lis1e

Trådstartare
har inte ridit på en vecka nu pga paddocken är stelfrusen. har inte tillgång till ridhus inom ridavstånd. har ingen transport så jag kan inte ta mig till ett ridhus heller...

kan inte rida ut eftersom tossi är liten bebis och aldrig varit ute själv...

vad gör ni med pållisarna när det är så fruset i markerna?

Sv: fruset

Finns det ingen du kan rida ut med?
I vårt stall rider vi ganska mycket ute. Visst är det roligare med sällskap, fast det går bra att rida ut själv med.

bebis =3 år. vill inte rida ut själv på henne. man vet aldrig om det händer något... där är en tjej i stallet, men hon brukar aldrig rida ut...

började fundera på om jag skulle leda henne lite längs vägen upp till stallet och gå lite längre rundor för varje dag... men det är ju beckmörkt när jag kommer hem vid 5 tiden så det är inte lönt att gå för långa rundor!

salta? njae har henne inackoderad, vet inte om de är så glada i att göra det. sen vet jag inte om det är speciellt bra för hovarna?!

Jag brukar knata ut o gå med min 12-åring. Bara man gör något resonerar jag...Att skritta ut i kylan är så kallt...man får ju inte upp värmen på samma sätt som när man kan rida lite fortare.

O för en så ung häst är det ju kalas med lite markarbete!

jo men jag vågar inte bege mig så långt själv eftersom hon är liten samt att är mörkt när jag kommer hem från jobb!

men jag får väl ta mig i kragen och göra ngt med henne...

OM du har något sånär plant underlag är det jättebra att skritträna, du kan sitta och jobba med sidvärts, och övergångar skrit, halt. Hästen blir mjukare och gör ett arbete även om det bara är i skritt, många glömmer att det faktiskt går utmärkt att jobba i skritt.

lis1e skrev:
... men det är ju beckmörkt när jag kommer hem vid 5 tiden så det är inte lönt att gå för långa rundor!
Skaffa en bra pannlampa av orienteringsmodell!! De är dyra, men värda varenda krona! Du kanske kan tömköra hästen? Jag började med tömkörning på mitt sto (6 mån innan jag satt upp första gången) och växlar med det nu också. Och då tömkör jag alltså inte på volt utan ute i skog och mark. Dels får man en häst som blir lydig för tömmar/tyglar och rösthjälper och dessutom får hon vana att vara ute i skogen och gå före dig, vilket kan liknas vid när du sitter på ryggen.

jag får väl försöka ta mig ut i skogen... *bäva för när det är mörkt*

Rider i ridhus när jag har tillgång, annars rida dressyr/ hoppa på gräsåkern eller ta en skrittpromenad efter vägarna..

Promenera, tömkör. Patsy och jag var ute själva och gjorde sånt redan när hon var två. Blev väldigt självständiga.

Trevligare med sällskap men jobbigt när man inte kan gå ut själv.

ja jag ska väl bara våga mig ut, men bara hon är sist ut ur hagen när hon ska in så blir hon helt panikslagen.
men jag måste ju vänja henne antar jag..

Klart du ska våga dej ut! Du får väl börja med att promenera med henne vid hand tills det känns bra, om du är osäker. Att hon är ung är i sig inget skäl, tycker jag, som rider ut med pannlampa på min treåring. Även om hon nu är extremt flockbunden så vänjer hon sig snabbt. Och bara för att hon inte vill komma in sist så behöver det inte innebära att hon inte kommer att funka ute med dej. Är du bara en stark och trygg ledare så räcker det. Lycka till!

rider ut så klart.
jag tycker nog det vore bättre om du vågade dig ut i skogen (hästen din kanske inte tar så farligt på det?), du kanske oroar dig i onödan?

även om det inte vore fruset i paddocken tycker jag du borde ut i skogen ändå, inte bra för en 3 åring (eller vilken häst som helst) att bara ridas i paddocken.

Jag säger motsatsen till andra, - om pållis är 3 år och inte varit ute själv/är ängslig (eller DU är det!) så tycker jag inte mörker ridning är stället att börja på s.a.s.

Relax, ta det lugnt under dessa perioder med gott samvete, - ta ut henne på helgerna istället. Det är ju inte hela vintern du kommer ha stenhårt i backen, kommer det snö kanske det är bättre förhållanden i det att det är ljusare ute att rida ut, och då kanske ni kommit lite längre på vägen dessutom, om ni tränat i dagsljus på helgerna.

nu är tiden du har chansen att med ganska gott samvete INTE behöva tvinga dig ut med pålle mitt i kolmörkret. det kan du inte skylla på när hon är "vuxen" om nåt år. :)

spendera tid med henne ändå, gosa, borsta, pyssla. och sen som sagt, se till att du får ngt gjort på helgerna i dagsljus istället.

*blir glad* det är precis så jag känner. jag vill verkligen inte gå ut i skogen/på obelysta vägar med en 3 åring..

får väl ut med henne till helgen! :)

tack för alla svar!

varför inte rida lite skritt övningar i paddocken då ??
eller tömkörning ?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 323
Senast: mily
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet