Fruset hösilage *Hjälp*

B

Buffalo_brud

Kan man ge fruset hösilage? Vi har ett ganska blött hö som nu har frusit till is, Vad göra?

kan man ge till hästarna som vanligt eller är det farligt?


*Tack för ALLA svar* :bow:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Snälla hjälp! *desperat* :crazy:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Hästar ska aldrig äta fruset foder. Ta in balen och tina den, fodra inte förrän det tinat.
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Håller med föregående till 100%.

Vem vill äta frusen mat?
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Pillan6 skrev:
Håller med föregående till 100%.

Vem vill äta frusen mat?

..å andra sidan om dom inget annat har...inte äter väl vildhästarna på t ex island upptinad mat på vintern...???
Jag vet inte om det är så fruktansvärt "farligt"...gott är det nog inte och svårt att få i sig.....
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Det är inte "farligt" på samma sätt som gräs kan bli vid första frosten (då blir gräset "stressat" och bildar ämnen som bl.a. kan utlösa fång), men det är klart att det är bättre om det går att tina upp det. Vi brukar lägga vårt i skottkärror och köra in i stallet (där vi alltid försöker hålla varmare än 0, för att inte vattenkopparna skall frysa), och då blir det nu iaf "nästan tinat", även om det kan finnas lite is kvar.

Tror alltså inte att det är jättefarligt. Vi fodrar ju t.ex. med hösilage i hagen, och blir det liggande en stund, så fryser ju det. Inga kolikanfall eller liknande än iaf...
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Våra hösilagebalar är inte särskillt blöta men har nu frusit ihop, vi ger utan upptining ser det inte som något problem.
PL
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Jag håller med Roheryn. Det är nog ingen fara att det har frusit (höt kanske håller längre då oxå t.o.m.?) men ta in hö i skottkärra i stallet så kan du ge därifrån till hästarna sen.
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Nog går det att ge fruset hösilage, MEN jag ger ALDRIG hösilage på vintern utan att hästarna har tillgång till så mycket varmt vatten som det bara är möjligt (man får kånka, helt enkelt). Det är jobbigt att tina och bearbeta frusen mat, men varmt vatten lindrar frusna hästmagar. :)

(Ger varmt vatten även om hästarna får torrhö, mest för kräken vänjer sig vid lyxen att ha varmt vatten och vad gör man inte för sina raringar?)
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

"Ingen vill väl ha frusen mat?"

-skratt- Jag kan ju lugnt säga att jag skulle kunna leva på chokladglass med chokladsås en hel vecka om så behövdes! :angel:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Hmm det var någonting att fundera på... :idea:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Tror vi kanske börjar komma ifrån ämnen lite... :rofl:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Våra hästar i stallet äter gladeligen hösligaet dom har i hagen trotts att det är fruset.Även om vi lyfter bort det frusna för att komma åt "färskt" innuti balen så äter dom hellre det med iskristaller i.

Glory drar göra runt sitt hö/hösilage i hela hagen också innan han äter.. :crazy:
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Ger fruset och kan notera att om hästarna kan välja mellan ensilage som legat i stallet över natten och sådant som kommer fruset direkt från balen, så äter de det frusna först...
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Jag har frågat mig lite samma sak. Vissa balar har vart jätte blöta. Fast på ett sätt så är det "bra", för det blir ju naturligare, typ som att beta. Gräset ligger ju inte löst på hög för vildhästarna. Sen så hinner dom ju inte få i sig lika mkt heller, vilket är bra om man har en liten bulle som går på fri tillgång med bra hö.

Men frågan är ju som sagt om det är ohälsosamt? Farligt verkar det ju inte vara eftersom så många öäter det utan problem! :D
 
Sv: Fruset hösilage *Hjälp*

Mina pållar börjar tycka att "morotsisglassarna" börjar bli lite väl kalla ...Jag förstår dom fullkomligt men det är inget de far illa av. Det är när de frusna morötterna börjar att tina och mjukna som de blir ohälsosamma äta och jag kan tänka mig att det även gäller ditt fusna hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp