat socker till fruktan vilket kan orsaka fånganfall.
Jag tror att de även kan få kolik av fruset gräs men är ej säker.
Men det betyder inte att allt fruset foder som tex havre, lusern, betfor mm skulle vara farligt. Det kan jag inte tänka mig i alla fall.

Frusna morötter däremot vet jag inte riktigt. Det hade jag inte gett, i alla fall inte om de tinat. då kan de ju bli dåliga.

Jag har också hört att de kan få kolik av fruset gräs, av en veterinär, så jag tror att det kan stämma rätt bra.

Min blev sjuk och fick problem med magen i höstas, och då trodde vet. på frostgräs. Jag säger inte att det inte hade med frostgräset att göra, men jag tror även att de giftiga buskarna de åt på i hagen kan ha spelat in en del.

Torrt foder kan väl inte frysa om det är torrt så innehåller det ingen vätska.;)

Anledningen till att hästar inte ska äta fruset gräs är att gräset har omvandlat socker till fruktan vilket kan orsaka fånganfall.
Jag tror att de även kan få kolik av fruset gräs men är ej säker.
Men det betyder inte att allt fruset foder som tex havre, lusern, betfor mm skulle vara farligt. Det kan jag inte tänka mig i alla fall.

Frusna morötter däremot vet jag inte riktigt. Det hade jag inte gett, i alla fall inte om de tinat. då kan de ju bli dåliga.

Tack för svaret :) Näe, tinade morötter ger jag inte. Det känns inte fräscht. Men jag har också tyckt att fruset foder inte borde vara farligt för som du säger så är fruset gräs farligt pga det har omvandlat socker till fruktan, och nu när du skriver det och jag ser det hela i ett sammanhang så känns det tryggare och bättre :)

Tack!
Anna

Ger aldrig morötter som är eller har varit frusna.
Vi förvarar vårt kraftfoder (pellets och musli) i fodertunnor i ett utrymme som håller utetemperatur. Det fryser aldrig, då är det ju knappast torrt liksom.

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ge morötter som varit frysta om det inte är något uppenbart fel på dem ( slemmiga, bruna, mjuka, mm ) Det finns ju morötter för mänskligt bruk i frysdisken så att dom skulle bli dåliga av frysning har jag svårt att se. Jag ger absolut upptinade morötter men brukar bita av toppen på moroten för att se att det ser ok ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka